کد خبر: ۱۳۱۲۰۸
۱۲:۹ - ۱۳۹۸/۴/۲۵

همتی دخالت در قیمت ارز را رد کرد/ پیش بینی کاهش چند شاخص و اولویت اصلی

همتی دخالت در قیمت ارز را رد کرد/ پیش بینی کاهش چند شاخص و اولویت اصلی

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر عدم دخالت در تعیین قیمت ارز و اولویت اصلی سال جاری گفت: از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی در حال اصلاح و نرخ تورم و بیکاری هم رو به کاهش است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی اصفهان با بیان اینکه به رغم شرایط تحریم، طی یک سال اخیر فعالیت فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته، گفت : خوشبختانه با اقدامات دولت، فشارهای دشمن خنثی شده و امید می رود با تدبیر و حمایت فعالان اقتصادی به نتایج بهتری دست یابیم.

وی افزود: از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح و نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است. سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان از سامانه نیما تأمین کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه مجموعه اقدامات بانک مرکزی، روند بازار ارز را رو به ثبات برده، تأکید کرد: با همت صادرکنندگان وابستگی‌ها به ارز نفتی کم شده است. همچنین در صنعت خودروسازی هم بهتر است واردات را محدود و صنعت داخلی قطعات و خودروسازی را تقویت کنیم.

همتی در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دخالتی نمی‌کند. چرا که معتقدیم شاخص‌های اقتصادی و بازار، نرخ ذاتی ارز را تعیین خواهند کرد. مبنای ارزش پول ملی، تولید ملی است پس باید در این مسیر به جد تلاش و گام برداریم.

وی در خصوص سیاست‌های پولی نیز گفت: تمام تلاش بانک مرکزی، کنترل نقدینگی است. ضمن آنکه به دلیل افزایش نرخ ارز، شرکت های تولیدی دچار کمبود نقدینگی شده‌اند. براین اساس بانک مرکزی با درک این شرایط گام‌های مهمی در این مسیر برداشته است.

همتی ادامه داد: سال جاری نیز کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و با این سیاست امیدواریم شاهد آثار تورمی و نوسان نرخ ارز نباشیم.از روش‌های مختلف درصدد تأمین مالی واحدهای تولیدی هستیم، اولویت اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی و همچنین تأمین ارز برای تأمین کالاهای اساسی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ