کد خبر: ۱۲۸۸۸۷
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۳/۲۱

گزارش وزیر خارجه آلمان بعداز سفر به ایران / امیداور به راه اندازی کانال مالی

گزارش وزیر خارجه آلمان بعداز سفر به ایران / امیداور به راه اندازی کانال مالی

وزیر خارجه آلمان با مثبت برآورد کردن سفر به خاورمیانه گفت: طرف‌های اروپایی هر آنچه بتوانند انجام می‌دهند تا بدون آمریکا به تعهدات برجام عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هایکو ماس بعد از اتمام سفر به خاورمیانه و ایران به شبکه خبری ARD گفت: تصویر روشنی از مذاکرات نه فقط در ایران بلکه در تمامی منطقه یعنی اردن، امارات و عراق ترسیم دارم . هیچ کدام از طرف‌ها نمی‌خواهند درگیری‌ها و تنش‌های موجود در منطقه به جنگ منتهی شود.

وی درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران و  موضع تهران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در پایان ضرب‌الاجل افزود: امیدوارم ایران غنی‌سازی بیشتری صورت ندهد. اروپا در توافق هسته‌ای حضور دارد و می‌خواهد کانال مالی را به کار بیندازند اما انتظار داریم ایران هم به تعهدات پایبند باشد و بیشتر از میزانی که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده، اورانیوم غنی نکند. اگر همه به تعهدات عمل کند در این صورت می‌توان توافق را حفظ کرد. توافقی که برای امنیت اروپا خوب است.

این مقام مسئول ادامه داد: نمی‌دانم چرا اینستکس نباید کارایی داشته باشد. نمایندگان این کانال مالی نیز در تهران حضور داشتند. حدود 60 نفر علاقه‌مند به مشارکت در این سامانه اعلام آمادگی کردند. امیدواریم طی هفته‌های آتی این کانال عملیاتی شود. به این وسیله می‌توان به عنوان مثال دارو به ایران منتقل شود.

ماس گفت: بی‌اعتمادی شدیدی در خاورمیانه و خلیج‌ فارس حاکم است. تنها مسئله عوامل خارجی نیستند بلکه کشورها باید برخی مسائل را فی‌مابین را حل کنند. به طور مثال عراق پیشنهاد کنفرانس منطقه ای داد تا اختلافات بین شیعه و سنی یا ایران و عربستان آنجا مطرح و در مورد آن صحبت شود. این اقدام ضروری است اما اتفاقی آسان نیست و در عرض امروز و فردا هم رخ نمی‌دهد. اما می‌توانیم با گفتگو بر کاهش تنش‌ها تاثیرگذار باشیم و این سفر تا حدی این کار را انجام داد.

انتهای‌پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ