کد خبر: ۱۲۸۳۱۶
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۳/۱

مواضع پمپئو درباره درخواست های از ایران، بندر فجیره، اختلاف با بولتون و...

مواضع پمپئو درباره درخواست های از ایران، بندر فجیره، اختلاف با بولتون و...

وزیر خارجه آمریکا درباره درخواست های دوازده گانه از ایران ، آزادی زندانی‌ها ، حادثه بندر فجیره ، شایعه اختلاف نظر با جان بولتون اعلام موضع کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، مایک پمپئو گفت: واشنگتن تلاش می‌کند با تضعیف متحدان ایران، از نفوذ منطقه‌ای ایران بکاهد.

وی درباره اینکه آیا ایران هیچ‌یک از درخواست‌های دوازده‌گانه آمریکا را اجرا کرده، افزود: نه. هیچ‌کدام از آن دوازده مورد که همه آن‌ها هم موارد ساده و منطقی هستند اتفاق نیفتاده‌اند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده وجود دارد یا نه، گفت: در برهه‌ای نشانه‌هایی ظاهر شد مبنی بر اینکه ممکن است آن‌ها در حال حرکت به آن سو باشند اما هرچند که نمی‌توانم درباره جزئیات مشخص اظهار نظر کنم ، همچنان در تلاش هستیم تا همه آمریکایی‌های بازداشت‌شده را به خانه بازگردانیم.

پمپئو درباره اینکه آیا آزادی زندانی‌های آمریکایی می‌تواند از میزان تنش در روابط واشنگتن و تهران بکاهد، افزود: هر کاری که کسی بتواند انجام دهد از جمله کوچکترین گام اعتمادساز، نکته مثبتی است. به همین جهت آزادی زندانی‌ها که به غلط در ایران بازداشت شده‌اند، اقدامی مناسب و قطعا گامی در جهت درست است.

وی فعالیت‌های منطقه‌ای را چالش اصلی ایران برای آمریکا توصیف کرد و ادامه داد: چالش عمده برآمده از ایران به کارگیری نیروهای نیابتی است و هدف راهبردی واشنگتن تضعیف ظرفیت آن‌ها برای حمایت از این نیروهای نیابتی بوده است.

پمپئو ایران را به ارسال موشک به لبنان، سوریه و یمن متهم کرد و ادعا کرد: در عراق هم ایران شبه نظامیان شیعه را جذب کرده که این امر به تضعیف توانایی حاکمیتی دولت عراق منجر می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا به سؤال درباره عامل حادثه اخیر برای چند کشتی نفت‌کش در بندر فجیره امارات اینگونه پاسخ داد: هنوز به یک جمع‌بندی قطعی که بتوانیم به صورت عمومی اعلام کنیم، نرسیده‌ایم اما با توجه به تمام درگیری‌های منطقه‌ای که در یک دهه گذشته شاهد بوده‌ایم و همچنین با توجه به شکل این حملات به نظر می‌رسد ایران پشت این حملات بوده باشد.

پمپئو با بیان اینکه واشنگتن به تلاش برای حفاظت از منافع آمریکا و بازداشتن ایران از سوءرفتار در منطقه ادامه می‌دهد، گفت: تشدید اوضاع در منطقه می‌تواند به افزایش قیمت نفت و بروز هرج و مرج در بازار نفت منجر شود که البته ایران این را سودمند می‌داند.

وی در مورد شایعه اختلاف نظر با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد ایران هم توضیح داد: هیچ اختلافی وجود ندارد. این داستان‌ها برای دورهمی و مهمانی‌های واشنگتن دی‌سی خوب است اما اشتباه نکنید، این‌ها مسائل پیچیده‌ای هستند و همه داریم برای حل آن‌ها و رسیدن به پاسخ درست تلاش می‌کنیم تا آن را در اختیار ترامپ قرار دهیم تا وی بر مبنای آن‌ها برای حفاظت از منافع آمریکا در سرتاسر خاورمیانه تصمیم بگیرد و ریسک بی‌ثباتی در آن منطقه را کاهش دهد.

پمپئو درباره توییت ترامپ که ایران را به نابودی تهدید کرده بود و اینکه آیا با ترامپ موافق است، گفت: بله، تصریح کرده‌ایم که به ایران اجازه نمی‌دهیم پشت نیروهای نیابتی‌ پنهان شود. اگر منافع آمریکا چه مستقیما توسط ایران و چه توسط نیروهای نیابتی هدف قرار گیرند به نحو مقتضی به ایران پاسخ می‌دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ