کد خبر: ۱۳۱۹۵۷
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۵/۱۵

تعریف روحانی از بورس و رضایت از رشد۱۳۳ درصدی شاخص/ آخرین مواضع سیاسی

تعریف روحانی از بورس و رضایت از رشد۱۳۳ درصدی شاخص/ آخرین مواضع سیاسی

رئیس جمهور با اعلام آخرین مواضع سیاسی و دفاع از برجام و انتقاد از ترامپ و علت حذف چهار صفر گفت: بورس با نشاط شده و شاخص طی ۵ فصل گذشته با رشد ۱۳۳ درصدی مواجه شده است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در جریان دیدار صبح امروز با ظریف ضمن اعلام آخریم مواضع سیاسی به مسائل اقتصادی هم اشاره کرد و درباره بورس گفت : در برابر رشد منفی سال گذشته صنایع و وضعیت کنترلی در دوره های سه ماهه ، آمارها از رشد مثبت طی دو ماه اول سال حکایت دارند که معنای مهمی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بورس با نشاط شده و طی ۵ فصل گذشته شاخص با رشد ۱۳۳ درصدی نشان داده که مسیر درستی طی شده و در برابر روند رو به رشد بسیاری از محصولات کشاورزی بیش از ۳۰۰ هز ار فرصت شغلی اضافه شده است. با این حال همچنان با دنیا مذاکره می کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم ، مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت.

علت حذف چهار صفر

رئیس جمهور در مورد مصوبه هیات دولت در تبدیل ریال به تومان هم اعلام کرد: استدلال این بود که باید با زبان مردم حرف بزنیم. چرا که در گفت و گوی مردم ، ریال جایگاهی ندارد و بیشتر در بانک ها و مکاتبات رسمی ریال نوشته می شود. تفاوت میان ریال و تومان برای مردم دشواری ایجاد کرده و کمتر کشوری دچار این وضعیت است .

سالیان درازی است که واحد پول رسمی ریال شده اما کسی گوش نمی‌کند و هیچ کس از واحد ریال استفاده نمی‌کند. در برخی جاهای دیگر نیز  مردم زبان ما را درک نمی کنند و ما نیز  زبان آن ها را نمی‌فهمیم. در حکومت حاکمان باید نمایندگان مردم باشند؛.چیزی بالاتر از این نیست. در نظام جمهوری اسلامی ایران مقامی بالاتر از نمایندگی مردم وجود ندارد هر چه هست نمایندگی مردم است. نمایندگی مردم افتخار دارد و حرف و خواست مردم اساس است.

فقط مصرع اول شعر ترامپ درست بود !

روحانی در باره مسائل سیاسی هم اعلام کرد: توافقی امضا شد که همه دنیا نتوانستند بگویند این توافق به ضرر ایران بود. فقط آنهایی که دشمن بودند، می گفتند این توافق بد است. چون به نفع ایران است. ترامپ هم همین را گفت و و حتی در شعری به این حقیقت اعتراف کرد. البته فقط مصراع شعر درست بود که ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است .

ما شکست نخوردیم و همه قبول دارند پیروز شدیم. ولی در عین حال ممکن است کسی بگوید این پیروزی حداکثری و صد درصدی نبود. شدنی نیست که  حتی اگر با یک کشور دوست راجع به یک موضوع اختلافی مذاکره انجام گیرد بتوان به موفقیت حداکثری و صددرصد رسید. خیلی بتوان موفق بود ۹۰ درصد.

در طول تاریخ با بسیاری مذاکره کرده ایم و فقط ۱+۵ نبود. در حال حاضر هم با بسیاری از کشورها راجع به موضوعات مختلف در حال مذاکره هستیم.

اگر شخص دیگری جای ظریف بود و همچنین اگر همکاران خوب وی در وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی وزارت دفاع نبودند به این آسانی به موفقیت نمی رسیدیم. پس بخش از موفقیت برجام دائمی است. همه باید بدانند برخی از موفقیت های برجام یعنی پیروزی حقوقی، پیروزی سیاسی و اخلاقی که دائمی هستند و هیچ وقت از بین نمی روند.

بسیاری از خواص برجام در همان سال ۹۴ و ۹۵ ظاهر شد

در ۴ سال گذشته از این موفقیت استفاده‌های زیادی کردیم. در عین حال که طرف مقابل از همان روز اول بدعهدی‌هایی داشت. عراقچی قبل از صحبت گفت میلیاردها پول و ده ها میلیارد پول کشور که بسته شده بود آزاد شد و برگشت . راجع به برجام الان نمی خواهم صحبت کنم بسیاری از طرح های اساسی که به خاطر تحریم قطعات، بخش هایی از تاسیساتی که خریداری کرده بودیم و یا در گمرک آن کشور گیر بود و یا نمی‌آمد توانستیم همه را وارد کنیم، بسیاری از خواص برجام در همان سال ۹۴ و ۹۵ ظاهر شد.

علاوه بر اینکه فروش نفت و میعانات را به نزدیک ۳ برابر افزایش دادیم. کار بزرگی نیز انجام گرفت. بعد از برجام موفقیت‌های بسیاری به دست آوردیم. این موفقیت ها از لحاظ اقتصادی به قدری بود که بعضی ها عصبانی شده بودند و می گفتند چه خبر شده چرا اینقدر هتل‌ها پر شده و ۷۰- ۸۰ نفر از یک کشور آمده اند.

هواپیما می خریدیم آنها عصبانی می شدند و می‌گفتند این هواپیماها کاغذی است. این افراد می‌توانند بروند به فرودگاه مهرآباد و امام خمینی سوار شوند و ببینند هواپیماهای خریداری شده چگونه هستند. ناوگان هوایی  و ریلی را تقویت کردیم و از لحاظ بانکی و اقتصادی نیز حرکت های بسیار مهمی را انجام دادیم.

دولت آمریکا بسیاری از توافقات را زیرپا گذاشت اما برخی دلیل خروج آمریکا را تقصیر ما می‌دانند. اینکه آمریکا با ژاپن، اتحادیه اروپا، چین و.... مشکل دارد و به نخست‌وزیر سابق انگلیس توهین می‌کند، نشان می‌دهد تقصیر دارد.

ترامپ بعد از خروج از برجام چه گلی بر مردم آمریکا زد؟

حاکمانی در کاخ سفید بر سرکار آمدند که در این فضاحت در تاریخ سراغ نداریم . آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند، چه گلی بر مردم آمریکا زدند؟ آمریکا بعد از خروج از توافق تنها ماند.

در این مسئله وزارت امور خارجه بار سنگینی بر دوش دارد. در سازمان ملل، در اروپا، در ورشو و... تنها بود. وزارت امور خارجه تلاش کرد. چرا تشکر نمی‌کنیم وقتی ترامپ در مجمع عمومی مضحکه می‌شود. در شورای امنیت سازمان ملل تنها می‌ماند و در فشار به اروپا جواب مثبت به وی نمی‌دهند. وقتی در فلسطین و جولان تنها می‌ماند. آمریکا هر روز منزوی تر می شود .

یک امتیاز دیگر غیرقابل بازگشت به دست آوردیم و آن وفای به عهد است و دنیا فهمید اگر ایران عهدی بست و پیمانی را امضا کرد، پای پیمان می‌ایستد. این مسئله جاودانه و امتیازی است که هیچ وقت از بین نمی‌رود. طرف مقابل از توافق خارج شد و طرف‌های دیگر به تهعدات عمل نکردند ولی یک سال صبر کردیم و نشان دادیم ملتی هستیم که به عهد می‌ایستد.

امتیاز دیگر انزوای آمریکا بود. مگر در این یک سال آمریکا تنها نبوده است؟ مگر کسی بود که بگوید آمریکا کار درست کرده است؟ به غیر از یک رژیم غاصب و یکی دو تای دیگر همه کشورها حمایت نکرده و منزوی شدند. دو بار در دادگاه لاهه موفق شدیم. دادگاه لاهه یک حکم موقت داد که آمریکا نباید تحریم‌ها را اجرا کنند.

برخی‌ها موفقیت‌ها را کوچک و ناکامی‌ها را می‌بینند. در دادگاه لاهه موفقیتی را به دست آوردیم بزرگتر از موفقیت مصدق و موفقیتی را در شورای امنیت به دست آوریم که در تاریخ بی نظیر است.

اگرچه طرف مقابل بدهکار است ولی همچنان از برجام استفاده می‌کنیم. در کاهش تعهدات، کسی از نظر منطق، حقوق و سیاست نمی‌تواند ایراد بگیرد در حالی که اگر روز اول این کار را می‌کردیم ، منزوی می‌شدیم. کار عاقلانه و دقیق تا به امروز انجام شده است.

آمریکایی‌ها نمی‌دانند چه می خواهند بکنند. آنها موفقیت کوتاه مدتی به دست آوردند وقتی که گفتند بی قید و شرط به دنبال مذاکره هستیم ولی اگر عقل داشتند و می‌خواستند مذاکره کنند. می‌گفت می‌خواهم تروریسم اقتصادی را کنار بگذارم و در کلام مودب می‌شد. آن وقت در داخل مشکل پیدا می‌کردیم و مردم می‌گفتند چرا مذاکره نمی‌کنید؟ ولی ثابت کرد حرف واهی می‌زند. ناتوانی در تصمیمات‌ عجیب و غربی است.

گفتند حاضریم بی قید و شرط مذاکره کنیم ولی چند روز بعد مقام معظم رهبری را تحریم کردند. ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و شایستگی مذاکره را ندارید ولی اگر بخواهیم به فرض مذاکره هم بکنیم چه کسی باید تصمیم‌گیری نهایی کند؟ شما که قانون را بلدید و می‌دانید بدون تصمیم و نظر ایشان  نمی‌توانیم یک امر مهم را پیش ببریم.

باز هم گفتید می‌خواهیم مذاکره کنیم ولی وزیر را تحریم کردید. چگونه می‌خواهید مذاکره کنید؟ با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید؟ یا سیاستی در آمریکا در کار نیست یا آنها متلون المزاج هستند و هر روز یک تصمیم را می‌گیرند.

ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است

ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است و اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و ترویسم اقتصادی را انجام می‌دهد پس اگر می‌خواهید باید راه مذاکره فراهم شود که راه آن توبه است. البته ملت تواب الرحیم است ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید.

به آمریکایی ها می گویم تمام تحریم ها شما غلط بود و اگر سپاه را تحریم کردید تا تضعیف شود اشتباه کردید. برای ایجاد تفرقه در داخل کشو اشتباه کردید و دیدید که اتحاد داخلی بیشتر شد. اگر وزیر خارجه را تجریم کردید تا وی راضعیف کنید و در داخل تفرقه بیاندازید، باز هم اشتباه کردید.

همانطور دیدید جز یک مشت جنگ طلب، تمام نیروهای، افراد و نهادهای داخل کشور و تی سطح منطقه و بین الملل به حمایت از وزیر خارجه ایران پرداختند و به پشتیبانی از وی را افزایش دادند. این یک واقعیت است که تحریم ها نتیجه عکس دارد و وقتی تحریم می کنید، همه ملت را به برای مقابله با خود به صحنه می آورید.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ