کد خبر: ۱۲۹۵۲۸
۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۴/۹

عمده کالاهای کشاورزی در بورس عرضه می شوند

عمده کالاهای کشاورزی در بورس عرضه می شوند

رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت کشاورزی گفت: انواع کالاهای کشاورزی به مرور در بورس کالا عرضه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهلا افشار به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همکاری وزارت کشاورزی در زمینه آشنایی کشاورزان با سازوکار بورس کالا با جدیت دنبال می شود به‌طوری‌که در مراحل مختلف با حضور هیات‌های متفاوت در تک تک استان‌ها و سرزمین‌های کشاورزی با کشاورزان صحبت کرده و آموزش‌های مختلف را در زمینه عرضه محصولات در بورس و مزایای این بازار ارایه می‌کنیم.

وی افزود: هر یک از مزیت های بورس کالا می تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالاها به بورس حاکم می شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید مربوط است به طوری‌که کشاورز به کمک سازوکارهای موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی، تشویق به تولید محصول باکیفیت‌تر می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به وضعیت تامین منابع مالی و نقدینگی بخش کشاورزی که واقعا برای دولت مشکل‌آفرین است، بورس کالا در حوزه تامین مالی بخش کشاورزی یک راهکار برای دولت به شمار می‌رود و به طور حتم در سال های آینده از ظرفیت‌های این بورس بیش از گذشته استفاده خواهد شد.

افشار گفت: در زمان تدوین دستورالعمل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی پس از مشاهده و ارزیابی مزایا و کارکردها از بورس دفاع شد و امروز وزارت کشاورزی اعتقاد ویژه ای به کارکردهای بورس کالا دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی کمی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشورهای دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود.

افشار به مشکلات اجرای خرید تضمینی و وصول مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در قالب اجرای سیاست خرید تصمینی، مشاهده می کنیم که به دلیل مشکلات بودجه ای دولت، مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شود این در حالی است که در بورس، کشاورزان می توانند تنها طی دو روز کاری عمده پول حاصل از فروش محصول را دریافت کنند.

وی افزود: پیش بینی می کنیم در سال جاری رویدادهای مثبت سال گذشته در خصوص محصول ذرت تکرار شده و در خصوص سایر محصولات از جمله زعفران و زیره موفقیت های خوبی در بورس حاصل شود.


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ