کد خبر: ۱۲۹۰۹۴
۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۳/۲۷

پیشنهاد تند و تیز نماینده مجلس برای زیان انباشته‌‌ 50 درصدی ایران خودرو و سایپا

پیشنهاد تند و تیز نماینده مجلس برای زیان انباشته‌‌ 50 درصدی ایران خودرو و سایپا

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای زیان انباشته‌‌ 50 درصدی ایران خودرو و سایپا ، پیشنهادی تند و تیز ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام پارسایی با اشاره به بررسی پرونده خودروسازها در کمیسیون اصل 90 به ایسنا گفت: یکی از تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت هم در آن مقصر است اینکه طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعه‌ای که زیان انباشته‌‌ای برابر 50 درصد سرمایه‌ داشته باشد باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. این از قوانین صریح تجارت است. استعلام از خودروسازان هم نشان می‌دهد هر دو خودروساز میزان زیان انباشته‌ چند برابر کل سرمایه دارند و قانونا ورشکسته هستند و باید اعلام ورشکستی کنند.

وی با انتقاد از این‌که وزارت صنعت از کنار همه تخلفات خودروسازان می‌گذرد، افزود: به عنوان مثال کل سرمایه سایپا 4000 میلیارد تومان است در حالی که طبق جواب مکتوب آن‌ها به کمیسیون، زیان انباشته‌ 20 هزار میلیارد تومانی دارند. یعنی آن‌ها 500 درصد سرمایه‌، زیان انباشته دارند. بنابراین طبق قانون هم سایپا و ایران خودرو شرکت‌های ورشکسته‌ هستند که عدم اعلام ورشکستی باعث می‌شود این باتلاق عظیم‌تر شود و جبران خسارت‌ برای کشور هزینه‌های سنگین‌تری در پی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که کمیسیون اصل ۹۰ در مورد اثبات ورشکستگی این دو خودروساز حتماً جلسه‌ای با مسئولین خواهد داشت، ادامه داد: این شرکت‌ها موضوع ورشکستگی را انکار نمی‌کنند. کما این‌که ایران خودرو پیش از سال 98 زیان انباشته‌ای بالغ بر 8000 میلیارد تومان را اعلام کرده که قطعاً الان این رقم بیشتر است و منابع این شرکت هم کمتر شده لذا هر دو شرکت باید براساس قانون تجارت اعلام ورشکستگی کنند.

پارسایی گفت: ایران خودرو و سایپا مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند. آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد از حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازها، 24 هزار میلیارد تومان آن مربوط به ایران خودرو و سایپا و میزان خودروهای پیش فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است.

وی افزود: این‌که خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینک مانده و تحویل داده نمی‌شوند تخلف از قانون است زیرا آن‌ها حق پیش فروش خودرو را در صورت کمبود قطعات نداشته‌اند. قانون در باب پیش فروش این است که باید قطعات را داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام دهند. موضوع دیگر این است که آن‌ها فقط برای فروش نقدی قطعه دارند زیرا قیمت‌ آن فقط چند درصد کمتر از بازار بوده و سود بیشتری دارد. همچنین چند ده هزار میلیارد تومان پول پیش فروش نزد خودروسازها است که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند.

پارسایی با بیان این‌که ایران خودرو و سایپا طبق قانون باید واگذار شوند، ادامه داد: یکی از مشکلات این شرکت‌ها خصوصی‌سازی نشدن است. البته خصوصی‌سازی اینها هم نیازمند مدیریت خواهد بود. به عنوان مثال شرکت‌هایی وجود دارند که به صورت انحصاری قطعاتی را در دست دارند و عمداً آنها را تحویل نمی‌دهند تا این شرکت‌ها به سمت ورشکستگی بروند و با لابی‌هایی که دارند آنها را تملک کنند. بنابراین واگذاری این دو شرکت باید با نظارت بسیار دقیق و شفاف باشد و اگر این کار چند سال گذشته اتفاق می‌افتاد می‌توانست تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند.

وی با بیان این‌که پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90 در حال تکمیل است و به زودی نهایی خواهد شد، گفت: این پرونده را در قالب گزارش جمع‌بندی می‌کنیم و تخلفات هم برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع می‌شود و پیشنهاداتی را نیز ارائه می‌کنیم و جلساتی را با وزرای اقتصاد و صنعت و سازمان‌های نظارتی خواهیم داشت.

پارسایی افزود: دو خودروساز بالغ بر چند صد هزار شاکی و ناراضی دارند و همین‌ که قوه قضاییه به صورت جدی برای بررسی تخلفات آن‌ها ورود نمی‌کند جای سوال دارد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ