کد خبر: ۱۲۹۲۵۳
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۳/۳۱

سه راه تامین کسری بودجه از دیدگاه رئیس بانک مرکزی

سه راه تامین کسری بودجه از دیدگاه رئیس بانک مرکزی

رئیس بانک مرکزی از تصمیم دولت برای تامین کسری بودجه از طریق سه روش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در اینستاگرام اعلام کرد: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادی، شفافیت در سیاست‌گذاری، اجرا و پاسخگوئی درقبال مردم، اجزای اصلی یک حکمرانی خوب برای بانک‌های مرکزی مدرن است. در شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد با آن روبرو شده تلاش داشته ام برای برون‌رفت از وضعیت سخت و پیچیده ولی گذرای این روزها، موارد یاد شده را سرلوحه فعالیت‌های بانک مرکزی قرار دهم.

تجربه ساماندهی بازار ارز و برقراری ثبات نسبی در اقتصاد که ناامیدی طراحان حداکثر فشار اقتصادی را در پی داشت، محصول همین دیدگاه بوده و لذا طبیعی است که همین رویه برای نحوه تأمین کسری بودجه 98 اعمال شود. تلاش برای جلوگیری از پولی شدن تأمین کسری بودجه و در کنار آن پرهیز از اقداماتی که موجب شوک جدید به قیمت ها در دوره زمانی که اثر شوک ارزی به‌تدریج تخلیه می‌شود، بخشی از این سیاست است.

لذا تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از 3 طریق عمده ذیل است:

1- تلاش برای استفاده از مسیر‌های مختلف صدور بیشتر نفت

2- انتشار اوراق دولتی

3- برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است

علی رغم اینکه بانک مرکزی دوره سختی را طی می‌کند اما در خصوص غلبه بر مشکلات با برنامه‌های در دست اقدام، بسیار امیدواریم. همان‌گونه که در سه ماه گذشته، نزدیک 5 میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی و دارو و بیش از 6 میلیارد دلار از طریق نیما و واردات در مقابل صادرات تامین شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ