کد خبر: ۱۳۱۱۵۳
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۴/۲۴

تصمیم مهم مجلس برای حمایت از پالایشگاه ها تصویب شد/ وظیفه دولت و اذن رهبری
امروز :

تصمیم مهم مجلس برای حمایت از پالایشگاه ها تصویب شد/ وظیفه دولت و اذن رهبری

با مصوبه امروز مجلس ، دولت موظف به حمایت از افزایش ظرفیت پالایشگاه ها از طریق سرمایه های مردمی و تنفس خوراک تا سقف ۲ میلیون بشکه در روز شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان جلسه امروز مجلس ، بند ت ماده یک و ماده دو طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت با استفاده از سرمایه گذاری مردمی تصویب شد .

در این بند آمده است: تنفس خوراک: اعطای خوراک بدون دریافت بهای آن از زمان شروع بهره برداری طرح های موضوع این قانون، به تعداد روزی که ارزش آن معادل حجم سرمایه گذاری ارزش گذاری شده در مجوز صادره باشد و به عنوان تسهیلات به شرکت مجری طرح محسوب می شود.

همچنین طبق ماده 2 : دولت موظف است طبق تکالیف این قانون، از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح ها تا سقف 2 میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

در این میان غلامرضا کاتب گفت: طبق ماده 3 حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و پالایشگاه ها به طرح‌های دریافت کننده تسهیلات از صندوق توسعه ملی یک سال تنفس داده می شود اما این تسهیلات فقط برای بخش خصوصی بوده و امکان برداشت برای بخش دولتی نیست .

در این رابطه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس گفت: لاریجانی تماس گرفتند و گفتند اذن مقام معظم رهبری گرفته شده است. بنابراین اخطار شما وارد نیست.

براساس این گزارش، پیش از این نیز بندهای الف، ب و پ این ماده تصویب شده بود :

الف – طرح: طرح‌های ایجاد تاسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با خوراک نفت خام و یا میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالاتر در بخش غیردولتی، همچنین بهینه‌سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌های موجود به نحوی که ترکیب تولید فرآورده آنها به محصولات سبک‌تر تقطیر اختصاص یابد.

ب_ مجوز:‌ مجوز صادره مطابق با جزء ۴ بند «پ» ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که براساس طراحی و محاسبات فنی و اقتصادی طرح پیشنهادی و مشخصات فرآورده‌های تولیدی توسط وزارت نفت ارزیابی و صادر می‌شود و شامل مقدار خوراک و تنفس خوراک برآورد می‌شود.

پ – شرکت مجری طرح: شخصیت حقوقی مالک و دارای مجوز اجرای طرح است که صرفا می‌تواند مجری یکی از طرح‌های موضوع این قانون باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ