گزارش عملکرد سال گذشته شرکت سایپا به همراه سهم بازار محصولات و سیاست های کلان در سال ۹۸ مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سایپا در حالی سال ۹۷ را سپری کرد که با وجود پیش فروش هایی با قیمت مقطوع یا افزایش قیمت نازل، نتوانست افزایش شدید نرخ مواد اولیه و قطعات مصرفی را پوشش دهد .
براین اساس، مدیریت بر آن شد در سال ۹۷ با شرایط سخت موجود، تولید را به گونه ای مدیریت کند که کمترین آسیب به این بنگاه عظیم برسد و با سپری کردن این شرایط سخت در سال ۹۸ بتواند شرایط بهتری را تجربه کند.
از طرفی، شرکت با طراحی محصولات جدید سعی دارد به یک بنگاه بزرگ و مستقل خودروسازی در سطح جهانی تبدیل شود . توسعه محصولات ساینا، کوییک و رهام در سال جدید نشان از تلاش "خساپا" دارد که سعی می کند با وجود شرایط سخت ، همچنان به نوآوری و پیشرفت های جدید دست یابد.
وضعیت مالی سال ۹۷
صورت های مالی تلفیقی حسابرسی نشده سایپا در سال گذشته نشان می دهد، فروشی معادل ۱۷.۹ هزار میلیارد تومان داشته که نسبت به سال قبل حکایت از کاهش ۲۶ درصدی دارد که به نظر می رسد مشکل در واردات قطعات بخاطر مسایل تحریمی تاثیر گذار بوده اما چنان نبوده که تولید را متوقف کند و در چنین شرایطی حجم فروش مطلوبی در سال ۹۷ را می توان گزارش داد .
بر اساس صورت سود و زیان تلفیقی اعلامی ، سایپا ۱.۸ هزار میلیارد تومان زیان ناخالص داشت که با اضافه شدن هزینه های فروش،اداری و عمومی و سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی به ۴.۴ هزار میلیارد تومان می رسد . هزینه های مالی هم بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان است البته با احتساب درآمدهای غیر عملیاتی حدود هزار میلیارد تومانی در مجموع زیان تلفیقی شرکت به ۷ هزار میلیارد تومان می رسد .
بررسی صورت های مالی شرکت اصلی در سال ۹۷ نشان می دهد، سایپا ۸.۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که با بهای تمام شده ۱۰.۴ هزار میلیارد تومانی به زیان ناخالص ۱.۹ هزار میلیارد تومان رسید . درآمد سرمایهگذاریها ۸۴ میلیارد تومان، سایر درآمدهای غیر عملیاتی اقلام متفرقه ۶۲۸ میلیارد تومان و هزینه های مالی ۲.۶ هزار میلیارد تومان بود که در مجموع زیان خالص شرکت را به ۴.۸ هزار میلیارد رساند. به عبارتی با سرمایه اسمی ۳.۹ هزار میلیارد تومانی، زیان هر سهم به ۱۲۴ تومان می رسد.
فروش سهام و املاک مازاد
۲۵ خرداد سال جاری شرکت املاک و سهام شرکت های زیر مجموعه را به مزایده گذاشت. براین اساس در اطلاعیه اول، 100 درصد از سهام شرکت لنت پارسیان پیشرو (سهامی خاص) بصورت یکجا و نقد به قیمت پایه هرسهم 2681 ریال و قیمت پایه کل 76.7 میلیارد تومان از طریق مزایده عمومی واگذار می شود.
لنت پارسیان پیشرو (سهامی خاص) متعلق به شرکت های گروه سایپا شامل مگاموتور و توسعه صنایع خودرو است که آثار مالی فروش آن بر سود و زیان سایپا (اصلی) پس از برگزاری مزایده به اطلاع عموم رسانده خواهد شد .
در اطلاعیه دوم نیز اعلام شده،تعدادی محدود از املاک متعلق به شرکت های زیر مجموعه سایپا در تهران و سایر استان ها جمعاً به مبلغ 1.19 هزار میلیارد تومان از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می شود.
توضیح شرکت برای شایعه تجدید ارزیابی
"خساپا" طی اطلاعیه ای در ۱۲ خرداد برای شایعه تجدید ارزیابی اعلام کرد: با توجه به افزایش زیان انباشته در سال مالی 97 به دلیل افزایش قابل ملاحظه قیمت نهادههای تولید و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصولات و عدم صدور به موقع مجوز افزایش نرخ فروش محصولات در سال گذشته،سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت شده و جهت برون رفت از وضعیت پیشآمده و تداوم تولید و حفظ اشتغال پایدار به دنبال استفاده از راهکارهای قانونی موجود است.
در این راستا، انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها می تواند به عنوان یکی از راهکارهای موجود محسوب شود که در صورت برطرف شدن موانع قانونی و تصویب آن توسط نهادهای ذیربط (شورای نگهبان، مجلس و نهادهای دولتی ذیربط) و ابلاغ آن از طرف سازمان بورس،می تواند در دستور کار شرکت قرار گیرد.
لذا از آنجا که تاکنون مجوز انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها در سال 98 صادر نشده، سایپا هیچ اقدامی در جهت انجام افزایش سرمایه مذکور انجام نداده و عضو هیات مدیره در مصاحبه اعلام کرده تا در صورت فراهم شدن شرایط نسبت به انجام این امر، مبادرت خواهد شد.
سایپا در صورت تصویب قانون انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی ها در سال جاری به منظور استفاده از ظرفیتهای قانونی و ضمن اعلام موضوع بصورت مکتوب به سازمان بورس، اقدامات آتی در جهت انجام افزایش سرمایه را به انجام خواهد رساند.
آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۹۴ از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه گذاری ها و به مقدار ۱۲۵ درصد انجام شد و سرمایه از ۲.۱ به ۳.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت .
سهم بازار محصولات
سایپا در سال ۹۷ ، توانست ۴۳.۴ درصد بازار خودرو را در دست بگیرد که این سهم با فروش ۴۲۰ هزار خودرو به دست آمده است. ضمن اینکه این خودروساز در واردات محصولات نیز سهم ۱.۵ درصدی بازار ایران را در دست دارد . ایران خودرو با ۴۳.۸ و سایر خودروسازان با ۱۱.۳ درصد ، سایر بازار را در اختیار داشتند.
شرکت اصلی در سال گذشته، ۱۶۶ هزار خودرو تولید کرد. از شرکت های تابعه هم، پارس خودرو ۱۳۵ هزار ، سایپا سیتروئن ۹۱ هزار، زامیاد ۲۴ هزار خودرو و سایپا دیزل ۲.۹ هزار انواع کامیون و اتوبوس تولید کردند .
سیاست های کلان در سال ۹۸
رسیدن تولید به ۲۸۰۰ دستگاه در روز ، یکپارچه سازی خرید در سطح گروه ، ایجاد منابع متنوع برای قطعات ، یکپارچه سازی خدمات لجستیکی در زنجیره ارزش ، استفاده از ظرفیت بازارهای خارج از گروه به منظور افزایش درآمد شرکت های قطعه ساز از برنامه های افزایش تولید "خساپا" برای سال ۹۸ است . شرکت تولید ۵۴۹ هزار خودرو در سال ۹۸ را برنامه ریزی کرده است .
انتهای پیام