کد خبر: ۱۳۱۸۲۸
۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۵/۱۲

انتقاد نماینده مجلس از حذف ۴ صفر و عدم حل مسائل اساسی

انتقاد نماینده مجلس از حذف ۴ صفر و عدم حل مسائل اساسی

نماینده مجلس با انتقاد از تصویب حذف ۴ صفر گفت: درحال حاضر مسئله اساسی اصلاح ساختار بودجه، حقوق های نجومی ، مهمانسراهای مجلل و عدم اخذ مالیات از سلبریتی ها است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به تبیین فلسفه بیان اصلاح ساختار بودجه از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان یکی از مهمترین چالش های اقتصادی را عدم تناسب بودجه با شرایط فعلی اقتصادی ارزیابی کردند و به همین خاطر دستور دادند اصلاحاتی در ساختار بودجه شکل گیرد تا بودجه به نفع معیشت مردم تغییر یابد و از هزینه های گزاف جاری دولت کاسته شود.

وی افزود: اما دولت فقط یک تغییر جزئی در آن به وجود آورد و سقف بودجه را دو عدد تعیین کرد در حالی که رهبری خواستار کارهای اساسی در اصلاح ساختار بودجه بودند.واکنش  قوه مجریه نسبت به تغییر ساختار بودجه به گونه ای است که انگار نه تنها میلی به ایجاد این تغییرات ندارد بلکه با ایجاد جو رسانه ای در حال القای عدم ضرورت و امکان اصلاح ساختار بودجه به جامعه است.

این نماینده مجلس درخصوص دلایل این ادعا گفت: دولت با شروع زمزمه های ضرورت تغییر در اصلاح ساختار بودجه با پذیرش انجام این کار در عمل کار را در انحصار خود گرفت اما با گذشت نزدیک یک سال هنوز گام های مؤثری  که چند درصد کار را جلو برده باشد، انجام نداده چراکه  قرار بود این مهم را در بودجه سال 98 عملیاتی کند و این اصلاح صورت گیرد که آن را انجام نداد.

دولت در اصلاح ساختار بودجه به فکر دور زدن مجلس است

حاجی دلیگانی با بیان اینکه دولت ابتدای سال وعده داد ظرف چهار ماه آینده کار اصلاح ساختار بودجه را نهایی می کند اما عملیاتی نشد،گفت: دولت حدود یک ماه پیش بسته ای را در  جلسه غیر علنی تقدیم مجلس کرد که اصلا شباهتی به یک لایحه نداشت و مثل یک سخنرانی بود که شخص گمان می کرد دولت این بسته  را آماده کرده  تا سر مجلس کلاه بگذارد و آن را دور بزند تا اینکه لایحه ایی واقعی برای اصلاح ساختار بودجه باشد. بنابراین تا این لحظه هیچ لایحه ایی بصورت رسمی  به مجلس در این زمینه تقدیم نشده است.

وی درباره مفاد اصلاحات مد نظر کارشناسان در ساختار بودجه گفت: مفاد آن وقتی مشخص می شود که دولت با اهتمام کارگروه های کارشناسی را در این زمینه تشکیل دهد تا از درآمدها و شیوه های جایگزینی اقتصاد نفتی گرفته تا هزینه کردها را مورد ارزیابی قرار دهد و الا همه  بررسی ها و حتی نظرات کارشناسی مجلس نیز جایگاه قانونی ندارد و بیشتر حالت پیشنهاد است چرا که دولت باید اصلاح لایحه بودجه را در قالب یک لایحه به مجلس بیاورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از بی توجهی نسبت به اهمیت و ضرورت فوریت اصلاح ساختار بودجه گفت: اکنون خواسته مردم این است که با اصلاح ساختار بودجه از هزینه های جاری کاسته شود تا مصارف غیر ضروری  دستگاه های دولتی کاهش یابد و دولت بیشتر درآمد را برای مشکلات اساسی مردم اختصاص دهد.

ضرورت واگذاری مهمانسراهای مجلل دولتی

حاجی دلیگانی با بیان اینکه بخشی از هزینه­ های جاری میزان دریافتی و هزینه کردهای مدیران ارشد دولتی است،گفت: یکی از مباحث ضروری در اصلاح ساختار بودجه بحث حقوق های نجومی، پاداش، حق مأموریت و سفرهای خارجی مدیران ارشد دولتی است. همچنین در شرایط فعلی اقتصادی ضرورت دارد دولت مهمانسراهای مفصل و مجللی  که دارد به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه دولت باید در توجه به بهبود  معیشت مردم با کسی تعارف نداشته باشد،گفت: اکنون خواسته مردم حذف حقوق های نجومی، امکانات مفصل دستگاه­ های دولتی و عدم مالیات سلبریتی ها است که باید با اصلاح ساختار بودجه این دغدغه رفع شود و حذف 4 صفر از پول ملی در اولویت نیست. اما وقتی جرأت برخورد با نجومی بگیران و مالیات از سوداگران، سرمایه داران و سلبریتی های ورزشی و هنری را نداریم بحث حذف 4 صفر را مطرح می کنیم که روش صحیحی نیست.

حاجی دلیگانی با انتقاد از طرح بحث حذف 4 صفر در شرایط کنونی اقتصاد گفت: اکنون باید دغدغه ذهن دولتمردان نحوه کنترل نقدینگی باشد که یک بلای خانمان سوز در اقتصاد است و کارهایی چون حذف 4 صفر هم اگر فرضا گام مثبتی در اقتصاد نیز باشد، مسکن است چرا که کاهش ارزش پول ملی معلول  علت نقدینگی است و برای درمان معلول باید علت را رفع کرد و تا نقدینگی هست مشکل حل نمی شود و ما برای حل مشل باید به رفع علت بپردازیم چرا که دادن مسکن، درد را دوا نمی کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ