کد خبر: ۱۳۳۲۷۰
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۵/۲۷

رکورد افزایش تولید و صادرات برق شکسته شد
وزیر نیرو :

رکورد افزایش تولید و صادرات برق شکسته شد

وزیر نیرو با اشاره به کسب رکورد افزایش ۳۲۵۰ مگاواتی تولید برق در طول یک سال از بیشترین مقدار صادرات طی سال های اخیر به کشورهای همسایه در بازه اول خرداد تا ۲۰ مرداد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، رضا اردکانیان گفت: سال گذشته در چنین ایامی حدود هشت هزار مگاوات کمبود تولید برای تابستان 98 پیش‌بینی شده بود که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مقرر شد پنج هزار مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاه‌ های جدید و سه هزار مگاوات نیز با اجرای 11 برنامه مدیریت مصرف عملیاتی شود تا بتوانیم اوج تابستان 98 را با خاموشی صفر به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: اوج تابستان 98 را با موفقیت کامل برنامه و بدون خاموشی سپری کرده‌ایم.در 12 استان با بهره‌برداری از 15 نیروگاه جدید توانستیم به رکورد سه هزار و 250 مگاواتی افزایش تولید در طول یک سال دست پیدا کنیم که این اتفاق در طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است.همچنین با رفع موانع تولید و نوآوری‌ در سیستم‌ نیروگاه‌های موجود حدود 570 مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شد.

این عضو کابینه ادامه داد: براین اساس حدود 3.8 هزار مگاوات از هدف‌گذاری پنج هزار مگاواتی افزایش تولید پیک 98 محقق شده و مابقی کمبود در این بخش توسط نیروگاه‌های برق‌آبی به ویژه واحدهای استان خوزستان جبران شده است.در تابستان سال جاری به یک تجربه و اخلاق صحیح مصرفی برای عبور از اوج بار دست پیدا کرده‌ایم. براساس پیش‌بینی صورت گرفته مقرر شده بود با اعمال 11 برنامه مدیریت حدود سه مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شود ولی همکاری مناسب تمامی مشترکان موجب شد تا در تابستان به رکورد سه هزار و 874 مگاوات پیک‌ سایی دست پیدا کنیم.

اردکانیان گفت: این مهم از طریق جابجایی بار صنایع بزرگ و پمپ‌های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند، اصلاح تعداد زیادی از کولرهای گازی، اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها و تغییر ساعات کار ادارات محقق شده است.مدیریت مصرف و جابجایی ساعت بار صنایع نه تنها وقفه‌ای در بخش تولید ایجاد نکرده بلکه شاهد افزایش مصرف انرژی در این بخش نیز بودیم به طوری که مصرف برق بخش صنعت نسبت به سال گذشته 150 کیلووات ساعت انرژی افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: اگر در تابستان سال جاری صرفه‌جویی سه هزار و 874 مگاواتی محقق نشده بود باید برای تامین این میزان برق حدود پنج هزار و 350 مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌کردیم که ساخت این تعداد واحد نیازمند سرمایه‌گذاری 3.7 میلیارد یورویی بود.این رویه به شکل مستمری در سال‌های پیش‌رو در دستور کار خواهد بود تا این صرفه‌جویی قابل ملاحظه برای تامین برق مورد نیاز در بازه زمانی اول خرداد تا 20 مرداد صرف بخش‌های به مراتب ضروری‌تر برای پایداری صنعت برق و تبدیل ایران به هاب انرژی در منطقه شود.

اردکانیان تاکید کرد: طی 10 سال اخیر رشد بار پیک حدود 5.22 درصد بوده اما تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و افزایش مصرف برق در بخش صنایع رشد اوج بار تنها حدود یک درصد بوده است.به سبب امکانات فراهم شده و بارش‌های مناسب سال آبی جاری توانستیم تعهدات صادرات انرژی به همسایگان را نیز انجام بدهیم به طوری که در بازه زمانی اول خرداد تا 20 مرداد حدود 2.3 میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادرات برق داشتیم که این میزان بیشترین مقدار صادرات در سال‌های اخیر بوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ