کد خبر: ۱۳۱۱۹۱
۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۴/۲۵

دلایل اصلی ریزش روزهای اخیر دلار / جهش چند سال بعد قیمت ها
یک کارشناس اقتصادی بررسی کرد:

دلایل اصلی ریزش روزهای اخیر دلار / جهش چند سال بعد قیمت ها

یک کارشناس اقتصادی با اعلام دلایل اصلی ریزش قیمت دلار در هفته های اخیر گفت : بعید نیست ظرف دو تا سه سال آینده دوباره با جهش قیمت ارز مواجه شویم .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس محمدتقی فیاضی در خصوص کاهش قیمت دلار در چند روز گذشته به خبر آنلاین گفت: در بازار ارز پس از محدودیت هایی که ایجاد شد، عملا امکان افزایش تقاضا از بین رفت. به بیان دیگر شکل دادن به بازارهای موازی در کنار سخت‌تر شدن ثبت سفارش و محدود کردن ارز مسافران، سبب شد تا بازار ارز بخشی از تقاضای خود را از دست بدهد. این امر به معنای از دست رفتن بازار تعادلی و قیمت تعادلی است. در کنار این مساله، چند قیمتی شدن ارز در چند بازار موازی نیز عملا مانعی مهم برای یافتن قیمت واقعی است.

وی افزود: عاملی که نقش اصلی را در کنترل و کاهش قیمت ارز در ایران دارد، کنترل تقاضا است که به لحاظ فیزیکی دسترسی به ارز را محدود کرده است. از سوی دیگر چند برابر شدن قیمت‌ها در کوتاه مدت عملا کاهش تقاضای مردم را هم که با کاهش قدرت خرید مواجه شده بودند به همراه داشت که پایین آمدن آمار واردات ناشی از همین عامل است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از دیگر عوامل می توان به افزایش قیمت سامانه نیمایی و اجبار دولت برای سوق دادن بخشی از تقاضای دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به سامانه نیما اشاره کرد. از سوی دیگر دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با صادرکنندگان هم عملا انگیزه عمده صادرکنندگان به ویژه پتروشیمی ها را برای عرضه ارز ناشی از صادرات افزایش داده است. به این اعتبارسیاست های بانک مرکزی تاثیر خوبی بر کاهش قیمت ها داشته ولی به هر روی محدودیت ها فعلا بازار را کنترل می کنند.

فیاضی در رابطه با تداوم کاهش قیمت ارز گفت: پول ملی ایران اغلب از راه تزریق پول نفت به شکل مصنوعی تقویت می شد که این امکان فعلا موجود نیست. از سوی دیگر رشد اقتصادی هم برای دومین سال پی‌درپی منفی خواهد شد از سوی دیگر احتمال کسری بودجه نیز وجود دارد که آن نیز عملا به چاپ پول و متعاقب آن کاهش ارزش پول ملی می انجامد. با این وصف چگونه می توان از تقویت پول ملی در میان مدت سخن گفت؟ در کوتاه مدت و کمتر از یک سال آینده می توان به این شکل قیمت ها را اداره کرد و به ادامه مسیر کاهشی دلار کمک کرد اما پس از آن وضعیت دگرگون خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار ادامه داد: با توجه به نوسانات شدید در کوتاه مدت و کنترل دستوری نرخ ارز طی این مدت در صورتی که از چرخه سرکوب دستوری قیمتها خارج نشویم بعید نیست ظرف دو تا سه سال آینده دوباره با جهش قیمت ارز مواجه شویم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ