کد خبر: ۱۲۹۰۵۱
۰:۰ - ۱۳۹۸/۳/۲۷

اثر افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی
بورس پرس گزارش می دهد:

اثر افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی "همراه" بر سهم بازار و نسبت مالکانه

وضعیت سرمایه گذاری ها، برنامه ها، سهم بازار و نسبت مالکانه شرکت ارتباطات سیار ایران که طی یک ماه اخیر دو مجمع عادی و فوق العاده را برگزار کرده،مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت بورسی ارتباطات سیار ایران در یک ماهه اخیر با برگزاری دو مجمع عادی و فوق العاده هم سود سهامداران را تصویب کرد و هم افزایش سرمایه را به تصویب مجمع رساند. این شرکت بزرگ حاضر در صنعت ارتباطات گوشی همراه، ابتدا در ۱۵ اردیبهشت با تقسیم ۳۱۲۵ ریال از ۳۵۶۵ ریال سود محقق شده هر سهم و معادل ۸۸ درصد در سال مالی ۹۷ ،توانست سود مناسبی را به سهامداران تقدیم کند .

سپس در مجمع فوق العاده ۱۲ خرداد، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را مورد تصویب سهامداران قرار داد.۷۵ درصد این تامین مالی از محل سود انباشته و ۲۵ درصد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بود . بدین ترتیب، سرمایه شرکت از مبلغ ۹۶۰ میلیارد تومان به ۱.۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش می یابد تا قادر به جبران مخارج سرمایه ای، بهبود ساختار مالی و حفظ نقدینگی مورد نیاز برای انجام سرمایه گذاری های آتی شود.

سرمایه گذاری ها

"همراه" ظرف سه سال مالی اخیر (از سال ۹۵ تا پایان سال مالی ۹۷ ) بالغ بر ۴.۷ هزار میلیارد تومان بر روی دارایی های ثابت خصوصا تجهیزات مخابراتی و ارتباطی سرمایه گذاری کرده که صرفاً مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان از افزایش سرمایه قبلی انجام شده است. سایرمنابع مورد نیاز از محل دریافت تسهیلات مالی و منابع داخلی تامین شده که سبب نامتوازن شدن ساختار سرمایه نیز شده است.

همراه اول برای اهداف مورد نظر در افزایش سرمایه جدید نیاز به سرمایه گذاری ۴۲۱۴ میلیارد تومانی دارد که با افزایش فعلی به مبلغ ۹۶۰ میلیارد تومان، مابقی هزینه های سرمایه گذاری به مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی تامین خواهد شد .

همچنین برنامه دارد طی ۵ سال آتی (تا سال ۱۴۰۲) مبلغ ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند . بر اساس جداول اعلامی، شرکت در سال ۹۸ نیاز به سرمایه گذاری ۳.۳۵ هزار میلیارد تومانی ، سال ۹۹ مبلغ ۳.۲۵ هزار میلیارد تومانی ، سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳.۳۵ هزار میلیارد تومانی و دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به مبلغ ۳.۵۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتواند اهداف توسعه ای را محقق کند

برنامه همراه

همراه اول با سرمایه گذاری های جدید ، نسل نوین ارتباط سیار تحت عنوان موبایل باند پهن را در ایران توسعه می دهد . با این کار کیفیت تماس های صوتی بهبود می یابد ، اینترنت پرسرعت بر روی موبایل تا سرعت یک گیگابایت بر ثانیه ارتقا پیدا خواهد کرد و اینترنت اشیا و نرم افزارهای با سرعت زیاد قابل استفاده خواهند بود.

وضعیت سرمایه نسبت به سایر رقبا

میزان سرمایه ثبت شده همراه اول نسبت به سایر رقبا بسیار کم است که با افزایش سرمایه فعلی، وضعیت مالی تا حدی بهبود خواهد یافت. با اینکه همراه اول ۶۰ درصد بازار موبایل را در ایران در اختیار دارد، اما سرمایه شرکت پایین تر از رقبا است . به طور مثال ایرانسل با داشتن ۳۸ درصد سهم بازار، سرمایه ای معادل ۲۶۵۷ میلیارد تومان دارد و رایتل با داشتن سهم ۲ درصدی، سرمایه ای معادل ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار دارد که نشان می دهد همراه اول با افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی، کماکان کمترین سرمایه را دراختیار داشته اما ۶۰ درصد بازار موبایل در دست این شرکت بورسی است .

نسبت مالکانه شرکت در حدود ۲۱.۶ درصد است که رقم اندکی به حساب می آید درحالی که نسبت مالکانه ایرانسل بر اساس آخرین اطلاعات حدود ۳۴ درصد است .پایین بودن نسبت مالکانه علاوه بر افزایش ریسک های شرکت ، تامین مالی از طریق منابع بانکی یا انتشار اوراق را نیز محدود می کند و یا هزینه تامین مالی را افزایش می دهد. افزایش سرمایه اخیر سبب بهبود نسبت مالکانه و کاهش هزینه تامین سرمایه برای اهداف سرمایه گذاری های جدید خواهد شد .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ