کد خبر: ۱۳۱۲۰۱
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۴/۲۵

جایگزینی بیت کوین به جای دلار در سفرهای خارجی ایرانی ها !
رسانه دولت مدعی شد:

جایگزینی بیت کوین به جای دلار در سفرهای خارجی ایرانی ها !

رسانه دولت مدعی شد برخی مسافران ایرانی به جای استفاده از دلار در سفرهای خارجی بیت‌کوین را جایگزین کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرنا درگزارشی که مورد تایید برخی صرافی‌های تهران قرار گرفته مدعی شد به تازگی‌ نهادهای مسئول در تدوین قوانین مربوط به استفاده از ارزهای دیجیتال، بعد از تعللی چندین ساله به دنبال جلوگیری از خرید و فروش بیت‌کوین افتاده اند. با این وجود روند استفاده از این نوع ارزهای مجازی در ایران به سرعت درحال افزایش است و برخی بازرگانان خرد و مسافران ایرانی در خارج به جای دلار از این ارزها برای پرداخت و خرید استفاده می‌کنند.

بنا به گفته فعالان بازار ارز توجیه بازرگانان و تاجران ایرانی برای استفاده از بیت‌کوین این است که برای پرداخت‌های خود در خارج دیگر نیازی به حمل دلار ندارند. تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده ایرانی‌ها برای حواله‌کردن دلار و یورو به منظور خرید محصولات به مشکلات زیادی دچار شوند، اما حالا بیت‌کوین کار آنها را آسان کرده، ضمن اینکه تهیه دلار با توجه به محدودیت‌های آن و تغییر هر روزه قیمت، دردسرهای زیادی داشته و احتمال سرقت هم دارد. ضمن این‌که هر ایرانی هنگام خروج نمی‌تواند بیشتر از ٥ هزار دلار با خود خارج کند، اما این محدودیت برای بیت‌کوین وجود ندارد.

نگرانی از پولشویی با بیت‌کوین مانع جدی معاملات

میثم رادپور، کارشناس پول گفت: بعید می‌داند تجار به استفاده از بیت‌کوین روی آورند، زیرا هنوز خریدهای بزرگ دنیا با بیت‌کوین انجام نمی‌شود و خریدهای کوچکی مانند کالاهای روزمره، رزرو بلیت هواپیما، پرداخت هزینه هتل و رستوران و اموری مانند این با بیت‌کوین انجام می‌شود، زیرا کشورهای پیشرفته باگ ارزهای دیجیتال را تحت نظارت نبودن آن و امکان پولشویی می‌دانند.

وی افزود: اگرچه نظام خرید و فروش بیت‌کوین شبیه به نظام بانکی است، ولی نقل و انتقال آن در فضای مجازی رخ می‌دهد و قابل پیگیری هم نیست، زیرا بانک‌های مرکزی جهان به آن نظارتی ندارند، ضمن این‌که به دلار هم تبدیل می‌شود و می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها باشد. البته به این شرط که هر دو طرف بیت‌کوین را به‌عنوان ارز دیجیتال قبول داشته باشند. بیت‌کوین درحال حاضر تبدیل به ارز مجازی شده، اما هنوز همه‌گیر و جدی نیست و در همه جای دنیا هم پذیرفته نشده است. هنوز خیلی‌ها بیت‌کوین را به‌عنوان سرمایه‌گذاری قبول دارند، نه به‌عنوان ارزی برای فروش.

رادپور تاکید کرد: نقل و انتقال بیت‌کوین قابل پیگیری نیست و کسی هم نمی‌تواند آن را پیگیری کند.باید این را بپذیریم که در هر معامله‌ای ریسک وجود دارد و بیت‌کوین هم از این قضیه مستثنی نیست، اما حمل‌ونقل بیت‌کوین نسبت به دلار امن‌تر است و اگر در همه جای دنیا پذیرفته شود، ارز دیجیتال مناسبی برای خرید و فروش است. بیت‌کوین درحال حاضر در برخی کشورها برای خریدوفروش استفاده می‌شود، ولی هنوز مثل دلار و یورو نیست و این‌که فقط شما آن را داشته باشید، کافی نیست، بلکه باید طرف مقابل هم آن را بپذیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ