کد خبر: ۱۳۳۴۳۵
۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۶/۳

مصوبه دولت برای تامین ۳۰ درصد نیاز
معاون ذوب آهن خبر داد :

مصوبه دولت برای تامین ۳۰ درصد نیاز "ذوب" و واگذاری ۶۰ درصد سهام شرکت

معاون ذوب آهن از پوشش ۳۰ درصدی نیاز شرکت با اختصاص سهمیه ۱.۷۵ میلیون تنی سنگ آهن و واگذاری ۶۰ درصد سهام شرکت پروده طبس به هلدینگ صدر تامین برای تامین زغالسنگ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نعمت الله محسنی به معدن 24 گفت: برای تولید چهار میلیون تن محصولات فولادی به حدود 6.5 میلیون تن انواع مواد آهن دار نیاز است و این مقوله به عنوان یکی از مهمترین وظایف حوزه بازرگانی طی یک سال گذشته مورد توجه بوده است.

وی افزود: در ابتدای شروع دوره جدید مدیریت ذوب آهن، ذخیره مواد آهن دار کارخانه به کمترین حد در طول تاریخ این شرکت رسیده بود که در این راستا برنامه ریزی خوبی انجام گرفت و ثمره آن ثبت رکوردهای خوبی بود که از مصادیق آن می توان به رکورد 2410 هزار تن در سال 97 و تولید بیش از 9 هزار تن در روزهای مختلف طی سال جاری اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به پایدار نبودن مواد اولیه آهن دار و نداشتن معدن، تلاشی که از سال های گذشته آغاز شده بود در دوره جدید پیگیری شد و از این مسیر یک میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن دانه بندی از معادن دولتی در کمیته زیربنایی هیات دولت تصویب شد و نهایتا در خرداد ماه این سهمیه به ذوب آهن اختصاص یافت.

محسنی گفت: سهمیه سنگ آهن اختصاص یافته به تفکیک یک میلیون تن از معادن سنگان دولتی و 750 هزار تن از معدن چاه گز یزد انجام شد که متعاقب آن برنامه ریزی انعقاد قرارداد و حمل محصول انجام گرفت. حسب توافقاتی که تاکنون صورت گرفته قرار شد سنگ با درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان به مدت پنج سال تحویل شود. سال اول عملیات خرید و حمل شروع شده و برای سال آتی نیز شروطی مانند افزایش بهره وری منابع انسانی، پرداخت مطالبات شرکت های زغال سنگی را باید ذوب آهن محقق کند که در صورت تحقق، شروع این تحویل از سوی دولت انجام می گیرد.این میزان سنگ آهن اختصاص یافته در حدود 30 درصد از نیاز ذوب آهن را پوشش می دهد و شرکت برای تامین سایر مواد آهن دار و سنگ آهن از سایر منابع باید تلاش داشته باشد.

وی گفت: همزمان تلاش هایی برای تملک معدن توسط ذوب آهن از طریق کمیته اقتصادی سران سه قوا انجام شده و امیدواریم با نظر مساعد آنها و پیرو مصوبه ستاد تسهیل تولید بتوانیم معدن مناسبی را برای شرکت در نظر بگیریم. بطور موازی مذاکراتی با معادن کوچک و بزرگ بخش خصوصی توسط شرکت انجام شده که تا امروز منجر به نتیجه تملک یا مشارکت نشده است. در یک سال گذشته هشت درصد رشد ورود مواد اولیه به شرکت را داشتیم و همزمان مواد اولیه مورد نیاز خارجی بطور مناسب تهیه و وارد کارخانه شده است لذا یکی از منظم ترین برنامه های تامین مواد اولیه را شاهد بودیم.

معاون بازرگانی ذوب آهن گفت: تلاش برای تملک معدن از سال 92 که شرکت به بخش خصوصی مطابق اصل 44 واگذار شد، آغاز و توسط مدیران قبلی نیز اقداماتی انجام گرفت اما نیاز بود این اقدام زودتر انجام می گرفت. متاسفانه به دلیل دولتی بودن شرکت، تمهیدات مناسب برای تامین سنگ مورد نیاز ذوب آهن اندیشیده نشد و امروز معضل بزرگ تامین مواد آهن دار ایجاد شده، لذا برای تولید پایدار نیاز است سرمایه گذاری مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

محسنی افزود: بخشی از معادن در اختیار شستا است که در جهت هم افزایی و با توجه به مکاتباتی که به عمل آمده مقرر شد بهره برداری از معادن زغالسنگ به ذوب آهن اختصاص یابد. بیش از 60 درصد از سهام شرکت پروده طبس (زغالسنگ طبس دولتی) به هلدینگ صدر تامین واگذار شده تا وضعیت تامین زغالسنگ شرکت با توجه به اینکه زغالسنگ البرز شرقی را در اختیار دارد،شرایط پایدارتری را داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ