کد خبر: ۱۳۱۳۲۲
۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۴/۲۹

تحلیل اصلاح طلب معروف درباره مذاکره با آمریکا / بود و نبود ترامپ مهم نیست

تحلیل اصلاح طلب معروف درباره مذاکره با آمریکا / بود و نبود ترامپ مهم نیست

یک فعال اصلاح‌طلب گفت: شرایط مناسبی برای استفاده از دیپلماسی فراهم شده و می‌توان راه را برای آینده باز و همه چیز را موکول به رفتن ترامپ یا انتخاب نشدن وی در ۱۶ ماه آینده نکرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، محسن میردامادی در نشست ایران و روابط خارجی در دفتر مرکزی حزب اتحاد ملت اعلام کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند دیپلماسی و مذاکره کردن به معنی واگذار کردن همه چیز است و منافع ملی قربانی می‌شود. دیپلماسی هنر رساندن طرفین به یک راه حل بهینه و رساندن نفع به طرفین مذاکره است.

با هر کشوری که اختلاف داریم با دیپلماسی می‌توانیم حداکثر منافع را در تعامل دوجانبه و چندجانبه به‌دست بیاوریم. اشکال ما این است که همیشه به حداکثر منافع خود نگاه می‌کنیم و به منافع طرف مقابل توجه نداریم. در مقاطع مختلف فرصت‌هایی پیش آمد که می‌شد روابط عادی شود. نخستین آن مربوط به دوران رونالد ریگان و سفر مک فارلین به نمایندگی از رئیس‌جمهوری آمریکا به ایران بود.

در دوران جنگ و در شرایطی که نیاز به اسلحه داشتیم آنها حاضر شدند به ما اسلحه بدهند که البته به دلایل مختلف این اقدام عقیم ماند. دومین فرصت مذاکره و تعامل در زمان بیل کلینتون بود. مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا نیز تلویحا از ایران به‌دلیل دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد عذرخواهی کرد و دخالت‌های گذشته آمریکا در ایران را نادرست دانست.

آخرین مورد هم به مذاکرات هسته‌ای در دوره اوباما باز می‌گردد که البته این فرصت هم با آمدن دونالد ترامپ و بیش از آن توسط مخالفان داخلی برجام از دست رفت. شرایط خوبی برای استفاده از دیپلماسی عمومی و پنهان فراهم شده و می‌توان راه را برای آینده باز کرد و همه چیز را موکول به رفتن ترامپ یا انتخاب نشدن وی در ۱۶ ماه آینده نکرد. چون ممکن است باردیگر انتخاب شود. در آینده چه ترامپ و چه دموکرات‌ها پیروز شوند، استراتژی ما باید بلند مدت باشد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ