کد خبر: ۱۳۱۴۰۸
۰:۰ - ۱۳۹۸/۴/۳۱

دلایل تعدیل درآمد
دو معاون مطرح کردند:

دلایل تعدیل درآمد"های وب"، مهمترین برنامه ها و راهکار افزایش حاشیه سود

دو معاون داده گستر عصر نوین ضمن اشاره به عملکرد سال قبل هیات مدیره درخصوص دلایل تعدیل سود، مهمترین برنامه های سال ۹۸ و توضیحاتی دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی جامی معاون مالی "های وب" درخصوص گزارش عملکرد هیات مدیره طی سال گذشته با بیان اینکه عموم دلایل عدم تحقق درآمدها به پروژه USO برمی گردد،گفت: قراردادی در سال 93 بین های وب به عنوان پیمانکار پروژه و وزارت ارتباطات برای تامین خدمت پوشش برقرار شد.

وی افزود: فراخور شرایط، شرکت سهامی خاصی بودیم که پروژه ها با وزارت ارتباطات بود و درآمد از محل قرارداد USO به وزارتخانه رفته، قطعی شده و به درآمد شناسایی می شد.تا اینکه در سال 96 با ادغام شرکت پارس آنلاین مواجه شد مبنی بر اینکه رویه شناسایی درآمد با ساختار حوزه کسب و کار باید به نوعی دیگر باشد و در نهایت شناسایی درآمدهای قراردادهای USO منتج به اظهار نظر سازمان حسابرسی شد.

دلایل تعدیل درآمدها و سود شرکت

این مقام مسئول درخصوص دلایل تعدیل درآمدها و سود شرکت گفت: براین اساس با فرض شروع شناسایی درآمد بعد از پایان دوره تامین خدمت یعنی شروع دوره نگهداری به مدت 10 سال این درآمدها باید شناسایی می شدند، شاید گزینه احتیاط برای سازمان حسابرسی اهمیت داشته که باید به مرور درآمدها وارد صورت های مالی و گزارشگری مالی شرکت شود.این اتفاق منتج به یک سری تعدیلات شد که بارمالی برای شرکت داشت. از آن جایی که جنس این تعدیل ،جنس درآمد و سود موهوم نبود و وجود داشت، فقط بحثی کارشناسی راجع به زمان منظور شدن درآمد محقق شده به درآمد جاری در صورت های مالی انعکاس داشت.

جامی ادامه داد: این اتفاق باعث شد عددی معادل 230 میلیارد تومان که از درآمدهای سنوات 94، 95 و 96 تا قبل از عرضه اولیه محقق و به حساب های شرکت منظور شده بود، اصلاح و به درآمدهای آتی منتقل شود.تمام تعهدات این درآمدها ایفا و به حسابداری نقدی دولتی در سرفصل هزینه سنوات گذشته اعمال شده اما بخاطر ساختار شناسایی درآمد که ارکان فنی این حوزه در حال حاضر به جمع بندی رسیدند، شناسایی درآمد، موکول به آینده شد و تبعات مالی موثرو مثبتی برای سهامداران خواهد داشت.

وی گفت: یکی از دلایلی که باعث شد به اهداف پیش بینی شده نرسیم،پیش بینی کسب درآمد 280 میلیارد تومانی از محل پروژه USO با مدل شناسایی قبل بود که بخش اعظمی از این درآمد، علی رغم تحقق به موارد احتیاطی و شرایط جدید شناسایی درآمد به سنوات آینده موکول شد.

پروژه USO3

معاون مالی داده گستر عصر نوین درخصوص پروژه USO3 گفت: کار این پروژه در سال 97 انجام شده حتی به کارفرما هم تحویل شده اما از آنجایی که در رویه سازمان حسابرسی اعلام شده حتما باید شناسایی درآمد بعد از گواهی نهایی قبولی که زمانبر است،صورت گیرد، شناسایی درآمد موکول به سال جاری شد تا به آن ایرادی وارد نشده و تمامی الزامات رعایت شود اما باعث شد حجم محقق شده گزارشگری در حوزه درآمد نسبت به آنچه پیش بینی شده متفاوت باشد.

هزینه خرید تجهیزات

جامی درخصوص هزینه 590 میلیارد تومانی خرید تجهیزات گفت: تجهیزات به دو بخش تقسیم می شود یک بخش، تجهیزات مشتریان برای خدمات عمومی است که برای استراتژی پیش بینی شده(قبل از اعمال نرخ های جدید دلار) بین خرید و فروش،مابه تفاوت معنا داری نبود که انرژی گذاشته و با سختی تخصیص ارز درگیر خرید تجهیزات شویم و عملا در سال 97 جهت ماجرا عوض و سعی شد در این حوزه کمتر ورود شود.

وی افزود: بخش دوم تجهیزات ارائه شده برای خدمات رادیو ترانک است که درآمد تحقق یافته پیش بینی این نوع خدمات نیزکاهش پیدا کرده است. این خدمت وابسته به تجهیزات خاصی است که در داخل وجود ندارد و با افزایش قیمت ها با مشکلاتی مواجه شد. براین اساس،تمهیداتی اندیشیده شده که در سال 98 با تغییر استراتژی و هماهنگی با تامین کننده ها این قضیه تسریع شود.

برنامه جبران پیش بینی ها در گزارشگری

نایب رییس هیات مدیره "های وب" با اشاره به برنامه جبران پیش بینی ها در گزارشگری گفت: با بررسی و مطالعه در این حوزه دنبال خرید سهام شرکت پارس آنلاین بودیم که به نوعی بتوانیم ارزش بازار این شرکت را هم با یک قیمت تمام شده مناسب در سال گذشته به های وب اضافه کنیم.پارس آنلاین می تواند سالانه حدود 200 تا 250 میلیارد تومان سالانه ارزش بازار داشته باشد و درآمد سه ماهه نخست سال جاری آن بالغ بر 50 میلیارد تومان است که بیشتر هم خواهد شد.

جامی با بیان اینکه بنا به تصمیمات متخذه انعقاد این معامله در سال جاری انجام شد، گفت: درآمدها طبق روال جلو رفته فقط ساختار شناسایی در تغییر رویه ها محتاطانه تر در نظر گرفته شده و حجم زیادی از درآمدها که تعهد آن ایفا و ثبت شده و طبق نظر حسابرس قانونی به آینده موکول شده و در پیش دریافت ها قرار گرفته، ظرفیتی که جزو دارایی های سهامداران است.

وی در خصوص هزینه های انجام شده به هزینه مخابراتی اشاره کرد و گفت: این هزینه ها دارای روال معمولی است . پارس آنلاین به مجموعه های وب اضافه شده اما بزرگ شدن در حوزه کسب و کار دیتا از لحاظ مالی مزیت افزایش خلوص سودآوری را در آینده دارا است و به تبع آن بهای تمام شده 20 تا 30 درصد کاهش می یابد.اثرات افزایش مشتریان پارس آنلاین به ترکیب این مجموعه طی یک تا دو ماه آینده و در گزارش 6 ماهه سود و زیان از منظر تعدیل و کاهش بهای تمام شده اثر خود را خواهد گذاشت.

جامی از تغییر رویه استهلاک و تعدیلات خبر داد و گفت: درآمدها در سال های 94، 95 و 96 بالغ بر 874 میلیارد تومان بوده که 220 میلیارد تومان از این درآمدها به سرفصل پیش دریافت ها منتقل و سهامداران مالک این درآمد هستند.در نتیجه درآمد سه سال مذکور به 640 میلیارد تومان تقلیل یافت.نهایتا 108 میلیارد تومان سود خالصی که در سنوات گذشته شناسایی شده بود در حساب، باقیمانده که در ادوار آینده و فراخور شرایط مقرر شده در دوره جاری شناسایی شود.

مهمترین برنامه های سال 98

داوود هادی فر معاون بررسی های اقتصادی نیز در خصوص مهمترین برنامه های سال 98 گفت: به دلیل شرایط حاکم اقتصادی و ارزی، استراتژی ها که در گزارش تفسیری مدیریت به آن اشاره شده را مورد بازنگری قرار دادیم.برای توسعه مشارکت سراغ دارندگان پروانه داخلی رفته و با پارس آنلاین قرارداد بستیم.همچنین تفاهم نامه ای هم با ایرانسل امضا شد که دو هدف از انجام این امور دنبال می شود. مهمترین آن افزایش درآمد است. اصولا تمرکز فروش های وب در حوزه BTOB  یا BTOG است.

سه راهکار برای افزایش حاشیه سود

وی افزود: راهکاری برای افزایش قیمت خدمات سازمانی، افزایش سهم بازار در حوزه مخابرات و سوم با توجه به مشکلات سال گذشته در فروش حوزه تجهیزات،تبدیل فروش از حالت مستقیم به غیر مستقیم و واگذاری به اپراتورها در برنامه وجود دارد، بنابراین همه این امور برای افزایش حاشیه سود و کاهش بهای تمام شده صورت می گیرد.

هادی فر ادامه داد: پیگیری پیاده سازی برخی تعدیلات در نیروی انسانی از طریق فعالیت های موازی شرکت ها، استفاده از سایر ظرفیت های دارندگان پروانه شبکه جهت ایجاد هم افزایی، ورود بیش از 50 درصد درآمدها به سمت سرویس های IT ،توسعه شبکه 4G، حوزه فیبر نوری و مشارکت با سایر دارندگان پروانه ،ورود و راه اندازی شبکه 5G ،توسعه سرویس های فناوری اطلاعات و موضوع دیتا سنتر در دستور کار است که برخی اکنون عملیاتی شده  و برخی در طول سال به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ