کد خبر: ۱۲۸۴۰۸
۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۳/۵

صرفه جویی۳۰۰ میلیون یورویی زیرمجموعه
مدیرعامل خبر داد:

صرفه جویی۳۰۰ میلیون یورویی زیرمجموعه "خودرو" با بومی سازی قطعات پیشرفته

مدیرعامل ساپکو در راستای کاهش ارزبری قطعات های‌تک از تدوین برنامه دوساله برای تامین نیازمندی های مواد اولیه،جایگرینی منابع تامین خارجی و خودکفایی سازندگان خبر داد و گفت: مجموع کاهش ارزبری پروژه ها به ۳۰۰ میلیون یورو می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صادق نجفی مشاور ارشد وزیر صنعت در بازدید از نمایشگاه خودکفایی ساپکو گفت: در دو ماه اخیر با درکنار هم قرار گرفتن شرکت های دانش بنیان، صنعتگران، قالب سازان و خودروسازان در زنجیره تامین خودروسازی اتفاقات خوبی افتاده است. با تلاش جهادگونه ای که در ساپکو به راه افتاده طی ماه های آینده بیش از 90 درصد از قطعات تولید خودرو داخلی سازی خواهد شد.

وی از ابلاغ دستورالعملی از سوی وزیر صنعت به معاونت های این وزارتخانه مبنی بر حمایت از خودروسازی خبر داد و افزود: باید این همکاری ها منجر به هم افزایی شود، باید تولیدکنندگان مواد اولیه مانند شرکت‌های فولاد و پتروشیمی و سایر واحدهای تولیدی، در کنار خودروسازان، نیازمندی های آنان را تامین و براساس خواست آنان تولید کنند.این ارتباط باید مداوم و طبق برنامه ریزی باشد، این همکاری پیش از این وجود نداشته است.

این مقام مسئول گفت: باید جوان ها،‌ شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و... از نیازمندی های خودروسازان مطلع شوند تا برای تولید آن برنامه ریزی کنند، وقتی مواد اولیه،‌ امکانات ریخته گری، قالب سازی و ماشین ابزار وجود دارد، باید از این ظرفیت های بزرگ داخلی استفاده شود.

نجفی مهم ترین فعالیت وزارت صنعت را تامین نقدینگی ارزی و ریالی واحدهای تولیدی دانست و گفت: در ماه‌های اخیر 4 هزار میلیارد تومان به صنعت قطعه سازی کمک شده است.

منصور منصوری مدیرعامل ساپکو نیز گفت: درحال حاضر حدود 65 درصد از قطعات به صورت کامل داخلی سازی شده و باقی مانده نیز ارزبری داشته یا به صورت مواد اولیه وارد می شود.بخشی از قطعات یا مجموعه ها تا 95 درصد داخلی سازی انجام شده اما 5 درصد باقی مانده نیاز به ارزبری داشته و یا همکاری با شرکت خارجی طرح قرارداد تولید آن را دچار مشکل کرده که منجر به تولید ناقص و انبار شدن خودروها در کف کارخانه شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش ارزبری قطعات های‌تک هستیم از تدوین برنامه دوساله برای تامین نیازمندی های مواد اولیه، جایگرینی منابع تامین خارج و خودکفایی سازندگان خبر داد و گفت: کاهش ارزبری 55 میلیون یورو در خرید خارج مستقیم و تامین مواد اولیه به میزان 65 میلیون یورو برای تیراژ حدود 500 هزار دستگاه محصولات ایران خودرو هدف گذاری شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با احتساب 180 میلیون یورو برای کاهش ارزبری در حوزه خودکفایی سازندگان، مجموع کاهش ارزبری پروژه ها به 300 میلیون یورو می رسد.موفقیت در اجرای این برنامه ها نیازمند هم افزایی و همکاری بخش های مرتبط است .تمام نیازمندی ها را که اعلام کرده ایم و به دنبال مدل همکاری پایدار هستیم تا بصورت مستمر فعالیت‌ها و همکاری را ادامه دهیم.

منصوری افزود: برای داخلی سازی قطعات محصول 301 هم اقدامات زیادی انجام داده ایم و قالب سازی و ساخت نمونه اولیه برای 500 قطعه آن انجام شده است.زنجیره تامین خودرو کمک ویژه ای از سوی همه به ویژه دولت را می طلبد، مواد اولیه و قطعات خودرو از سوی صنایع بالادستی باید به عنوان اولویت مطرح باشد و اگر این اتفاق روی دهد، از منظر ارزش افزوده و اشتغال می توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ