کد خبر: ۱۲۸۷۳۹
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۳/۱۸

اثر بازار متشکل ارزی بر بورس و پیش بینی آینده دلار
نماینده مجلس مطرح کرد:

اثر بازار متشکل ارزی بر بورس و پیش بینی آینده دلار

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ضمن اشاره به مهمترین روش تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی و لزوم کاهش دخالت دولت در اقتصاد از اثر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بورس و پیش بینی تعادل نرخ دلار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فریدون احمدی با بیان اینکه بحث راه اندازی بازار متشکل ارزی از مدت ها قبل مطرح بوده به ایرنا گفت: اگر دولت از اقداماتی که در راستای راه اندازی بازار متشکل ارزی در حال انجام است، فاصله گیرد این اقدام با نتیجه بهتری همراه می شود اما دولت نمی تواند به طور کامل از نظارت این بازار عقب نشینی کند.

وی افزود: بهتر است پایه اصلی این بازار به گونه ای طراحی شود که نحوه معاملات و میزان عرضه و تقاضای ارز بطور کامل مشخص باشد، همچنین باید اقدامات مثبتی برای نظارت این بازار صورت گیرد.دولت باید از دخالت بکاهد و اجازه دهد تا دارنده و متقاضی ارز با یکدیگر به توافق برسند.دولت باید فضا را برای انجام معاملات ارز باز نگه دارد و بهتر است فقط در بخش تامین ارز برای کالاهای اساسی که متولی آن است، دخالت کند و باقی کار را اجازه دهد تا قیمت ها در بازار بصورت آزاد و از طریق عرضه و تقاضا تعیین شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: قیمت دلار نیز باید در بازار آزاد به صورت واقعی تعیین شود، اگر قرار باشد قیمت ها بصورت تصنعی پایین نگه داشته شوند نتیجه ای جز ضرر و زیان برای بازار به همراه ندارد.در صورت تعیین نرخ واقعی ارز، دولت می تواند برای اقشاری که باید مورد حمایت قرار گیرند، برنامه و سیاست های حمایتی ویژه ای را در نظر بگیرد.

احمدی گفت: راه اندازی بازار متشکل ارزی به طور حتم بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود و واقعی شدن قیمت ها و ایجاد شفافیت در اقتصاد می تواند به نفع انجام معاملات باشد.مسائل سیاسی و اقتصاد جهانی از جمله مواردی است که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است، اکنون زمان کاهش دخالت دولت در اقتصاد فرا رسیده تا ضمن واقعی شدن قیمت ها، مانع ایجاد رانت در معاملات شود.

وی افزود: دلیل اینکه چرا تاکنون بازار متشکل ارزی راه اندازی نشده،مشخص نیست اما ممکن است مسئولان نگران هرج و مرج های احتمالی بعد از تشکیل این بازار باشند. نوسان موجود کوتاه مدت است و بطور حتم بعد از مدت کوتاهی بازار ارز به تعادل می رسد.بهتر است حجم موجود نقدینگی به سمت تولید هدایت شود و مهمترین روش تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی از طریق بازار سهام است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ