کد خبر: ۱۳۳۱۴۷
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۵/۲۳

پیش بینی زیانده شدن اکثر شرکت های قطعه ساز و تبعات بیکاری گسترده

پیش بینی زیانده شدن اکثر شرکت های قطعه ساز و تبعات بیکاری گسترده

رییس انجمن قطعه‌سازان با پیش بینی ضرر قابل توجه شرکت های این گروه درسال جاری، زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان را ۳۰ و ۱۵ هزار میلیارد تومان و تبعات بیکاری گسترده اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا نجفی منش در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تعطیلی یک سوم از۱۲۰۰ قطعه‌ساز  اشاره کرد و گفت: از حدود ۵۵۰ هزار شاغل این صنعت، ۲۸۰ هزار نفر بیکار، تعدیل یا تعلیق شده‌ اند و با ترزیق وام چهار هزار میلیارد تومانی پایان سال گذشته ، تعدادی از نیروهای تعلیق‌شده موقتا" فعال شدند اما از اول سال، روند تعلیق ها افزایش یافت .

وی افزود: به دلیل عدم اصلاح به موقع قیمت‌های فروش ، افزایش‌های چندباره قیمت‌ مواد اولیه و نهادهای تولید و نامعلوم بودن محل تامین کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی ، پیش بینی می شود اکثر شرکت های قطعه در سال جاری با زیان قابل توجهی روبرو شوند. از سوی دیگر بدهی خودروسازها به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۹ هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات عقب افتاده بوده و هنوز بسیاری از تعدیل قیمت‌های قطعات سال جاری محاسبه و در حساب‌های فیمابین عمل نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارزش روز بیش از ۲۵۰ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دارایی‌ قطعه‌سازها و خودروسازان و اشتغال مستقیم۵۵۰ و ۱۵۰هزار نفری قطعه‌سازها و خودروسازها ، ارزش ۱۶۰ هزار محصول ناقص در پارکینگ خودروسازها را بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با ادامه روند فعلی، برنامه تولید سال جاری محقق نشده و تعهدات تحویل خودرو بیشتر عقب می‌افتد.

نجفی منش افزود: متاسفانه زیان انباشته خودروسازان و قطعه سازان به ۳۰ و ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده و سرمایه‌گذاری برای اشتغال ۲۸۰ هزار کارگر بیکار فعلی زنجیره تامین خودرو با احتساب بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هر شغل، معادل ۱۵۰ هزار ملیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این با بیکاری ۵۵۰ هزار نفری و تا زمان ایجاد شغل جدید، باید سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت و چهار هزار میلیارد تومان هم از درآمد سازمان تامین اجتماعی بابت عدم وصول بیمه حقوق کارکنان کسر شود. در این حالت، تراز سازمان تامین اجتماعی ۱۴ هزار میلیارد تومان منفی خواهد شد. همچنین حدود هزار میلیارد تومان مالیات بر حقوق از خزانه دولت کسر می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده و درآمد هم به دلیل تعطیلی کارخانه ها وصول نخواهد شد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ