کد خبر: ۱۲۹۸۲۷
۱۳:۶ - ۱۳۹۸/۴/۱۶

شفاف سازی

شفاف سازی "ذوب" درباره نرخ کارمزد انتشار اوراق سلف و فروش سهام بورسی

شرکت ذوب آهن درحالی فردا به مجمع می رود که برای آگاهی سهامداران در خصوص نرخ کارمزد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، ماجرای فروش سهام بورسی توسط سازمان مالیاتی و کاهش درصد مالکیت در سهام معادن منگنز شفاف سازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب آهن که با سرمایه 6.15 هزار میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات فرابورس حاضر است درحالی فردا مجمع سالانه صاحبان سهام را برای تصویب صورت های مالی منتهی به اسفند گذشته پیش رو دارد، جهت آگاهی سهامداران درخصوص بالا بودن نرخ کارمزد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، ماجرای فروش سهام بورسی این شرکت توسط سازمان امور مالیاتی و کاهش درصد مالکیت در سهام معادن منگنز شفاف سازی کرد.

براین اساس،با توجه به اینکه اقدامات اجرایی جهت انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در اواخر سال 96 انجام و جلسه هیات پذیرش بورس کالا نیز 5 اسفند سال 96 برگزار شد، لذا براساس شرایط دوره مذکور، پیش بینی اوراق سلف موازی استاندارد با نرخ 18.5 تا 19 درصد به اضافه کارمزد یک تا 2 درصدی برای تعهد پذیره نویسی و بازار گردانی مدنظر قرار گرفت که متاسفانه به دلیل عدم تامین وثیقه لازم،‌ مراحل اجرایی انتشار اوراق مذکور تا مرداد ماه سال 97 به تعویق افتاد.

در دوره مذکور با التهاب بازار ارز و طلا و همچنین بازدهی 27 تا 30 درصدی اسناد "اخزا" و اسناد "سخاب" که معیاری برای کشف نرخ سود بدون ریسک مورد انتظار بازار در اقتصاد است،انتشار این اوراق با بازدهی 18.5تا 19 درصدی هیچگونه جذابیتی برای سرمایه گذاران خرد و کلان در شرایط جاری بازار نداشته و هیچ سرمایه گذاری، حاضر به خرید این اوراق در این نرخ ها نبود.

در این شرایط دو راه حل برای "ذوب" در پیش رو بود: اولین راه دریافت مجوز جهت انتشار اوراق مزبور با بازدهی 24 تا 27 درصد و کارمزد یک تا 2 درصدی برای متعهد پذیره نویس و بازار گردانی درست مشابه با وضعیتی که در سال 94 این اوراق منتشر شد(با این تفاوت که حاشیه سود تولید در سه ماهه دوم سال 97 حدود 37 درصد بوده در حالی که حاشیه سود تولید در سال 94 منفی بوده است) که در این صورت دوباره اقدامات اجرایی که نزدیک به چند ماه در سال 96 طی شد باید مجدداً طی می شد و نرخ اوراق افزایش می یافت که نیاز به مجوز سازمان بورس و هیات پذیرش بورس کالا می بود.

دومین راه حل ، مذاکره با تامین سرمایه امین جهت فروش این اوراق بود که طبیعتاً نرخ کارمزد درخواستی به اضافه سود اوراق باید تامین کننده بازدهی مورد انتظار بازار جهت خرید سرمایه گذاران در بازار سرمایه می بود . لذا راه حل دوم با توجه به کسری نقدینگی شرکت در راستای تامین مواد اولیه و فشار سازمان تامین اجتماعی و شرکت صدر تامین جهت بازپرداخت بدهی های شرکت به آن سازمان ، انتخاب و اوراق مذکور به نرخ موثر کمتر از 27 درصد منتشر شد. همچنین نرخ سود بانکی در سال 97 معادل 18 درصد بوده است.

1. مبنای نرخ سود اوراق قابل انتشار در بازار سرمایه در تمام دنیا، اوراق خزانه آن کشور است که معیاری برای کشف نرخ سود بدون ریسک مورد انتظار بازار در اقتصاد آن کشور است نه نرخ وام بانکی.

2. با توجه به زیان انباشته شرکت و عدم بازپرداخت بدهی های سررسید شده بانکی و چک های برگشتی در آن زمان هیچ بانکی حاضر به پرداخت وام به شرکت ذوب آهن نبود.

3. طی مکاتباتی که از طرف سرمایه گذاری صدر تامین انجام شده( سهامدار عمده ) هلدینگ ها را در راستای هم افزایی و استفاده از ظرفیت های داخلی درون گروهی موظف به همکاری کرده و در این راستا شرکت با سرمایه گذاری امین از ابتدا بنا به دستور سهامدار عمده و هیات مدیره و مدیر عامل وقت وارد مذاکره شد.

4. پس از آنکه سرمایه گذاری امین نرخ بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق مذکور را بیشتر از نرخ قرارداد منعقد شده اعلام کرد طی مذاکره با مدیر عامل سرمایه گذاری امین یک درصد نرخ کاهش داده شد. این در حالی است که در مذاکره با سایر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، نرخ پیشنهادی تامین سرمایه ها بیش از 27 درصد بود و فقط تامین سرمایه ملت نرخ 25.5 درصدی را در صورت موافقت هیات مدیره خود اعلام کرد که پس از مذاکره نرخ را 27 درصد مشخص کرد.

5. در انتشار اوراق بازار سرمایه سال های انتشار این اوراق مدنظر قرار می گیرد مثلاً‌ انتشار اوراق در سال 94 با 95 ، 95 با 96 و 96 با 97 ، نرخ تورم ، ثبات اقتصادی ، تحریم ها ، نرخ ارز و صدها متغیر اقتصادی و سیاسی دیگر در نرخ بازار گردانی و تعهد پذیره نویسی اوراق بازار سرمایه اثر مستقیم دارد .

6. گزارش اوراق تامین مالی در بازه زمانی انتشار اوراق شرکت بصورت زیر بوده است:

بیشینه نرخ اوراق منتشر شده شرکت ذوب آهن 26 درصد بوده و همانگونه که در مفاد قرارداد بازارگردانی و متعهد پذیره نویسی قید شده در صورتی که مبنای سود اوراق 19 درصد قرار گیرد 0.5 درصد از قرارداد مذکور به ذوب آهن باز می گردد.

7. کلیه مراحل انتشار اوراق بر اساس رویه های مرسوم و حسب دستور اعضای هیات مدیره، مدیر عامل وقت و قائم مقام مدیر عامل در امور اقتصادی و مجامع و نظارت سهامدار عمده شرکت بوده به طوری که وثایق اوراق جهت شرکت سپرده گذاری مرکزی توسط سهامدار عمده اعلام و توثیق شده است.

ماجرای فروش سهام بورسی "ذوب"

همچنین در سال 94 سازمان امور مالیاتی پرتفوی سهام بورسی متعلق به شرکت ذوب آهن را به دلیل بدهی مالیاتی مسدود کرد که علی رغم اقدامات انجام شده در راستای تهاتر بدهی های مالیاتی از سال 95 و تسویه قطعی آن در 26 شهریور سال 96، درست یک ماه قبل از صدور سند تسویه خزانه توسط وزارت اقتصاد، سهام بورسی "ذوب" به دستور سازمان امور مالیاتی فروخته شد که سهام معادن منگنز نیز جزء موارد مذکور بود.

پس از آن شرکت ذوب آهن به منظور کسب مجدد یک صندلی هیات مدیره شرکت معادن منگنز تصمیم به خرید مجدد سهام این شرکت گرفت که در فاصله فروش اجباری سهم به دستور سازمان امور مالیاتی و خرید مجدد سهم، گروهی با آگاهی از این اقدام ذوب آهن و ورود به سهام منگنز، قیمت این سهم را تا محدوده 600 تومان افزایش دادند.

شرکت ذوب آهن حدود 10.67 درصد از سهام این شرکت را 21 آذر سال 96 از طریق دو شرکت تابعه خریداری کرد و در 23 آذر همان سال مجددا موفق به کسب یک صندلی هیات مدیره شد(پویش معادن 16 میلیون و 350 هزار سهم معادل 8.07 درصد به بهای تمام شده 5886 ریال و تارابگین 5 میلیون و 280 هزار سهم معادل 2.6 درصد به بهای تمام شده 5874 ریال در 21 آذر سال 96). 

پس از کسب صندلی هیات مدیره توسط ذوب آهن قیمت سهام منگنز تا محدوده 420 تومان نیز افت کرد اما گروه نام برده مجددا دست بکار شدند و با اضافه کردن درصد مالکیت خود به منظور بازپس گرفتن صندلی هیات مدیره و تحریک ذوب آهن به اضافه کردن درصد مالکیت جهت از دست ندادن یک صندلی باز هم قیمت سهام منگنز را این بار تا محدوده 850 تومان افزایش دادند و در این مدت درخواست تشکیل مجمع به منظور تعیین اعضای هیات مدیره را کردند که 23 اردیبهشت سال 97 مجددا شرکت پویش معادن یک صندلی هیات مدیره را با همان درصد مالکیت قبلی کسب کرد.

مشابه با وقایع مجمع قبلی دوباره پس از تثبیت یک صندلی هیات مدیره توسط شرکت ذوب آهن قیمت سهام این شرکت از محدوده 850 تا محدوده 555 تومان افت کرد. مجددا بازی قبلی شروع شد و در خواست تشکیل مجمع در 17 تیر سال 97 برای تعیین اعضای هیات مدیره داده شد که علی رغم آگهی دعوت به مجمع، تشکیل این جلسه لغو شد.

پس از این وقایع، مدیریت وقت ذوب آهن به منظور خاتمه به بازی این گروه و جلوگیری از متضرر شدن سایر سهامداران از نوسانات شدید قیمتی، تصمیم به کاهش درصد مالکیت در سهام معادن منگنز گرفت و 8.07 درصد از سهام شرکت پویش معادن واگذار شد. در اواخر اردیبهشت سال جاری نیز دوباره پیشنهاد خرید سهام معادن منگنز بصورت بلوکی و به قیمت تابلو به ذوب آهن داده شد که شرکت این موضوع را نپذیرفت اما طی همین مدت قیمت سهام این شرکت حدود 50 درصد افزایش پیدا کرد که بازهم نشان از حضور دلالان در این سهم می دهد.

در حال حاضر (12 تیر سال جاری) خالص عملکرد خرید مجدد سهام منگنز و ارزش فروش آن بالغ بر 54 میلیارد سود است.

صندلی هیات مدیره شرکت ذوب آهن همچنان در شرکت معادن منگنز حفظ شده و تولاییان به عنوان نماینده "ذوب" در هیات مدیره معادن منگنز حضور دارد.

حدود 60 درصد از تولید شرکت معادن منگنز ایران با توجه به اینکه مشتری عمده فرومنگنز در ایران، ذوب آهن است به این شرکت فروخته می شود چراکه فقط ذوب آهن می تواند با فرآوری، عیار آن را افزایش داده و مورد استفاده قرار دهد.

انتهای پیام
 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ