کد خبر: ۱۲۹۶۵۱
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۴/۱۱

راه کلاهبرداری در سامانه نیما و روایت فردی که قربانی تخلف صرافی شده
گزارش رسانه دولت از :

راه کلاهبرداری در سامانه نیما و روایت فردی که قربانی تخلف صرافی شده

رسانه دولت اعلام کرد کلاهبرداران و صرافی های متخلف‌، خلاءهای سامانه نیما را یافته و از آنها برای دور زدن این سامانه استفاده کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی اعلام کرد: سامانه نیما به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر توانسته با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالاهای مورد نیاز، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر ایفا کند.

این سامانه از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی را در بستر این سامانه به ثبت برسانند. اما به تازگی کلاهبرداران توانسته‌اند از خلاءهای موجود در سازوکار این سامانه برای دور زدن استفاده کنند که عدم رسیدگی به آنها می‌تواند این سامانه کارآمد را به چالش بکشاند.

دریافت پول از واردکنندگان از طریق سامانه نیما و عدم تخصیص حواله‌های ارزی موردنظر توسط صرافی‌ها و همچنین تاخیر چند ماهه در واریز ارز مورد نظر واردکنندگان توسط برخی صادرکنندگان از مهم‌ترین تخلفات رخ داده در ماه‌های اخیر بوده است.

روایت واردکننده ای که قربانی تخلف یک صرافی شده

حسین سعادتی واردکننده ای که در هفته‌های اخیر به دلیل تخلف یک صرافی از طریق سامانه نیما دچار مشکل شده گفت: حدود دو هفته پیش از طریق سامانه نیما یک صرافی مجوزدار که در شهر اهواز قرار دارد را برای دریافت ارز انتخاب کردیم.

وی افزود: پول را به حساب صرافی واریز کرده و قرار بود در مدت سه روز ارز مورد نیاز توسط صرافی مورد نظر تامین شود اما تحقق نیافت و زمانی که پیگیری کردیم متوجه شدیم این صرافی ۵۰ واردکننده دیگر را نیز فریب داده و در مجموع 300 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است. مقام قضایی وارد این پرونده شده و شماری از متخلفان را بازداشت کرده که البته یک نفر از آنها همچنان متواری است. برای پیگیری این موضوع به بانک مرکزی نیز مراجعه کردیم اما هنوز پاسخ مشخصی را دریافت نکرده‌ایم.

سعادتی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، هیچ صرافی نباید بیش از دو برابر مبلغ سرمایه اولیه، تعهد مالی به مشتریان داشته باشد اما به علت ضعف در نظارت بر عملکرد صرافی‌ها این صرافی متخلف حدود ۸۰ برابر سرمایه اولیه به مشتریان تعهد داشته که در نهایت کلاهبرداری نیز کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تخلفات صرافی‌ها به پرونده اشاره شده، محدود نیست و چندین پرونده مشابه در محاکم قضایی جریان دارد. حتی یک صرافی بانکی نیز به علت این تخلفات پلمپ شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فرهود | ساعت ۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۹/۱۳
0
0
پاسخ
باتشکر از مطالب مفید ناشر عزیزان وارد کننده در صورت تمایل جهت راهکار پیشبردی حل مشکل میتوانند از طریق ایمیل [email protected] تماس حاصل نمایند.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ