کد خبر: ۱۲۸۹۸۱
۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۳/۲۵

اتهام‌ ترامپ علیه ایران درباره انفجار دونفتکش و حمایت انگلیس/ آینده تنگه هرمز

اتهام‌ ترامپ علیه ایران درباره انفجار دونفتکش و حمایت انگلیس/ آینده تنگه هرمز

ترامپ بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرک قاطع ، انگشت اتهام در قضیه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان را متوجه ایران کرد و انگلیس نیز از این ادعا حمایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ترامپ به فاکس‌نیوز گفت: قطعاً ایران عامل حادثه روز پنج‌شنبه در دریای عمان بوده است. همه تصاویر مین منفجرنشده را روی بدنه نفتکش دیدند و قایقی که سعی داشت آن مین را از بدنه نفتکش جدا کند و موفق به این کار شد.

وی در خصوص احتمال بسته شدن تنگه هرمز در صورت افزایش تنش‌ها با ایران نیز مدعی شد: این اتفاق رخ نخواهد داد و اگر هم رخ دهد مدت زیادی طول نخواهد کشید.

ترامپ بار دیگر بحث مذاکره با ایران را پیش کشید و افزود: آنها این را می‌دانند و قویاً به آنها اعلام کرده‌ایم می‌خواهیم به پای میز مذاکره برگردند. هرگاه آنها برای مذاکره آماده باشند آمریکا نیز آماده خواهد بود.

در همین راستا، وزارت خارجه انگلیس شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای رسمی، اتهامات آمریکا علیه ایران در قضیه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان را تکرار کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت انگلیس تقریباً‌ مطمئن است ایران در تاریخ 13 ژوئن (23 خرداد) به دو فروند نفتکش حمله کرده است. بعید است هیچ کشور یا گروه دیگری مسئول این حادثه بوده باشد. پیش از این نیز تحقیقات انجام‌شده به رهبری اماراتی‌ها به این نتیجه ختم شده بود که حمله روز 12 می (22 اردیبهشت) به چهار فروند نفتکش در نزدیکی بندر فجیره نیز توسط یک عامل دولتی انجام شده است. مطمئنیم که ایران مسئول آن حمله بوده است.

نفتکش‌ها و خدمه آنها باید قادر باشند با امنیت کامل از آب‌های بین‌المللی عبور کنند. از ایران می‌خواهیم که فوراً کلیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ را متوقف کند. انگلیس با هماهنگی شرکای بین‌المللی تلاش می‌کند راهکارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها بیابد.

روز پنج‌شنبه دو فروند کشتی نفتکش شامل نفت‌کش Front Altair که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر اتانول بارگیری کرده بود و نفت‌کش Kokuka Courageous که با پرچم پاناما از الجبیل عربستان به‌مقصد سنگاپور محموله متانول حمل می‌کرد، دچار سانحه شده و آتش گرفتند که بنا بر ادعای رسانه‌های غربی هدف حمله قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ