کد خبر: ۱۳۳۲۶۴
۱۵:۰ - ۱۳۹۸/۵/۲۷

احتمال ضربه مهم و هسته ایی چین به آمریکا با فروش اوراق ۱.۴تریلیون دلاری
در صورت ادامه فشار رخ خواهد داد :

احتمال ضربه مهم و هسته ایی چین به آمریکا با فروش اوراق ۱.۴تریلیون دلاری

در صورت ادامه فشار آمریکا بر چین مبنی بر توقف‌ پروژه‌های مهم در ایران ، پکن آماده استفاده از گزینه هسته‌ای خواهد شد که مربوط به فروش اوراق ۱.۴تریلیون دلاری خزانه‌داری آمریکا است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از راشاتودی، ادامه افزایش جنگ تجاری چین و آمریکا منجر شده تا پکن ضمن افزایش فعالیت و سرمایه گذاری در ایران در فکر تلافی با حربه‌ گزینه هسته‌ای باشد.

اولین پروژه، فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی است که هفته گذشته بیانیه‌ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نشان داد مذاکرات با سازندگان چینی برای توسعه این پروژه از سر گرفته شده و قرارداد این پروژه که با توتال فرانسه بسته شده بود قرار است با شرکت ملی نفت چین انجام شود. پس از خروج توتال 50.1 درصد سهم این میدان نفتی به شرکت نفت چین واگذار شد تا سهم این شرکت 80.1 درصد باشد.

چین که آن زمان در ابتدای جنگ تجاری بود، نمی‌خواست حساسیت‌های آمریکا در قبال ایران را به‌کلی نادیده بگیرد ولی همچنان خود را شریک می‌دانست و با آمریکا توافق کرد به‌ازای توقف توسعه فاز 11 پارس جنوبی، اجازه فعالیت در آزادگان شمالی را داشته و همچنان توسعه میدان یادآوران را در دست گیرد که دومین پروژه مهم چین در ایران است.

در این میان ، پکن چین اعلام کرد ادامه فعالیت در یادآوران معقول است چون قرارداد آن در 2007 و قبل از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های ایران بسته شده بود.

سومین پروژه بزرگ و نیمه‌تمام چین در ایران ساخت پایانه صادرات نفت جاسک است که در محدوده تنگه هرمز و یا حتی خلیج فارس قرار ندارد بلکه در دریای عمان واقع شده است. هدف از پروژه جاسک ایجاد ظرفیت ذخیره 30 میلیون بشکه و صادرات یک میلیون بشکه در روز نفت خام و ایجاد بازار اصلی محصولات پتروشیمی مثل بنزین، نفت‌گاز، سوخت جت، سولفور، بوتادین، اتیلن و پروپیلن است . . چین پیشنهاد داده مهندسان و متخصصان لازم را برای این پروژه تا هر زمان که لازم باشد به ایران می‌فرستد.

اگر آمریکا بیش از این چین را برای متوقف کردن این پروژه‌ها در ایران تحت فشار قرار دهد آن وقت پکن گزینه هسته‌ای را که فروش تمام دارایی‌های 1.4 تریلیون دلاری خزانه‌داری آمریکا هست را اجرا می‌کند. این دارایی‌های عظیم اوراق بهادار که آمریکا از طریق آن اقتصاد خود را تأمین مالی می‌کند، عاملی مهم در ارزش دلار و سلامت شرکت‌های بین‌المللی آمریکا است.

چین قبلاً هم از این ابزار چانه‌زنی وقتی که مورد تهدید قرار می‌گرفت، استفاده کرده بود. در 2007 درست قبل از بحران مالی بزرگ، اتاق فکر چین اعلام کرده بود فروش بالای اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا باعث سقوط دلار، فروپاشی بازار مسکن و آشوب در بازار سهام می‌شود.

این استراتژی کاملاً با هدف کلی چین برای به‌چالش کشیدن موقعیت دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی و ارز اصلی برای مبادلات انرژی در جهان همخوانی دارد. جنگ تجاری با آمریکا دلیل عدم استفاده چین از این حربه است. روری گرین، یک اقتصاددان در آسیا گفت: با ضعیف شدن یوان و رسیدن آن به سطح 7.50 در برابر دلار، اگر آمریکا 25 درصد عوارض بر تمام صادرات چین را اعمال کند، چین سخت می‌تواند تولید کنندگان بزرگ نفت مثل روسیه، ایران، عراق و ونزوئلا را قانع کند که از دلار دوری کنند، ولی چین قصد دارد از سیستم دلار دور شود و تمام اقداماتش در همین جهت پیش می‌رود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ