کد خبر: ۱۳۲۰۰۸
۰:۷ - ۱۳۹۸/۵/۱۹

استارت آپ معروف به بورس می آید/ بررسی عملکرد
بنابراعلام مدیرعامل و مدیر سرمایه گذاری:

استارت آپ معروف به بورس می آید/ بررسی عملکرد "لوتوس" از زمان عرضه اولیه

مدیرعامل و مدیرسرمایه گذاری تامین سرمایه لوتوس با اشاره به عملکرد گذشته و موانع عدم رشد قابل توجه فعالیت های تامین مالی و انتشار اوراق از انجام اقدامات اولیه برای ورود استارت آپ معروف به بازار سهام خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی تیموری در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد با ارائه خلاصه گزارشی از عملکرد تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: به عنوان یکی از شرکت های تامین سرمایه، فعالیت ها در بازار سرمایه را طی سال گذشته ادامه دادیم. باتوجه به اینکه بازار مالی در حال بزرگ شدن است،بالتبع حجم فعالیت های این تامین سرمایه نیز رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: فعالیت های بازارگردانی تامین سرمایه ها در سه بخش تعهدات بازارگردانی اوراق بدهی، سهام و نهادهای مالی انجام می شود. "لوتوس" در عمر فعالیت 7.34 هزار میلیارد تومان تعهدات بازارگردانی اوراق بدهی داشته که از ابتدای سال مالی جاری تاکنون حدود 1.45 هزار میلیارد تومان معادل 20 درصد به این تعهدات افزوده شده است.

این مقام مسئول در خصوص تعهدات حوزه پذیره نویسی اوراق بدهی گفت: کل تعهدات این حوزه بالغ بر 6.56 هزار میلیارد تومان بوده که از دوره مالی جاری 2.45 هزار میلیارد تومان معادل 37 درصد در مقایسه با کل انباشته بر آن افزوده شده است.نسبت تعهدات بازارگردانی و پذیره نویسی نشان از روند فعالیت روبه رشد این تامین سرمایه دارد که به زیرساخت سازی طی سال های گذشته برمی گردد.

تیموری با بیان اینکه کل حجم تعهدات بازارگردانی اوراق بدهی "لوتوس" در بازار بالغ بر 4.4 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: در کنار انتشار اوراق بدهی در بحث تامین پذیره نویسی افزایش سرمایه شرکت ها  نیز فعال هستیم که این میزان در کل فعالیت بالغ بر 860 میلیارد تومان است.همچنین "لوتوس" تهعد بازارگردانی انواع صندوق ها را  نیز برعهده دارد که کل مانده تهعد بازارگردانی در این حوزه بالغ بر 2.62 هزار میلیارد تومان و 30 تا 40 درصد حجم کل صندوق های ETF بازار را شامل می شود.

وی افزود: در راستای رسالت در جهت کمک به نقدشوندگی سهام در بازارها،بازارگردانی انواع سهام بطور غیر مستقیم در غالب صندوق امید و بصورت مستقیم انجام می دهیم که بازارگردانی سهام صندوق اعتماد را بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان برعهده داریم. در واقع کل تعهدات بازارگردانی این تامین سرمایه در بازار 23.3 هزار میلیارد تومان است.

حجم دارایی تامین سرمایه ها دوبرابر برخی بانک ها

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان به فعالیت دیگر مبنی بر دارایی های تحت مدیریت اشاره کرد و گفت: کل دارایی تحت مدیریت لوتوس بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان در قالب 10 صندوق مختلف است که بستر سازی آنها قبل از اعمال محدودیت های بانک مرکزی انجام شد و در مقایسه با بانک ها این حجم دارایی ها به نوعی تجهیز منابع محسوب می شود و دو برابر برخی از بانک ها در بازار است.

تیموری با بیان اینکه تامین سرمایه ها طی مقطعی در بستر نظام بانکی شکل گرفتند، افزود: این اقدام به نوعی در ذهن متبادر می شد که شاید صندوق های تامین سرمایه بدون حضور بانک ها دچار مشکلات قابل توجهی می شوند اما کل تراکنش ها و تجهیز منابع در لوتوس از طریق شبکه اختصاصی و در بسترهای آنلاین صورت می گیرد و هیچ وابستگی به شعب بانکی نداریم.طی 18 ماه اخیر حدود 41 هزار میلیارد تومان صدور و ابطال از این طریق انجام شده است.

وی درخصوص اینکه گفته می شود تامین سرمایه ها و فعالیت های تامین مالی آنها به نوعی عامل بازدارنده ای برای رشد بازار است، گفت: سال گذشته تا مرداد ماه حجم پرتفوی سهام "لوتوس" در دارایی های تحت مدیریت 30 میلیارد تومان بود اما این حجم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان رسیده که این حجم حضور در بازار به واسطه سرمایه گذاران فعلی بازار سرمایه نبوده و بر اساس بازاریابی در قالب صندوق های مختلف و از مشتریان بازار پول جذب شده است.همچنین اکنون در صندوق ها حدود 6 هزار میلیارد تومان اوراق داریم که حکایت از نقش موثر شرکت های تامین سرمایه و صندوق های سرمایه گذاری در شکل گیری و تعمیق بازار بدهی دارد.

موانع عدم رشد فعالیت های تامین مالی و انتشار اوراق

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان دارایی های تحت مدیرت می توانست رقم قابل توجهی باشد، گفت: متاسفانه با توجه به محدودیت های برنامه ششم در تاسیس صندوق های جدید و از طرفی حجم محدودیت دارایی تحت مدیریت 15 هزار میلیارد تومانی برای نهادهای مالی که توسط سازمان بورس اعمال شده، عملا بخشی از توسعه صندوق های و دارایی های تحت مدیرت را محدود کرده و شاید زنگ خطری برای این باشد که تا زمانی بحث تجهیز منابع به نحو احسن انجام ندهیم، قاعدتا فعالیت های تامین مالی و انتشار اوراق هم نمی تواند رشد قابل توجهی پیدا کند.

تیموری با بیان حجم معاملات 1.2 میلیون سکه که در صندوق طلا انجام شده،گفت: اگر قرار بود این حجم تقاضا وارد بازار شود چه نوسانی در بازار بدهی ایجاد می شد. هرچقدر ابزارهای با پایه مالی که بر روی فیزیک کالاها معامله می شود بزرگتر شود می تواند نقش موثر و قابل توجهی در کنترل نوسان ها ایجاد کند اما متاسفانه اجازه رشد در این حوزه داده نشده است.

وی درخصوص عملکرد این تامین سرمایه از زمان حضور در بازار سرمایه گفت: به رغم اینکه طی 1.5 سال اخیر کل متغیرهای اقتصادی تحت تاثیر افزایش نرخ ارز بوده و سهام شرکت ها تامین سرمایه ها متاثر از تغییر نرخ ارز، مورد اقبال نبوده اما در 7 ماهه اخیر قیمت هر سهم از 205 به 271 تومان معادل بازده 50 درصدی رسیده است.

سرمایه گذاری در استارت آپ ها

احمد امینی خواه مدیر سرمایه گذاری لوتوس نیز درخصوص سرمایه گذاری در استارت آپ ها گفت: قسمت اعظم سرمایه گذاری در حوزه سلامت و همکاری با موسسه رویان بود.ارزش گذاری ها برای حوزه استارت آپی سلامت بر اساس بهای تمام شده گذاشته می شود و هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نکردیم که مدعی باشیم خالص ارزش دارایی بیش از این مقدار بوده یا ارزش گذاری فاصله ای با ارزش واقعی گرفته است.

وی افزود: طی دو سالی که مشغول به فعالیت بودیم حدود 15 میلیارد تومان برای ایجاد یک فضای تحقیق و توسعه حوزه سلول درمانی و بیوتک در مساحت 450 متری هزینه کردیم .این فضای منحصر به فرد می تواند سالانه یک یا دو محصول به بازار ارائه دهد. به موازات آن در فضای آزمایشگاهی حدود پنج محصول در زمینه درمان چشم، کمردرد مزمن و سلول های بنیادی آرتروز زانو تولید شده که انطباق بسیار زیادی با محصولات ایجاد شده توسط شرکت های درجه یک آمریکایی و اروپایی دارد.

این مدیر ادامه داد: احتمالا در فضای آزمایشگاهی تا یک سال آینده پس از تایید وزارت بهداشت 5 محصول آماده تزریق به بیمار را ارائه خواهیم داد تا درآمد زایی از این محل کسب شود. یکی از مهمترین محلول هایی که برای پیوند کلیه استفاده می شود در صندوق رویش ثبت شده که به همراه جوینت ونچر با یکی از شرکت ها سال جاری به مرحله تولید می رسد و اولین فروش در این صندوق اتفاق می افتد که پیش بینی فروش حدود 50 میلیارد تومانی طی سه سال برای این محلول ارزیابی شده است.

امینی خواه از راه اندازی دو خط سلولی جهت تولید دو داروی پرفروش ایرانی خبر داد و گفت: یکی دارو FSH برای درمان نازایی و دیگری دارویی است که ثبت اختراع آمریکایی دارد و در ایران به هزینه های گزاف به فروش می رسد. داروهای فوق طی سه سال آینده وارد بازار خواهند شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بر روی دو استارت آپ معروف بیمه بازار و شیپور در حوزه IT گفت: از زمان سرمایه گذاری در شیپور با توجه به تغییرات قیمت ارز و افزایش تقاضا برای خرید کالاهای دست دوم؛ میزان آگهی، تعداد کاربران و آغاز درآمد زایی شیپور رشد رشد فوق العاده ای داشته است. سرمایه گذاری نسبت به زمان قبلی افزایش 100 درصدی را به ثبت رسانده و اکنون شیپور در مرحله بعدی سرمایه گذاری است.

انجام اقدامات اولیه برای ورود شیپور به بازار سرمایه

امینی خواه از انجام اقدامات اولیه برای ورود این استارت آپ به بازار سهام خبر داد و گفت: بیمه بازار به دلیل ازدیاد رقبا با توجه به اینکه این صنعت سنتی است و وابستگی به شبکه های محلی دارد به سرعت رشد مدنظر نرسید و همچنان با ارزش گذاری قبلی سنجیده می شود. در حال حاضر مرحله بعد سرمایه گذاری در این شرکت مطرح است که حتی شاید در مرحله ادغام و تملیک وارد شویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ