کد خبر: ۱۲۸۵۸۶
۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۳/۱۱

برنامه ایران خودرو وسایپا برای تعهدات معوق ۴۰۰ هزار محصول

برنامه ایران خودرو وسایپا برای تعهدات معوق ۴۰۰ هزار محصول

دو خودروساز بزرگ در حال عملی کردن راه کارهایی برای تعهدات معوق ۴۰۰ هزار محصول هستند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، ایران خودرو وسایپا بیش از ۴۰۰ هزار تعهد معوق دارند و به دستور وزارت صنعت باید به قیمت قدیم تحویل دهند. جدا از اینکه عمل به تعهدات با توجه به شرایط وخیم تولید، سخت و زمان‌بر است، تحویل این تعداد به قیمت قدیم نیز زیان هنگفت خودروسازان را به دنبال دارد. به همین دلیل خودروسازان به دنبال راهی هستند تا به واسطه مصالحه با ثبت‌نام‌کنندگان، بخشی از تعهدات را ملغی یا قیمت آنها را به روز کنند.

براین اساس، خودروسازان از مشتریانی که به تعداد زیاد ثبت‌نام کرده‌اند، خواسته‌اند یا انصراف را اعلام کنند یا خودروهای ثبت‌نامی را به قیمت جدید تحویل بگیرند. به نظر می‌رسد این اقدام بیشتر به تعهداتی مربوط می‌شود که در قالب طرح‌های سودمحور (مانند اتوخدمت سایپا و طرح مشابه در ایران خودرو) ایجاد شده‌اند.

در قالب این طرح‌ها، سودی بیشتر از نرخ متعارف بانکی به مشتریان تعلق می‌گرفت و از همین رو بسیاری به هوای کسب سودی بی‌دردسر و هنگفت، تعداد زیادی ثبت‌نام انجام داده‌اند.

این طرح‌ها اگرچه در مقطعی سبب جذب نقدینگی برای خودروسازان شد اما اثرات منفی و خسارت‌بار آن به تدریج آشکار شد و در حال حاضر نیز مانند طوقی سنگین بر گردن شرکت‌های خودروساز افتاده است. حال خودروسازان قصد دارند زمینه را برای انصراف ثبت‌نام‌کنندگان یا تحویل خودرو به آنها با قیمت جدید، آماده کنند و باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه در این راه موفق خواهند بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ