کد خبر: ۱۳۳۲۰۰
۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۵/۲۶

نحوه محاسبه قیمت عرضه LAB در بورس کالا و احتمال کاهش کارمزد کارگزاران
با تصمیمات ستاد تنظیم بازار مقرر شد:

نحوه محاسبه قیمت عرضه LAB در بورس کالا و احتمال کاهش کارمزد کارگزاران

ستاد تنظیم بازار ضمن وضع مقرراتی برای تامین، توزیع و قیمت بازار روغن موتور و نحوه محاسبه قیمت پایه عرضه LAB در بورس کالا ، کارمزد معاملات برخی کالاها از جمله LAB را به میزان ۵۰ درصد کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ستاد تنظیم بازار در تصمیمی کارمزد معاملات برخی کالاهای استراتژیک در بازار رسمی از جمله LAB را به میزان ۵۰ درصد کاهش داد تا مشوقی برای تشدید عرضه در بورس کالا باشد اما احتمالا" منجر به باعث کاهش درآمد کارگزاران خواهد شد .

دستور اول: بررسی آخرین وضعیت تامین، توزیع و قیمت بازار روغن موتور

۱. مقرر شد دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار با دعوت از تمامی مراجع ذیربط( وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تولید کننده های روغن موتور، انجمن های پالایشگاهی ،معاونت امور صنایع و...) موضوع را طی جلسه ای بررسی و نتایج حاصل، جهت اخذ تصمیم در جلسات آتی کارگروه طرح شود.

۲. مقرر شد تا زمان اخذ و ابلاغ تصمیمات جدید پالایشگاه ها، لوبکات تولیدی را بر اساس قیمت قطعی عرضه در بورس در ماه قبل به واحدهای تولید روغن موتور عرضه کنند.

۳. مقرر شد خوراک اولیه مورد استفاده در پالایشگاه های تولید لوبکات نیز بر اساس نرخ ماه قبل توسط وزارت نفت در اختیار پالایشگاه های مذکور قرار گیرد.

۴. با توجه به گزارش‌های دریافتی در خصوص کاهش عرضه روغن در برخی از استان ها، شرکت های تولید روغن موتور مکلف به عرضه حداکثری روغن با قیمت های مصوب تا زمان اخذ و ابلاغ تصمیمات جدید هستند.

۵. با توجه به مشکلات گزارش شده در مورد نحوه توزیع روغن موتور توسط صنوف مربوط به نمایندگی های شرکت های تولید کننده روغن موتور، مقرر شد اقدامات لازم برای ثبت شبکه توزیع روغن موتور در سامانه جامع تجارت انجام تا امکان پیگیری مناسب در خصوص نحوه توزیع این کالا و جلوگیری از احتکار و عدم عرضه بیش از پیش فراهم شود.

دستور دوم: طرح و تصمیم گیری مباحث مرتبط با بورس کالا

الف. کارمزد بورس

ب. نحوه محاسبه قیمت پایه عرضه LAB در بورس کالا

۱. با توجه به بند ۹ دستور دوم سی و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، گزارش نماینده وزارت اقتصاد به جلسه ارائه و با توجه به استقبال سازمان بستر استفاده از تمام ابزارهای در اختیار برای تشویق حضور فعالین اقتصادی در بورس با تعدیل نرخ کارمزد، مقررات موضوع با مسئولیت سازمان بورس حداکثر تا پایان ماه جاری بررسی و نتایج تصمیمات کارگروه تنظیم بازار ارائه شود. در صورت عدم اقدام در مورد مقرر نرخ فعلی کارمزد بورس به میزان ۵۰ درصد کاهش می یابد.

۲. با توجه به مصوبه ۲۹ مهر سال گذشته هیات وزیران و تصویب یارانه به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان برای نفت سفید تحویلی به واحدهای تولید کننده LAB، عملکرد شرکت های پتروشیمی بیستون و صنایع شیمیایی ایران در جذب یارانه، میزان LAB تحویلی به واحدهای تولید کننده محصولات شوینده برای مصرف داخل و نیز واحدهای تولید کننده اسید سولفونیک، مقادیر صادرات و عرضه داخلی تمام واحد ها با محوریت سازمان حمایت بررسی قرار گرفته و عند لزوم محاسبه مابه تفاوت اسید سولفونیک وLAB از اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای ارز حمایتی تا ارز نیمایی به تاریخ زمانی که صادرات صورت گرفته انجام پذیرد و زمان اقدام، گزارش عملکرد و اقدامات به کارگروه تنظیم بازار ارائه شود.

۳. مقررات سازمان حمایت با بررسی تغییرات قیمت انواع پودر شوینده اعم از دستی و ماشینی در سال ۹۷ تا کنون روند تغییرات قیمت را احصاء و میزان اثر پذیری آخرین قیمت این کالا از تغییرات قیمت مواد اولیه از جمله LAB و سایر عوامل هزینه ای در فرآیند تولید مشخص به کارگروه تنظیم بازار ارائه کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ