کد خبر: ۱۲۹۸۱۷
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۴/۱۶

معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز راه اندازی شد
صبح امروز در بورس کالا :

معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز راه اندازی شد

صبح امروز معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی زیره سبز با حضور معاون وزیر جهاد ، رئیس سازمان بورس و فعالان بازار زیره در بورس کالا راه اندازی شد تا زمینه اولین معامله فراهم شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس کالا صبح امروز در آیین راه اندازی معاملات گواهی سپرده و آتی زیره سبز، میزبان علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس، حسین زینلی مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بازار زیره و بازار سرمایه بود تا اولین نماد معاملاتی قراردادهای آتی با سررسید شهریورماه ۹۸ از فردا در بازار مشتقه بورس کالا قابل معامله شود .

محمدی در این مراسم اظهار داشت: با توجه به تجربه خوبی که برای عرضه زعفران در بورس داشتیم امید می رود این موضوع پس از زیره سبز، برای پسته هم اتفاق بیفتد. طی سال گذشته ۲۸ تن زعفران مورد معامله قرار گرفت که این رقم در سال جاری تاکنون به ۱۱ تن رسیده که آماری قابل قبول است.

وی افزود: زعفران یک تجارت ۸ میلیارد دلاری در دنیا دارد این در حالی است که در ایران تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار سهم کشاورزان می شود و در تلاش هستیم با فعال کردن هر چه بیشتر معاملات این محصول در بورس، شرایط کشاورزان این حوزه نیز بهبود یابد. یکی از اهداف عرضه در بورس این است که کشاورزان به حق واقعی برسند و قیمت عادلانه به آنها پرداخت شود. در همین راستا بورس در کشف عادلانه قیمت و رسیدن سود واقعی به کشاورزان موثر است.انتظار می رود به زودی شاهد عرضه پر حجم سایر محصولات کشاورزی در بورس باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: روند پذیرش و عرضه محصولات در بورس کالا به این گونه است که در گام اول معاملات گواهی سپرده کالایی راه اندازی می شود و سپس معاملات قراردادهای آتی شروع به کار می کند. همچنین پس از تکمیل معاملات در بازار مشتقه، صندوق های کالایی راه اندازی می شود که سازمان بورس با جدیت به دنبال تسهیل اخذ مجوز صندوق های کالایی در این بورس است.بورس کالا همواره در بازار سرمایه پیش رو بوده ، امروزه یکی از مباحث مهم انجام معاملات در بستر بلاک چین است که این بورس می تواند در استفاده از بستر بلاک چین نیز پیش رو باشد که در این صورت شاهد ارتقای جایگاه آن در اقتصاد خواهیم بود.

محمدی گفت: محصولات خرما و پسته از اهداف بعدی بورس کالا هستند به طوری که این محصولات نیز می توانند همچون زعفران و زیره در بورس کالا عرضه شوند تا شاهد ساماندهی بازار داخلی و صادراتی این محصولات در بستر بازار سرمایه باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ