کد خبر: ۱۳۱۷۷۳
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۵/۹

علت سفر هیات اماراتی به تهران خروج از یمن و واکنش ایران

علت سفر هیات اماراتی به تهران خروج از یمن و واکنش ایران

کارشناس عرب با اعلام علت سفر هیات اماراتی به تهران ، مدعی شد ایران نیز به تلاش‌های این کشور همسایه پاسخ مثبت داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم عزالدین در تحلیلی از دلیل بازگشت امارات به تهران چیست در شبکه لبنانی المیادین اعلام کرد: پنجمین نشست گارد ساحلی امارات و ایران به سال ۲۰۱۳ بازمی گردد و تا چند هفته پیش به دلیل تنش ایران و آمریکا و به قول محمدجواد ظریف، قرار گرفتن عربستان و امارات در صدر "تیم ب" ، هیچ کس انتظار نداشت ششمین نشست ایران و امارات در تهران برگزار شود.

سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه نشان می‌دهد ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است . زیرا قبل از این تهران تمام درها در برابر تلاش‌های ابوظبی بسته بود. چون در تجاوز به یمن و در مساله تحریک به جنگ علیه ایران، ابوظبی از خطوط قرمز عبور کرد و زمانی که پهپاد آمریکایی سرنگون شده توسط ایران از امارات پرواز کرد، تهران بسیار خشمگین شد.

در مقابل مشارکت امارات در تجاوزهای مستقیم علیه ایران، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با توصیف کردن عربستان و امارات به شهرهای شیشه ای آنها را تشویق کرد به خاطر اهداف ترامپ و اسرائیل منطقه را ویران نکنند.

خروج نیروهای اماراتی از یمن نشان می دهد امارات امید به شرط بندی بر حمایت آمریکا در مقابله با ایران را از دست داده است. ابوظبی در بازگشت به تهران کمی تاخیر کرد. امارات پیش از این نیز پیام هایی محرمانه در رابطه با صلح از طریق برخی اشخاص به تهران ارسال کرده بود. از سوی دیگر به گفته ظریف ، ایران خواهان خروج امارات و عربستان از "تیم ب" است.

دراین رابطه نماینده عربستان در سازمان ملل نیز برای بار اول اعلام کرد ریاض آماده از سرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است. از سوی دیگر عربستان کشتی ایرانی که به مدت یک ماه و نیم توقیف شده بود را آزاد کرد و چه بسا نامه‌هایی که ریاض از طریق سفارت سوئیس به تهران می فرستد در همین راستا باشد.

در مقابل تلاش آمریکایی ها برای ایجاد ائتلاف به منظور حمایت از کشتی ها در خلیج فارس نیز به نتیجه نرسید و دعوت مایک پمپئو از ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و آلمان برای حمایت از کشتی ها، اقدامات ملموسی به همراه نداشت و وزیر خارجه آمریکا در نهایت گفت ایجاد ائتلاف در تنگه هرمز نیازمند زمان بیشتری است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ