کد خبر: ۱۳۱۱۷۵
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۴/۲۴

برنامه سپرده گذاری برای پوشش  ۱۰۰ درصدی سامانه توزیع سود شرکت ها
مدیرعامل خبر داد:

برنامه سپرده گذاری برای پوشش ۱۰۰ درصدی سامانه توزیع سود شرکت ها

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی از برنامه افزایش دامنه نفوذ سامانه جامع توزیع سود به ۱۰۰ درصد شرکت ها و ناشران در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین فهیمی راه اندازی سامانه جامع توزیع سود را پاسخ به نیاز بدیهی سهامداران خواند و به سنا گفت: با بهره برداری آزمایشی از این سامانه، سود دو شرکت توزیع شد و دیگر شرکت ها هم به تدریج به این سامانه خواهند پیوست.

وی با اشاره به برخی معایب و کاستی های سامانه توزیع سود قبلی افزود: پیش از این توزیع سود سهامداران شرکت ها بصورت دستی با هزینه و زمان بسیار زیاد انجام می شد، علاوه بر این، اشتباهات انسانی هم مزید بر علت شد تا شرکت سپرده گذاری مرکزی، برنامه مکانیزه توزیع سود را در دستور کار قراردهد.

این مقام مسئول ادامه داد: منطق سامانه جدید بر این اساس استوار است که هیچ سهامداری برای دریافت سود، لازم نیست به هیچ شرکتی مراجعه کند یا اینکه شماره حساب ویژه ای برای شرکت خاصی داشته باشد. یعنی در واقع، سهامدار بودن به تنهایی برای دریافت سود کافی است.

فهیمی گفت: بر این اساس، هرکس به هر میزان در بازار سرمایه، اوراق بهاداری اعم از سهام شرکت ها یا هر نوع اوراق با درآمد ثابت در اختیار دارد، صرف مالکیت وی برای دریافت سود کفایت می کند. بنابراین شرکت سپرده گذاری به نیابت از سهامداران، دریافت سود را پیگیری و بصورت متمرکز به حساب اعلامی آنها واریز می کند.

وی افزود: بطور کلی می توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکت ها، سود در مقاطع و سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را بصورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.علاوه بر این، اطلاعاتی از این قبیل که آیا این شرکت سود پرداخت می کند یا خیر، هر سهامدار چه میزان سهم دارد و چه مبلغی به وی تعلق می گیرد یا در چه بانکی شماره حساب دارد که سود به آن حساب واریز شود، همه به صورت مکانیزه و بدون دخالت دست انجام می شود.

به گفته فهیمی، این سامانه اطلاعات را بصورت مکانیزه از سامانه های مختلف از جمله کدال، سجام و ... دریافت می کند و همین که شرکت سهامی عام یا منتشر کننده اوراق، پول را به حساب واریز کند، بدون فوت وقت به حساب صاحبان سهام و دارندگان آن اوراق کارسازی می شود. سهامداران هم این تکلیف را ندارند که برای دریافت سود یک اوراق بهادار یا سود یک شرکت، الزاما در همان بانک مورد نظر، افتتاح حساب کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» رضا | ساعت ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۶/۲۵
0
0
پاسخ
امیدوارم
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ