کد خبر: ۱۳۱۳۹۵
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۴/۳۰

روایت یک مقام بانک مرکزی از مدیریت ۴ ماهه اقتصاد بدون نفت

روایت یک مقام بانک مرکزی از مدیریت ۴ ماهه اقتصاد بدون نفت

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به حجم تجارت خارجی گفت: در سه تا ۴ ماه اخیر در اوج تحریم ها، اقتصاد را بدون نفت و ارز، مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،صمد کریمی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما اظهار داشت: بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه ای و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی و بانکی و احکام دائمی برنامه توسعه و تصویب هیات وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سال 97 وارد دوران جدیدی شد.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن همتی به عنوان رئیس بانک مرکزی، نقطه عطف دیگری در سیاست گذاری پولی و ارزی شکل گرفت.بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می شناسیم و محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی را در آن فضا، درک و بر اساس آن حرکت می کنیم بنابراین اجازه می دهیم صرافی های مجاز در این بازار به فعالیت ها ادامه دهند و در تامین مالی تجارت و طرح های واردات کالا و خدمات و صادرات، نقش آفرینی کنند.

این مقام بانکی افزود: بانک ها هم در کنار آن ها وظایف حرفه ای و تخصصی را انجام می دهند. همچنین شاهدیم ورود ارز بصورت اسکناس و طلا تسهیل شده و با اینکه از 21 فروردین 97 در چارچوب تصویب نامه هیات وزیران همه صادرکنندگان باید ارز را به چرخه اقتصادی برگردانند و تکمیل حلقه های مفقوده حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت بوده، زیرا حجم تجارت بالغ بر 35 میلیارد دلار فقط با کشورهای همسایه است و بیش از 12 میلیارد دلار مازاد تجارت داریم.

کریمی گفت: این ساختار نشان می دهد می توانیم اقتصاد را بدون نفت مدیریت کنیم. سیاست کشورهای توسعه یافته به سمتی بوده که قیمت نفت، کاهنده باشد پس باید رویکرد دیگری اتخاذ می کردیم و در سه تا 4 ماه اخیر در اوج تحریم ها،کشور را بدون نفت و ارز، مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.وقتی شرایط تغییر می کند باید طرح ها را تغییر دهیم بنابراین هر دوره ای از اقدامات بانک مرکزی تحلیل خاص دوران مربوط به خود را دارد.

وی گفت: تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد با توجه به رویکرد جدید آثار تکان های ارزی ناشی از نوسانات قیمت نفت و اعمال تحریم های جدید در بازار ارز را در دامنه مجاز در یک فاز و بازه مورد اطمینانی قرار می دهد و آینده را بهتر می توانیم پیش بینی کنیم.اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و نرخ حواله به هم نزدیک شدند و این خوب است.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: بانک مرکزی مسئولیت ها و وظایف را انجام داده و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار کار را ادامه خواهد داد و اقدامات خوبی توسط اعضای هیات مدیره این بازار در تعامل با کارگزاران این بازار و بقیه دستگاه ها انجام شده است.بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد کارگزاران این بازار به بیش از 90 کارگزار رسیده است.

کریمی با بیان اینکه عمق بازار دوم بصورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: در مقایسه با مانده ارزی بازگردانده شده به چرخه اقتصادی پایان سال 97 با تیر ماه، 51 درصد رشد داشتیم.فروش ارز در سامانه نیما هم 40 درصد و واردات در برابر صادرات 118 درصد رشد داشته است. واگذاری پروانه صادرات حدود 268 درصد و کل فروش ارز صادراتی از 22 فروردین تا 29 اسفند حدود 44 درصد رشد داشت و صادرکنندگان همکاری خوبی داشتند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ