کد خبر: ۱۲۸۷۴۶
۱۵:۴ - ۱۳۹۸/۳/۱۸

احوال بازار در اولین روز بعداز تحریم
گزارش بورس پرس از:

احوال بازار در اولین روز بعداز تحریم"فارس" + ابهام و صف فروش یک زیرمجموعه

بازار سهام به تحریم جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران ، واکنش نشان داد اما در برابر وجود ابهام یکی از شرکت های تابعه " فارس" با بهبود شرایط روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معاملات بورس در اولین روز هفته درحالی شروع شد که تحریم بزرگترین هلدینگ پتروشیمی حاضر در بورس و 39 زیرمجموعه آن توسط آمریکا ، موجب نگرانی برخی سهامداران و شکل گیری جو روانی منفی و سیر نزولی کمتر از هزار واحدی شاخص شد اما در ادامه با بهبود شرایط گروه های دیگر ، وضعیت بهتر شد .

در این میان اعلام مواضع مسئولان سیاسی و اقتصادی درباره تحریم جدید آمریکا و اعمال حمایت هایی از برخی شرکت های صنعت پتروشیمی در کنار تصویب کلیات مالیات بر عایدی مسکن توسط کمیسیون اقتصادی مجلس ، راه اندازی احتمالی بازار متشکل ارزی در آینده نزدیک و اقدام به عرضه برخی پتروشیمی ها ، در پیش رو بودن سفر نخست وزیر ژاپن به تهران ، رشد گروه هایی متوسط و کوچکی چون سیمان، محصولات دارویی و غذایی و...، شرایطی مناسب تری را ایجاد کرد و در برابر کاهش ارقام شاخص کل ، شاخص هموزن با افزایش 841 واحدی ثبت شد.

اما با این حال فشار عرضه ها و نگرانی از آینده ، موجب شد تا شاخص بورس به رغم اثر مثبت شرکت های نفت پارس، پتروشیمی پردیس، کشتیرانی ، پتروشیمی‌شیراز، صنایع‌ شیمیایی‌ ایران، پترول ، پتروشیمی جم، سرمایه گذاری دارویی تامین، پرداخت الکترونیک سامان کیش، افق کوروش و ... و به دلیل کاهش قیمت و اثر منفی 276 تا 50 واحدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی های فجر، مبین، پارس ، خارک ، پارسان، ملی مس، بانک تجارت، فولاد خراسان و دارو سازی عبیدی با کاهش 95 واحدی در عدد 226 هزار و 888 واحد جاخوش کند.

براساس این گزارش، ارزش معاملات سهام شرکت های بورسی هم نشان داد با داد و ستد بیش از 3.6 میلیارد سهم، بالغ بر 1.1 هزار میلیارد تومان معامله شده که با توجه به تجربه روزهای کاری بعد از تعطیلات چند روزه ، رقم مناسبی بوده و نشان از احتمال بهتر شدن شرایط در روزهای آینده را می دهد. بیشترین حجم معاملات هم به بانک تجارت با 485.3 میلیون سهم، سایپا با 301.8 میلیون سهم و پترول با 249.8 میلیون سهم اختصاص داشت.

در این میان هر چند جو حاکم بر صنعت پتروشیمی ، منفی و متاثر از دور جدید محدودیت های آمریکا بود اما در برابر عدم صف فروش برای "فارس" و زیرمجموعه های آن ، شرکت پتروشیمی فجر (یکی از شرکت های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) با صف فروش سنگین روبرو شد و با اقدام به فروش 6 نفر و خرید 1.2 میلیون سهم توسط 67 سرمایه گذار همراه بود.

در این رابطه ، برخی فعالان با طرح ابهاماتی اعلام کردند دلیل صف فروش چندین میلیون سهمی "بفجر" قطعاً موضوع دیگر و احتمالا در ارتباط با نرخ گذاری محصولات بوده و این شرکت همچنان اقدام به فروش محصولات و خدمات با قیمت های چند سال پیش می کند.

با این همه درحالی عده ایی از سرمایه گذاران به ادامه سیر صعودی قیمت سهام شرکت های دارای ظرفیت و رشد شاخص بورس امیدوارند که باید دید شرکت های پتروشیمی مخصوصا" فارس" در چند روز آینده با چه شرایطی روبرو خواهد شد؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ