کد خبر: ۱۲۸۷۷۴
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۳/۱۹

عملیات بازار باز بانک مرکزی بزودی اجرا می شود/ هدف اصلی چرخش سیاستی

عملیات بازار باز بانک مرکزی بزودی اجرا می شود/ هدف اصلی چرخش سیاستی

هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی در بانک مرکزی، اجرای عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، هدف‌گذاری و کنترل تورم است که دستورالعمل‌های آن در حال ارسال به بانک ها است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر،آنگونه که عبدالناصر همتی می گوید تمرکز بر کنترل کل‌های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه‌های اخیر نتوانسته به نحوی پایدار تورم را کنترل کند و به همین دلیل، بانک مرکزی رو به اجرای سیاست‌هایی همچون عملیات بازار باز آورده که هم اکنون، در حال فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن است.

البته وی طی روزهای گذشته به این نکته اشاره کرده بود که هدف اصلی و کلیدی این چرخش سیاستی در بانک مرکزی و اجرای عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، هدف‌گذاری و کنترل تورم بوده و بدیهی است هدف این عملیات، اعمال سیاست انبساطی پولی نیست، بلکه تغییر بنیادی کانال انتقال سیاست پولی است.

همچنین یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: بانک مرکزی به زودی اجرای عملیات بازار باز را کلید خواهد زد و دستورالعمل‌ها و سیاست‌های مرتبط با آن را اعلام خواهد کرد.

اکنون مدیران نظام بانکی خبر از اعلام سیاست‌هایی می‌دهند که بر مبنای آن، سیاستگذار پولی به دنبال اصلاح ترازنامه‌های بانکی و به نوعی سالم‌سازی آنها است که هدف اصلی ثبات اقتصادی را دنبال کرده و پیش‌نیاز افزایش رشد بلندمدت اقتصادی است.

البته اجرای سیاست بازار باز، پیش‌شرط‌هایی دارد که بر مبنای آن باید حجم مناسبی از اوراق دولتی وجود داشته باشد چراکه پس از اجرایی شدن این ابزار، هیچ نقدینگی بدون خرید اوراق به بانک‌ها اعطا نخواهد شد، پس وجود اوراق، شرط لازم این عملیات است.

در این میان، نگرانی‌هایی نیز نسبت به انتشار بی ضابطه اوراق دولتی وجود دارد که البته رئیس بانک مرکزی به آن پاسخ داده و می‌گوید، اجرای عملیات بازار باز به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست بلکه دولت بر اساس نیازهای بودجه‌ای و با توجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی باید به انتشار اوراق دست بزند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ