کد خبر: ۱۳۳۳۷۰
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۶/۱

تفسیر روحانی از رشد ۱۴۰ درصدی شاخص بورس : ثبات اقتصادی بیشتر شد

تفسیر روحانی از رشد ۱۴۰ درصدی شاخص بورس : ثبات اقتصادی بیشتر شد

رییس جمهور گفت: آمار تورم، صادرات غیر نفتی و رشد بیش از ۱۴۰ درصدی بورس در چند ماه اخیر نشان می دهد آرامش مردم و ثبات بازار اقتصادی از سال گذشته بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سنا، حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی و رونمایی سامانه موشکی باور ۳۷۳ ضمن بیان اینکه آمریکا از حدود دو سال پیش توطئه جدیدی را علیه ایران آغاز کرد، گفت: این کشور در آغاز، جنگ روانی و سیاسی و سپس جنگ اقتصادی را برنامه ریزی کرد و علامت هایی هم در سال ۹۶ و ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها در این توطئه بود.

وی افزود: اما هیچ گاه برابر توطئه های دشمنان غمناک و دلگیر نشدیم. همیشه با روحیه لازم برابر آن توطئه ها ایستادیم. آنها سال ۹۶ از طریق عوامل موفق شدند اغتشاشاتی در خیابان‌های تهران و برخی شهرستان‌ها به راه بیاندازند. تصور آنها این بود که یک اغتشاش چند ماهه ای را در ایران کلید زدند که با تدبیر همه مسئولان، اقدامات نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی و مسئولین نظام این حرکت ظرف ۵ روز درهم پیچیده شد که این موفقیت بزرگی در برابر توطئه بیگانگان بود.

خروج از برجام به معنای عهدشکنی و تروریسم اقتصادی است

این مقام مسئول با بیان اینکه آمریکا در سال ۹۷ فشار اقتصادی را با خروج از برجام کلید زد، گفت: خروج از برجام به معنای عهدشکنی، پیمان شکنی، زیرپا گذاشتن قانون و مقررات بین المللی و تروریسم اقتصادی است.آنها گفتند عهد را می شکنیم این تخلف سیاسی، حقوقی و اخلاقی و قانون بین المللی را زیر پا می گذاریم با این تخلف سازمان مللی و بین المللی، فشار به شرکت های خارجی وارد می کنیم و ظرف چند ماه موفق می شویم.

روحانی گفت: سال گذشته که توطئه اقتصادی را علیه ایران طراحی کردند تا حدی مردم را نگران کردند. عدم تعادلی را هم در بازار به وجود آوردند، اما در عین حال مردم با همه آگاهی و هوشیاری مقتدرانه با توجه به این که سال جاری تحریم ها شدیدتر از هر زمان دیگری است مقاومت و ایستادگی کردند.

رشد ۱۴۰ درصدی شاخص بورس در چند ماه اخیر

وی ادامه داد: جالب است ابرقدرتی در دنیا سازمان جاسوسی سیا، خزانه داری، وزارت خارجه، نیروهای امنیتی و همه جاسوسان را در منطقه و دنیا بسیج کرده تا ببیند چه کشتی وارد ایران می شود و چه کشتی از بندر ایران فاصله می گیرد. چه شرکتی جنس وارد می کند و چه شرکتی جنس خارج می کند.
ضعیف تر و منزوی تر از آمریکای فعلی از لحاظ سیاسی و حقوقی در تاریخ به یاد ندارم.

رئیس جمهوری گفت: هیچ وقت نبوده در تاریخ آمریکا که رئیس جمهوری در مجمع سازمان ملل حضور پیدا کند و همه نمایندگان دنیا به وی لبخند تمسخر آمیز بزنند، بنابراین آمریکا شکست خورده است و ما موفق این میدان هستیم.امروز تمام شاخص های داخلی نشان می دهد وضع از سال گذشته در این زمان به مراتب بهتر و آرامش مردم و ثبات بازار اقتصادی بیشتر است. این را آمار تورم چند ماهه اخیر، صادرات غیر نفتی و بورس که بیش از ۱۴۰ درصد در چند ماه اخیر رشد داشته می گوید، البته صادرات غیرنفتی در ماه اول کاهش داشت و در ماه دوم و سوم افزایش پیدا کرد.

روحانی گفت: در یک سال گذشته با همه شرایطی که به وجود آوردند ۱۱ سد ملی، ۳۰ تصفیه خانه فاضلاب و ۶ تصفیه خانه آب را افتتاح کردیم. چند هزار مگاوات بر برق کشور افزودیم. امروز در تاریخ ایران چه قبل و بعد از انقلاب، بیشترین صادرات برق، گاز و فرآورده های نفتی را به کشورهای همسایه داریم.
سال گذشته این موقع هنوز در بنزین قدرت صادرات نداشتیم و تقریبا به سمت خودکفایی می رفتیم. امروز بنزین، گازوئیل و گاز صادر می کنیم و در کنار آن تابستانی را می گذرانیم که یک لحظه خاموشی برق نداشتیم.

وی اضافه کرد: سال جاری شرایطی را می گذرانیم که مردم مشکل آب نداشتند که البته به برکت بارش های آسمانی و همچنین ایجاد فرهنگ صرفه جویی در جامعه بوده است. همه آمار و ارقام می گوید که در زمینه های مختلف پیشرفت قابل ملاحظه داشته ایم.در شرکت های دانش بنیان هر روز و هر ماه شرایط از ماه ها و سال های گذشته بهتر است. زمانی طبق آمار منتشره ۱۵۰۰ تا ۲ هزار شرکت دانش بنیان داشتیم ولی امروز ۴.۴ هزار شرکت دانش بنیان داریم که نشان می دهد در حال پیشرفت هستیم.

در روز خطر نخستین فراری از منطقه آمریکایی‌ها هستند

این مقام مسئول با بیان اینکه فشار اقتصادی بر روی مردم و زندگی آنها فشار آورده، گفت: در عین حال این موضوع فرصت های بسیار خوبی هم بوجود آورد.روشن شد آمریکا در هیچ برنامه ای در منطقه موفق نیست و هیچ کس در این زمینه تردید ندارد. حتی همسایگان جنوبی که خیلی به آمریکا دل خوش کرده بودند الان این به این موضوع رسیده اند. چرا که می گویند فهمیدیم در روز خطر آنها به جای اینکه دفاع کنند زودتر فرار می کنند.

روحانی خطاب به آمریکایی ها گفت: آیا شما جایگاه در منطقه را تقویت کردید؟ یا اینکه می‌خواستید رژیم صهیونیستی را در شرایط جدید قرار بدهید، آیا توانستید این کار را انجام بدهید؟ شما می‌خواستید در منطقه تروریست‌ها را به عنوان ابزار نگهدارید که هر زمانی می‌خواهید از آنها استفاده کنید، آیا موفق شدید؟ شما در کجا موفق شدید؟

وی تصریح کرد: تفکر آمریکایی‌ها این است. آنها می‌گویند اگر بخواهیم نفت بخریم و آن را از تنگه هرمز عبور دهیم، امنیت تنگه را برقرار می‌کنیم و اگر منافع نباشد، کاری به آن نداریم و دیگران اگر می‌خواهند نفت ببرند امنیت را خود باید تأمین کنند. اما می‌گوییم آبراه ‌های بین‌المللی باید برای همه امن باشد. در باب‌المندب منجی کشتی‌های عبوری بودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مبارزه با تروریسم فقط منفعت خود را در نظر نمی‌گیریم، گفت: اگر عراق مورد تجاوز تروریست ها قرار گرفته باید کمک کنیم. در این راه منطق ایران با آمریکایی‌ها همخوان نیست و رو در روی هم قرار داریم. اساس جهان‌بینی ها با یکدیگر متفاوت است.تا زمانی که دنیا به این منطق برنگردد، امنیت در جهان برقرار نخواهد شد.کشورها باید به حقوق و منافع دیگر کشورها اهمیت داده و آن را رعایت کنند اما فعلاً این یک آرزو است و باید در شرایط امروز که دشمنان منطق را نمی‌پذیرند، برای تقویت بکوشیم. امروز و در چنین شرایطی نمی توان در برابر زور با منطق جواب دهیم، باید خود را قوی کنیم. نمی‌توان با سخنرانی با پرتاب‌کننده موشک صحبت کرد.

روحانی تأکید کرد: برابر زورگویی باید تمام قدرت را بکار بگیریم، اینجا دیگر میز مذاکره جواب نمی‌دهد. وقتی دشمن از موشک و هواپیما علیه ایران استفاده می‌کند، باید به دنبال باور قدرت نظامی باشیم و اینجا است که به باور 373 نیاز داریم و باید سیستم قدرتمندی بسازیم که حرکت دشمن را رصد کند و سیستم نظامی آن را قفل کنیم و با موشک آن را هدف قرار دهیم و از کار بیندازیم.همانطوری که در زمان جنگ همه کارخانه‌ها را برای تأمین نیازهای نظامی و دفاعی بکار گرفتیم، امروز هم باید هر چقدر می‌توانیم در صنعت دفاعی از ظرفیت شرکت‌های خصوصی استفاده کرده و برون‌سپاری کنیم و هر جا که نیاز داریم و می‌توانیم از صنایع غیرنظامی کمک بگیریم.

در جنگ اقتصاد همه باید در کنار هم باشیم

وی گفت: در تحریم اخیر در خودروسازی دچار مشکل شدیم طبق قرارداد باید قطعاتی را تحویل می دادند که انجام ندادند. بنابراین یکی از جاهایی که صنعت دفاعی ورود کرد قطعه سازی برای خودرو بود. مفهوم آن است که در جنگ اقتصادی همه باید در کنار هم باشیم و در صنعت دفاعی و در همه عرصه ها از همدیگر استمداد کنیم. این گام بسیار مهمی است که باید انجام شود.

روحانی با تاکید بر لزوم همکاری با سایر کشورها افزود: با هر کشوری چه منطقه ای و چه همسایگان که با ما دوست است باید همکاری کنیم این رویکرد کار را آسان می کند ممکن از تولید یک تانک، شنی و موتور آن را ما بسازیم و لوله توپ آن را کشور دیگری تولید کند بدنه را کشور دیگری بسازد. اشکالی ندارد این همکاری در ساخت موشک و هواپیما نیز می تواند صورت بگیرد. تمام دنیا بر همین اساس فعالیت می کند

این مقام مسئول افزود: اگر بتوانیم با کشورهای دوست همکاری کنیم محصولات صنایع دفاعی ارزانتر تولید می شود و همچنین رابطه صمیمی تر می شود. ارتباط با همسایگان و کشورهای دوست باید در عمل محقق شود و نتیجه بخش باشد.در قرارداد و تفاهم نامه با کشورها باید همکاری مشترک دیده شود، اصل بر این است که در تجارت و اقتصاد در سرمایه گذاری و صنعت دفاعی بتوانیم مشارکت کنیم فعالیت مشترک انجام دهیم در کنار هم باشیم.

روحانی گفت: برخی از کشورهای دوست و همسایه در برخی از حوزه ها از ایران پیشرفته تر و در برخی از زمینه ها مشابه هستند ولی در بعضی از زمینه ها ما پیشرفته تر هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم تا به اهداف مشترک برسیم.اقتصاد و فرهنگ، صنعت و قدرت دفاعی به اراده و امید روحیه و نشاط بستگی دارد در همه زمینه ها یک ملت اگر اراده را حفظ کند و اگر با نشاط و بالنده باشد از همه مشکلات و بحران ها عبور خواهد کرد در غیر این صورت صدها موشک باور ٣٧٣ هم اگر بسازیم به باور نمی رسیم.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشرفت اول باید به باور و ایمان و اعتقاد برسیم تصریح کرد: بدون تردید ملت ایران در چهل سال گذشته در روزهای سخت و در مسیرهای پیچیده با همه قدرت به صحنه آمد، همه در کنار هم بودیم و توانستیم موفقیت بزرگ را بدست آوریم و امروز هم می توانیم این کار را انجام دهیم.
راهی که آمریکایی ها انتخاب کرده اند، اشتباه است و در نهایت هم به ضرر خود، دوستان و اروپایی ها، چین و کشورهای آسیا تمام می شود و هیچ سودی هم نخواهند برد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ