کد خبر: ۱۳۲۰۳۴
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۵/۱۹

دادگاه نیویورک به نفع بنیاد علوی رای داد / لغو فروش برج ۳۶ طبقه‌ای

دادگاه نیویورک به نفع بنیاد علوی رای داد / لغو فروش برج ۳۶ طبقه‌ای

دادگاه فدرال استیناف در منهتن حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی در نیویورک را لغو کرد تا فروش برج اداری ۳۶ طبقه‌ای منتفی شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بی بی سی، وزارت دادگستری آمریکا در تلاش بود با مصادره ساختمان بنیاد علوی در نیویورک ، اقدام به فروش کند و بخشی از عواید را در اختیار شاکیانی بگذارد که در پرونده‌های مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمب‌گذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت و نیز قربانیان انفجار برج‌های خُبر در عربستان از ایران غرامت می‌خواهند.

ریچارد وسلی قاضی دادگاه منهتن، نظری درباره اصل پرونده ندارد ولی کاترین فورست قاضی صادر کننده حکم مصادره در مسائلی ساده دچار چندین اشتباه شده و هر متهمی باید از رویه دادگاهی منصفانه برخوردار باشد.

پذیرش فیلم‌های ویدیویی از اعضای سابق هیات مدیره بنیاد علوی و نیز اجازه ندادن به این بنیاد برای جمع آوری شواهد از جمله اشتباهاتی است که قاضی وسلی در این پرونده به آنها اشاره کرده است.

دولت آمریکا پرونده علیه بنیاد علوی را در سال ۲۰۰۸ به دادگاه برد و از آن‌ زمان دادستان‌های فدرال در پی مصادره اموال بنیاد علوی و شرکت آسا بوده‌اند. اموالی که علاوه بر برج منهتن، شامل چهار مسجد و سایر املاک و دارایی‌های متعلق به بنیاد و شرکت آسا در ایالت‌های مختلف آمریکا می‌شود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۷ رای به مصادره این بنیاد داده شد.

طبق دادخواستی که دولت آمریکا تسلیم دادگاه کرده بود، ۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد.

بنیاد پهلوی که نهاد غیرانتفاعی ایرانی در دوره سلطنت پهلوی در ایران بود این برج را خریداری کرده و پس از انقلاب به بنیاد علوی تغییر نام داد و تحت نظر رهبر ایران قرار گرفت. بخش عمده‌ای از اموال بنیاد علوی بعدا به بنیاد مستضعفان انتقال یافت اما بنیاد علوی مدتی بعد به عنوان یک موسسه مستقل غیرانتفاعی و خیریه ثبت شد.

بنابر اعلام دولت آمریکا، شرکت آسا مالک دیگر این برج، شرکتی صوری متعلق به بانک ملی بوده است. بنیاد علوی مالک اصلی برج اداری ۳۶ طبقه‌ای در نیویورک است و شرکت آسا نیز در آن سهم داشته است. بنیاد علوی متهم بود که می‌دانست شرکت آسا شرکتی صوری است اما این مساله را پنهان می‌کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ