کد خبر: ۱۳۱۷۸۴
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۵/۹

احتمال مذاکره با آمریکا، نتایج جلسه برجام، مواضع امارات ،تماس100دقیقه ایی روحانی
توضیحات ظریف درباره :

احتمال مذاکره با آمریکا، نتایج جلسه برجام، مواضع امارات ،تماس100دقیقه ایی روحانی

وزیر امور خارجه درباره درخواست پمپئو برای مصاحبه با صدا و سیما و احتمال گفت‌وگو با آمریکا ، نتایج نشست کمیسیون برجام ، مواضع جدید امارات و تماس تلفنی 100 دقیقه ایی روحانی با مکرون توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره‌ی تقاضای وزیر خارجه آمریکا برای مصاحبه با رسانه‌های ایران گفت : هنگام سفر به آمریکا و حضور در سازمان ملل ، رسانه ها درخواست‌ مصاحبه می کنند که بر اساس احترام به مردم آمریکا ، پاسخ مثبت داده می شود. زیرا دعوای ما با سیاست‌های حکومت آمریکا است نه مردم. عمده مصاحبه‌ها زنده نیست و در محل اقامت انجام می‌شود. چون اجازه ندارم به استودیوها بروم.

وی ادامه داد: اما پمپئو در حالی سیاست تبلیغاتی را آغاز کرده که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات آمریکا رد شده است ولی الان می‌خواهد بگوید نمی‌تـوانیم با مردم ایران صحبت کنیم. این ترفند بسیار سخیفی است چون آنها فرصت صحبت با مردم ایران داشته‌اند ولی صحبت نکردند.

این وزیر افزود: آنها مردم ایران را هدف قرار دادند. جنگ اقتصادی علیه دولت نیست بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. حال در این شرایط توقع دارند مردم با علاقه به حرف‌های آنها گوش دهند. خوب با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه دادند مصاحبه کنند.

نتایج نشست کمیسیون برجام

ظریف درباره‌ نتایج نشست کمیسیون برجام هم توضیح داد:‌ جلسه چالشی بود و توقع را اعلام کرده و از ضرورت اجرای تعهدات کشورهای اروپایی صحبت کرده و تاکید داشتیم اروپا باید تعهدات را اجرایی کند. اینستکس هم که هنوز کامل عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود حتما ضرورت دارد که پول نقد وارد اینستکس شود.

وی ادامه داد: آمریکا نباید بگوید اینستکس چگونه کار کند . این موضوع مربوط به تعهدات اروپا است و نباید باموافقت آمریکا کار کند. اروپا باید جرات داشته باشد تا تعهدات را اجرایی کند نه منویات آمریکا را . گام سوم در شرایطی عملیاتی می‌شود که تعهدات طرف اروپایی اجرایی نشود. با این حال اعضای کمیسیون برجام بر اجرای تعهدات تاکید کردند ولی باید دید که در عمل چه می‌کنند.

تماس تلفنی 100 دقیقه ایی روحانی با مکرون

وزیر خارجه ایران در مورد تماس تلفنی 100 دقیقه ایی روحانی با مکرون هم توضیح داد: رئیس جمهور اعلام کرده اقدامات اروپا هیچ تناسبی با تعهدات ندارد و اگر بخواهند توقعات آنها عملیاتی شود، موظفند تعهدات را اجرایی کنند. فروش نفت ایران، حمل نفت و بازگشت درآمد نفتی از تعهدات آنها است. فعلا از تعهد سرمایه گذاری آنها عبور کردیم و آنها باید تعهدات در زمینه نفت را اجرایی کنند.

ظریف افزود: مطرح کرده‌ایم آمریکا هم باید تعهدات را اجرایی و از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. صحبت روحانی با مکرون در این زمینه است و مکرون هم اعلام کرده هم با آمریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. هیچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نیستیم و گفت‌وگو با مکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و ۱+۴ را ادامه می‌دهیم.

امارات هم مانند عربستان و بحرین همسایه ایران است

وی درباره‌ تغییر رویکرد امارات هم گفت:همواره علاقمند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ایران است و مقامات همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم. اما باید سیاست‌ها را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشورها بردارند. امیدوارم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

احتمال گفت‌وگو با آمریکا

ظریف همچنین درباره‌ احتمال گفت‌وگو با آمریکا تصریح کرد:‌ هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و این آمریکا است که مذاکرات را ترک کرد و تعهدات را زیر پا گذاشت. هیچ وقت ابایی از مذاکره نداریم. تنش‌ها و تشنج‌ها همگی ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهی اروپا با این تروریسم است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ