کد خبر: ۱۳۱۳۰۰
۰:۰ - ۱۳۹۸/۴/۲۹

شفاف سازی سازمان بورس از آخرین وضعیت و گزارش حسابرسی ویژه

شفاف سازی سازمان بورس از آخرین وضعیت و گزارش حسابرسی ویژه "های وب"

سازمان بورس درخصوص آخرین وضعیت و گزارش نهایی حسابرسی ویژه شرکت ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت داده گستر عصر نوین دست به شفاف سازی زد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان بورس درباره "های وب" که با سرمایه 400 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد اعلام کرد: با عنایت به توقف نماد معاملاتی شرکت داده گستر عصر نوین از 22 خرداد و پیرو اطلاعیه‌های شفاف‌سازی 5 اردیبهشت، 13 و 17 مرداد سال گذشته این سازمان، توجه سهامداران شرکت را به موارد ذیل جلب می‌کند:

1- مطابق تصمیمات شورای عالی بورس در جلسه 16 مرداد سال گذشته، نماد معاملاتی شرکت که از 22 آذر سال 96 به علت ابهام نسبت به شفافیت اطلاعات متوقف شده بود در 29 مرداد سال 97 در شرایط معامله تحت احتیاط با محدودیت دامنه نوسان و همراه با عملیات بازارگردانی، مورد بازگشایی قرار گرفت و مقرر شد انجام معاملات با حالت تحت احتیاط تا زمان ارائه گزارش نهایی حسابرسی ویژه تداوم داشته باشد.

2- شرکت 21 خرداد ماه طی اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت، تحصیل 100 درصد سهام شرکت های پارسان لین ارتباطات و پارس ارتباطات را توسط سهامدار عمده (ایمان میری) و انتقال سهام مزبور به مبلغ حقوق صاحبان سهام (جمعاً 43.7 میلیارد تومان) به شرکت خدمات جامع آوای ارتباطات نوین خاورمیانه (شرکت فرعی 100درصدی های‌وب) اطلاع رسانی کرد. همچنین اعلام شد انتقال سهام شرکت پارسان لین به ارزش حقوق صاحبان سهام پس از نهایی شدن فرایند انتقال و ثبت قانونی به اطلاع عموم خواهد رسید.

مزید استحضار، طبق اعلام سهامدار عمده شرکت " ثمن معامله تحصیل سهام شرکت های پارسان لین ارتباطات و پارس ارتباطات، سهام های وب نبوده و یا از طریق تهاتر با سهام های وب نیز صورت نپذیرفته است."

3- گزارش نهایی حسابرسی ویژه توسط سازمان حسابرسی در 21 خرداد ماه به این سازمان ارائه شد و طی نامه 22 خرداد، گزارش مزبور به شرکت داده گستر عصر نوین ارجاع شد.

4- با توجه به مفاد گزارش نهایی حسابرسی ویژه تهیه شده توسط سازمان حسابرسی که در پیوست این اطلاعیه منتشر شده، توجه استفاده کنندگان محترم را به موارد زیر جلب می کند:

- آخرین وضعیت ایفای تعهدات شرکت در قراردادهای USO

- ایرادات نحوه شناسایی درآمد و بهای تمام شده قراردادهای USO در صورت های مالی گذشته شرکت

- ابهامات نحوه خرید و مبلغ خرید لایسنس از شرکت HHB و نحوه شناسایی هزینه‌های استهلاک آن

- نتایح بررسی سرفصل دارایی‌های ثابت شرکت با تاکید بر پیش پرداخت‌های سرمایه‌ای

- انجام تعهدات شرکت در قرارداد FWA و نحوه استهلاک دارایی های مرتبط با آن

- خرید تجهیزات (Enodeb) و فروش آن به شرکت رایانه دانش گلستان

- نحوه تخصیص دارایی‌های ثابت به پروژه‌های عملیاتی و در جریان شرکت و استهلاک آنها

5- پس از ارسال گزارش حسابرسی ویژه تهیه شده توسط سازمان حسابرسی به ناشر، صورت های مالی حسابرسی شده دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 97 و سال مالی منتهی به اسفند 97 شرکت به ترتیب در تاریخ‌های 9 و 20 تیر ماه در سامانه کدال منتشر شد.طبق اعلام شرکت تعدیلات مورد نیاز طبق گزارش حسابرسی ویژه در صورت های مالی فوق اعمال شده است. همچنین طبق بند 9 اظهار نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به صورت های مالی سال مالی منتهی به اسفند 97شرکت، " وضعیت شناسایی درآمد پروژه‌های USO در یادداشت‌های توضیحی 2-9-2 و 4-20 همراه صورت های مالی تشریح شده است.

با در نظر گرفتن مراتب مندرج در یادداشت‌های مزبور نظر استفاده‌کنندگان از این گزارش را در خصوص اخذ گواهی قبولی نهائی کارفرما جلب می‌کند،به شرح یادداشت‌های توضیحی 1-27 همراه صورت های مالی برخی از رویه‌های شرکت ازجمله نحوه شناخت درآمد، نحوی محاسبه عمر مفید لایسنس تجهیزات مجددا" مورد ارزیابی قرارگرفته و اصلاحات لازم اعمال شده به‌گونه‌ای که مبلغ 101.5 میلیارد تومان بابت تعدیل سود سال های 94 لغایت 96 برگشت شده که مبلغ 69.1 میلیارد تومان به بدهکار حساب سهامدار عمده و مبلغ 32.3 میلیارد تومان از سود انباشته کسر شده است. مضافا" به شواهدی دال بر عدم انطباق مراتب مندرج در یادداشت توضیحی 2-27 همراه صورت های مالی با گزارش ارزیابی هیات کارشناسان دادگستری در خصوص ارزیابی شبکه LTE  و قراردادهای USO شرکت برخورد نشده است."

با توجه به وجود بندهای با اهمیت در اظهار نظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به صورت های مالی سال مالی منتهی به اسفند 97 شرکت، توجه استفاده کنندگان را به آثار احتمالی محدودیت ها و ابهامات اشاره شده در گزارش فوق جلب می کند.

6- شرکت طی نامه‌های 9 و 24 تیر ماه از سازمان بورس درخواست کرده با توجه به ماهیت فعالیت شرکت و به منظور پوشش تغییرات سریع فناوری و اجرای به موقع طرح ها، عبارت ذیل در قالب یک تبصره به ماده 51 اساسنامه شرکت افزوده شود:

"هر ساله 40 درصد از سود سالانه قابل تقسیم (هر بار تا سقف 10 درصد از سرمایه ثبتی شرکت) به حساب اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای منظور می شود. این عمل تا زمانی که اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای به میزان 50 درصد از سرمایه ثبتی شرکت برسد، الزامی است و در صورت وجود مازاد اندوخته احتیاطی سرمایه‌ای نسبت به 50 درصد سرمایه ثبتی شرکت، مبلغ فوق قابل تقسیم میان صاحبان سهام و در صورت دریافت مجوز از سازمان بورس قابل انتقال به حساب سرمایه خواهد بود."

تصویب تغییرات اساسنامه شرکت به شرح فوق در دستور جلسه مجمع فوق‌العاده 30 تیر ماه قرار دارد.

7- طبق مصوبات جلسه 25 تیر ماه شورای عالی بورس مقرر شد نماد معاملاتی شرکت پس از برگزاری مجامع عادی و فوق العاده 30 تیر ماه و با شرط تداوم وجود بازارگردان در نماد معاملاتی به صورت عادی (خارج از شرایط تحت احتیاط) بازگشایی شود .

بنابراین گزارش، گزارش حسابرسی ویژه را در این پیوست و گزارش شرکت درخصوص اصلاح اساسنامه را در این پیوست می توان مشاهده کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ