کد خبر: ۱۲۹۳۴۰
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۴/۲

افزایش سود زیره کاران و کوتاه شدن دست واسطه ها به کمک بورس
مدیرعامل شرکت کیمیا بذر مطرح کرد:

افزایش سود زیره کاران و کوتاه شدن دست واسطه ها به کمک بورس

مدیرعامل شرکت کیمیا بذر تربت حیدریه ضمن اشاره به پذیرش انبار این شرکت جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی درخصوص مزایای عرضه زیره در بورس کالا توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد علی اکبری مطلق به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: زیره محصولی است که کشت آن از نظر میزان آب مصرفی بسیار کم توقع بوده و در مناطق دارای آب و هوای خشک عمل می آید. اما در دوره هایی به دلیل قیمت اندک آن در خراسان رضوی کشاورزان به کشت گندم روی آوردند و از سال گذشته دوباره سطح زیرکشت زیره توسعه پیدا کرد.

وی افزود: تولید این محصول در حالی رو به افزایش است که کشاورزان زیره کار از قشر ضعیف هستند و متاسفانه دلالان در زمان برداشت محصول با کاهش قیمت ها، مانع از کسب سود مطلوب توسط کشاورزان می شوند و محصول را به قیمت های پایین تر از نرخ های واقعی از کشاورزان خریداری کرده و با انبار کردن در فصل زمستان به بیشترین سطوح قیمتی در بازار عرضه می کنند. از این رو، برای اینکه بازار این محصول به ثبات و پایداری لازم در قیمت های فروش برسد و به منظور اینکه کشاورز در فصل برداشت محصول، اسیر دست واسطه ها و دلالان نشود، تصمیم به عرضه زیره در بورس کالا گرفته شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این زمینه با تجربه موفقی که در عرضه محصول زعفران در بورس کالا داشتیم، این نتیجه حاصل شد که برای ایجاد شفافیت قیمتی روی محصول و با هدف کمک به اقتصاد بخش کشاورزی از طریق فروش این محصول سودآور، زیره سبز را در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس عرضه کنیم.

اکبری مطلق ایجاد ثبات قیمتی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت در زمان برداشت محصول به دلیل افزایش عرضه را از مزایای عرضه زیره سبز در بورس دانست و گفت: با ورود زیره سبز به بورس کالا، این محصول در فصل برداشت از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار خواهد بود که در نتیجه ایجاد این ثبات قیمتی، کشت محصول استمرار پیدا کرده و کشاورزان زیره کار نسبت به تولید بیشتر دلگرم خواهند شد.

وی با بیان اینکه در مقابل اجرای هر برنامه جدیدی مقاومت ها و واکنش هایی مشاهده می شود، گفت: ممکن است در ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی مقاومت ها و واکنش هایی از سوی فعالان بازار سنتی زیره مشاهده شود، اما به تدریج و با نمایان شدن آثار مثبت عرضه محصول در بورس کشاورزان بیشتری به سمت معامله در این بازار روانه می شوند. ضمن اینکه با توجه به تجربه موفق ورود زعفران به بورس انتظار می رود برای عرضه زیره سبز نیز شاهد استقبال و حمایت کشاورزان باشیم.

مدیرعامل شرکت کیمیا بذر تربت حیدیریه تاکید کرد: در مقابل این واکنش ها نباید خیلی کوتاه آمد و تابع خواسته ها شد چراکه تجارت در بازار بی رحم است و وقتی عرضه افزایش می یابد، ساز و کار بازار قیمت ها را کاهش می دهد و روند بازار به این موضوع توجهی ندارد که با این قیمت ها آیا تولیدکننده سود می کند و یا ضرر می بیند. به همین دلیل قصد داریم به کمک ساز و کار شفاف بورس اجازه ندهیم تولیدکننده متضرر شود و بتواند محصول را که به زحمت تولید کرده به قیمت واقعی و به دور از هیجانات کاذب بفروشد.

اکبری مطلق در خصوص ظرفیت انبار شرکت کیمیا بذر تربت حیدریه به عنوان اولین انبار پذیرش شده توسط بورس کالا جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی گفت: این شرکت ظرفیت انبار حدود ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تن زیره سبز را دارا است که در مرحله اولیه با ظرفیت ۵۰۰ تن اقدام به تحویل گیری محصول زیره سبز دارای استانداردهای بورس کالا می کند و در صورت نیاز و با افزایش برداشت محصول، این ظرفیت قابلیت افزایش را دارد.

وی به بحث صادرات زیره سبز نیز اشاره کرد و گفت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز، هر شخصی می تواند محصول با کیفیت و دارای استاندارد های مشخص را خریده و به دیگر کشورها صادر کند. بطوری که تجار صادرکننده می توانند به کمک بورس هم از جنبه کیفی و هم از امکان تامین حجم موردنیاز محصول به منظور صادرات از یک مرجع قابل اعتماد مثل بورس، اطمینان پیدا کرده و به برندسازی بهتر زیره سبز ایرانی کمک کنند.

اکبری مطلق با بیان اینکه زیره ایرانی از نظر کیفی در دنیا ممتاز است، از گرایش بیشتر کشاورزان استان برای افزایش تولید محصول خبر داد و گفت: زیره سبز یک محصول با ارزآوری زیاد است که در دنیا مصارف زیادی در حوزه غذایی، دارویی، بهداشتی، عطر و ادکلن و تولید نوشیدنی ها دارد. از این رو، لازم است با انجام کارهای تحقیقاتی این محصول را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فهیمه مطلبی | ساعت ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۴/۳۱
0
0
پاسخ
چطور باید اقدام کرددر باره زیره ما امسال زیره سبز مون کیفیتش خوبه برای بورس چطور باید اقدام کرد
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ