کد خبر: ۱۳۱۲۹۹
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۴/۲۸

اثر کاهش دلار بر بورس و معرفی صنایع برتر/ شرایط شاخص و انتقاد از رفتار غیرحرفه
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

اثر کاهش دلار بر بورس و معرفی صنایع برتر/ شرایط شاخص و انتقاد از رفتار غیرحرفه

یک کارشناس درباره شرایط هفته گذشته بورس توضیح داد و با انتقاد از رفتارهای غیرحرفه ای برخی، اثر کاهش دلار بر بازار سهام را اعلام و صنایع برتر را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم عنایت مدیرعامل جدید سرمایه گذاری سپه ضمن بیان اینکه افت و خیز شاخص ذات بازار سرمایه است در مورد شرایط هفته گذشته بازار با ریزش بیش از 7 هزار واحدی شاخص در سه شنبه و بهبود شرایط در چهارشنبه همراه بود به سنا گفت: حرکت هفته گذشته شاخص رویدادی طبیعی و متاثر از سیگنال های سیاسی، نرخ ارز، اخبار و رفتار های هیجانی بود اما ریسک سیستماتیکی پیش روی بازار نیست و مسیر رو به رشد ادامه دارد.

وی افزود: بازار سرمایه پس از هر رشدی به اصلاح احتیاج دارد. طی ماه های گذشته بارها رشد ۵ هزار واحدی شاخص رخ داده بود و اصلاح حدود هفت هزار واحدی نباید مساله ای فاجعه آمیز یا غیر عادی تلقی شود.اتفاقا به تقویت روند صعودی بازار نیز کمک می کند. واقعیت این است که بازار در مدت اخیر به شدت رشد کرد و در هفته گذشته به استراحت نیاز داشت. خوشبختانه شرایط بنیادی مناسب بوده و گزارش شرکت ها نشان می دهد عملکرد قابل قبولی داشته و همه انتظارات از حیث درآمد و سودآوری را برآورده کرده اند.

این کارشناس ادامه داد: این مساله در بازارهای جهانی همواره رخ می دهد و ممکن است شاخصی در یک روز بیش از دو یا سه درصد نوسان داشته باشد که به معنای سقوط بازار و تمام شدن همه چیز نیست. در برابر رشد ۹۰ به ۲۵۰ هزار واحدی، اصلاح هفت هزار واحدی نمی تواند سقوط تلقی شود. در این میان  رشد دو سال گذشته شاخص بورس تهران بی سابقه و در دنیا بی نظیر است.

عنایت با انتقاد از رفتارهای غیرحرفه ای برخی، گفت: نباید در مواردی که شاخص رفتار طبیعی و اصلاحی را در پیش می گیرد از اصطلاحاتی همچون سقوط و ریزش شاخص استفاده کرد. این اصطلاحات نه تنها علمی نیست بلکه باعث ارسال سیگنال غلط و تشدید واکنش منفی و بروز رفتارهای هیجانی می شود.

وی به سهامداران توصیه کرد در بازار سرمایه با صبر و تحلیل داد و ستد کنند و چنانچه سهمی با تحلیل بنیادی انتخاب شده باشد دلیلی برای هیجان زدگی پس از انتشار سیگنال غلط نیست. براین اساس باید رویه منطقی پیشه و با خویشتن داری از رفتار هیجانی پرهیز شود تا سبب متضرر شدن خود و دیگران نشوند. جامعه نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی بیش از حد حساس بوده و این ویژگی از معایب بورس ایران است که متاسفانه به اخبار سیاسی ضریب بیش از اندازه می دهد.

وی درباره اثر کاهش دلار بر بازارسهام هم توضیح داد: نزدیکی نرخ ارز آزاد به ارز نیمایی، رویداد مثبت اقتصادی بوده و کمک می کند نرخ رسمی و یکسانی در سراسر کشور ایجاد شود. شرکت ها هم با نرخ نیمایی نیز سود مناسبی خواهند داشت و از سود آنها کم نمی شود. ضمن این که سود نیمایی از برخی جهات ریسک پایین تری دارد.

مدیرعامل سرمایه گذاری سپه افزود: متاسفانه سرمایه گذاران فکر می کنند باید به هر خبری واکنش نشان دهند. باید برای تصمیم گیری همه چیز را در نظر بگیریم و بی دلیل بازار را برای یک خبر تحت تاثیر قرار ندهیم.

عنایت درباره صنایع برتر هم گفت: به نظر می رشد بازارسرمایه به رشد ادامه می دهد و صنایع صادرات محور به ویژه پتروشیمی ها، کامودیتی ها و صنایع فلزی از مزیت نسبی برخوردارند و به رغم تحریم ها، عملکرد قابل قبولی داشته اند. بنابراین به نظر می رسد این گروه از ظرفیت بهتری برخوردار باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ