کد خبر: ۱۲۸۳۰۱
۱۲:۱ - ۱۳۹۸/۳/۱

پاسخ معاون فولادمبارکه به منتقدین : بورس جامع‌ترین بستر معاملاتی است

پاسخ معاون فولادمبارکه به منتقدین : بورس جامع‌ترین بستر معاملاتی است

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در پاسخ به برخی منتقدین گفت: بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا بوده و نه تنها عامل گرانی قیمت کالاها نیست بلکه جامع‌ترین بستر معاملاتی در ایران و دنیا است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود اکبری در خصوص طرح برخی انتقادات نسبت به احتمال رشد قیمت یک کالا پس از عرضه در بورس به تسنیم گفت: این انتقاد منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که بورس عامل گرانی نیست و محل تلاقی عرضه و تقاضای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. بورس شرایط و قیمت معامله را تحمیل نمی‌کند بلکه شرایط اثرگذار بر قیمت تحت تأثیر عوامل خارج از بورس است.

وی افزود: عواملی همچون نرخ تورم، نرخ تعادلی بین ارزهای خارجی و ریال، بهره بانکی، میزان نقدینگی موجود در جامعه، نوع نگاه بخش صنعت و واحدهای اقتصادی به آینده صنعت و اقتصاد، پیش‌بینی نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ رشد یا کاهش سرمایه‌گذاری و استهلاک سرمایه، هزینه حمل و نقل و نیز هزینه مواد اولیه و انرژی و . . . در تعیین قیمت یک کالا اثر دارند و این موارد ارتباطی به بورس کالا ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد:بورس کالا بستری شفاف برای معامله فراهم کرده و اینکه قیمت کالایی در جریان معامله افزایش یا کاهش می‌یابد به بورس مربوط نیست.

اکبری با تأکید بر اینکه بورس کاشف قیمت در تلاقی عرضه و تقاضا است نه تعیین‌کننده قیمت، افزود: فولاد مبارکه نیز با اعتقاد به شفافیت بورس کالا چه در تالار بورس و چه به صورت ثبت معاملات به‌صورت مچینگ با قیمت کشف شده در بورس و مستقیم از کارخانه، محصول را به مشتریانی که مصرف‌کننده واقعی بوده و دارای خطوط تولید هستند، عرضه می‌کند و برای تداوم چرخه و رونق تولید در فولاد مبارکه و صنایع پایین‌دستی و ممانعت از بروز مشکل برای خریداران باید نظام عرضه مستقیم در تالار بورس و سیستم مچینگ مثل 15 سال گذشته تاکنون همچنان ادامه یابد.

وی افزود: حضور در بورس کالا شفافیت و کشف قیمت منصفانه را در فضای رقابتی در پی دارد و حضور در این بازار شفاف به دلیل کشف قیمت‌های واقعی یک مزیت برای دو طرف معامله محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، جامع‌ترین و شفاف‌ترین روش و بستر معاملاتی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بورس‌ها هستند به طوری که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی نیز همچنان بر ساختار بورس و توسعه آن تأکید دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ