کد خبر: ۱۳۱۹۱۳
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۵/۱۴

چهار راهکار دولت برای جبران کسری بودجه / نرخ تورم همیشه درست است
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

چهار راهکار دولت برای جبران کسری بودجه / نرخ تورم همیشه درست است

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اعلام چهار راهکار دولت برای جبران کسری بودجه مدعی شد: نرخ تورم در اقتصاد ایران هیچ گاه اشتباه محاسبه نشده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس تیمور رحمانی درباره راهکاری دولت برای جبران کسری بودجه به ایلنا گفت: در شرایط فعلی دولت یا باید قیمت حامل‌های انرژی را از طریق کاهش یارانه‌ها تغییر دهد یا اقدام به فروش اوراق کند. فروش دارایی‌های مازاد دولت نیز مطرح می‌شود. همچنین دولت برای کاهش شدت کسری بودجه می‌تواند پنج دهک بالای یارانه‌بگیر را حذف کند. چون پرداخت یارانه به این دهک‌ها دیگر بی‌معنی است.

وی در پاسخ به این پرسشی مبنی بر اینکه چرا مردم نسبت به نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی اعتراض دارند و آن را پایین‌تر از آنچه است می‌دانند توضیح داد : در محاسبه نرخ تورم ، قیمت کالاهای یک سبد مصرفی را محاسبه می‌کنند. شاید گاهی اوقات مصرف کننده کالایی را خریداری کند که با افزایش قیمت مثلا ۴۰۰ درصدی همراه است که اصلا در سبد مورد اشاره جایگاهی نداشته باشد پس محاسبه CPI قاعده مشخصی دارد.

رحمانی ادامه داد: مثلا زمستان سال گذشته نرخ تورم روند فزاینده داشت که کاملا در آمارهای منتشره مراجع رسمی مانند مرکز آمار و بانک مرکزی قابل مشاهده بود. بنابراین نرخ تورم در اقتصاد ایران هیچ گاه اشتباه محاسبه نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ