کد خبر: ۱۳۳۵۰۴
۱:۲ - ۱۳۹۸/۶/۵

ترامپ برای دیدار با روحانی چراغ سبز نشان داد / برنامه مهم چند هفته بعد ماکرون

ترامپ برای دیدار با روحانی چراغ سبز نشان داد / برنامه مهم چند هفته بعد ماکرون

رئیس جمهور فرانسه از فراهم کردن زمینه دیدار روحانی و ترامپ طی هفته های آینده خبر داد و ترامپ هم اعلام آمادگی کرد در صورت مناسب بودن شرایط با رئیس جمهور ایران دیدار می کند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، امانوئل ماکرون در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ ضمن رضایت از نتایج نشست گروه 7 و با تکیه بر مواضع دیروز حسن روحانی گفت : برای دیدار روحانی و ترامپ در هفته‌های آینده تلاش خواهد شد. روحانی در راستای منافع ایران ، آماده دیدار با هر رهبر سیاسی است و در صورت تحقق دیدار با ترامپ ، دستیابی به توافق ممکن است .

دو موضوع خیلی مهم است. اول اینکه ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و دوم شرایط کنونی ثبات منطقه را تهدید نکند.

به ظریف و در تماس تلفنی به روحانی گفتم اگر با دیدار با ترامپ موافقت شود، مطمئنم می‌توان زمینه آن را فراهم کرد. بنابراین مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات ترامپ با روحانی در جریان است و امیدوارم در هفته‌های آینده بتوان شاهد این دیدار بود . اما هیچ چیز قطعی نشده و اوضاع هنوز شکننده است. گفتگو درباره برخی جزئیات فنی شروع شده که پیشرفتی هم داشته است.

این ایده فرانسه بود که در جریان برگزاری نشست گروه 7 از ظریف برای مذاکره مجدد دعوت کند اما این اقدام به نمایندگی از آمریکا نبود ولی به ترامپ اعلام شد.

آمادگی ترامپ به دیدار با روحانی و تعریف و همراه با تهدید

ترامپ نیز با اعلام اینکه نشست واقعا موفق و همراه با اتحاد و گام بزرگ سران گروه 7 بود، گفت : ایران حامی تروریسم است اما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و خواهان دستیابی به تضمینی هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و موشک‌های بالستیک نداشته باشد و توافق طولانی مدت‌تری با ایران داشته باشیم.

اگر شرایط مناسب باشد با رئیس جمهور ایران دیدار خواهم کرد اما اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای باشد با قدرتی شدید مواجه خواهد شد و گزینه دیگری نخواهیم داشت.

ایران می‌تواند کشور فوق‌العاده‌ای باشد اما این موضوع بدون سلاح هسته‌ای ممکن خواهد بود. تهران طی دو سال گذشته تغییر کرده و مانند کره‌شمالی ظرفیت های اقتصادی چشمگیری دارد.

مردم ایران، مردم بزرگی هستند و نمی‌خواهم شاهد سختی کشیدن آنها به دلیل تحریم‌ها باشم. ایران در منطقه پر تنشی قرار دارد اما این ظرفیت وجود دارد که به منطقه زیبایی تبدیل شود.

با این موضوع موافق نیستم که به ایران پولی پرداخت شود. آمریکا پرداختی انجام نخواهد داد. کشورهای متعددی، خط اعتباری کوتاه مدتی در مقابل فروش نفت به ایران خواهند داد تا امور را اداره کند.

وضعیت اقتصادی ایران بسیار بد بوده و تحریم‌ها کارساز بوده‌اند و شانس زیادی برای توافق با ایران وجود دارد. روحانی را نمی‌شناسم ولی فکر می‌کنم ایران بخواهد این وضعیت بهبود دهد.

درباره احتمال دیدار با رئیس جمهور ایران هم فکر می‌کنم وی خواستار دیدار و هموار شدن اوضاع باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ