کد خبر: ۱۲۹۲۵۶
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۳/۳۱

مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا
معاون توسعه بازار خبر داد:

مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از برنامه راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز در این بورس و مزایای آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، علیرضا ناصر پور در خصوص مهم‌ترین مزایای گواهی سپرده کالایی برای فعالان بازار محصول زیره سبز گفت: عدم نیاز به تحویل فیزیکی و جابجایی محصول، کاهش قابل توجه هزینه‌های جانبی، امکان خرید و فروش مستمر بدون جابجایی، اطمینان از کیفیت محصول و مسئولیت انبار پذیرش شده نزد بورس نسبت به کیفیت و کمیت محصول خریداری شده از مزایای گواهی سپرده کالایی برای فعالان بازار زیره سبز است.

وی افزود: امکان فروش محصول به قیمت واقعی به ویژه با افزایش حجم معاملات گواهی سپرده زیره سبز در بورس، استاندارد سازی محصول قابل پذیرش در انبار و افزایش تعهد به استاندارد محصول بین خریداران و فروشندگان، انتشار اطلاعات قیمت‌ها و حجم معاملات بصورت برخط و از طریق اینترنت و امکان حضور مستقیم خریداران بین‌المللی از دیگر مزایای آغاز و رونق معاملات گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا است.

ناصر پور گفت: امکان تأمین مالی تولیدکنندگان دارای گواهی سپرده زیره سبز در صورت موافقت بانک‌ها با توثیق گواهی سپرده با توجه به وجود بستر قانونی توثیق در دستورالعمل مربوطه در بورس کالا نیز وجود دارد.تولیدکنندگان می‌توانند محصول را بر اساس مشخصات کیفی اعلامی توسط بورس به انبار شرکت کیمیا بذر در شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی به عنوان انبار پذیرش شده در بورس کالا تحویل دهند و در ازای آن قبض انبار یا همان گواهی سپرده دریافت کنند.

بنابراین گزارش،معاملات گواهی سپرده زیره سبز روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵:۳۰ قابل انجام خواهد بود. برای تحویل محصول، خریدار یا نماینده قانونی وی پس از اخذ تاییدیه خرید محصول از کارگزار به انبار مراجعه و پس از احراز هویت توسط انباردار، محصول را رؤیت کرده و با تأیید کمیت و کیفیت آن، هزینه‌های انبارداری از زمان مالک شدن محصول تا زمان مراجعه برای ترخیص را به صورت نقدی به انباردار پرداخت کرده و محصول را از انبار تحویل می‌گیرد.

این دارندگان گواهی سپرده با مراجعه به کارگزاری‌های بورس و تکمیل فرم درخواست فروش، می‌توانند محصول را از طریق بورس به فروش برسانند و یا آن را تا مدت معینی در انبار نگهداری کنند.حداکثر زمان نگهداری زیره سبز در انبار تا سررسید نماد انبار است و در صورت تحویل گرفته نشدن محصول از انبار تا زمان سررسید، مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب پنجم خرداد سال ۹۴ سازمان بورس ملاک عمل خواهد بود.

حداقل مقدار خرید یا فروش زیره سبز نیز یک کیلوگرم است لیکن جهت تحویل گرفتن محصول از انبار لازم است حداقل به مقدار ۵۵ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود. همچنین در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل از بازار گواهی سپرده کالایی خریداری شود.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ