کد خبر: ۱۳۳۵۱۰
۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۶/۵

بزرگترین دغدغه فعلی

بزرگترین دغدغه فعلی "ذوب" از زبان مدیرعامل / پروژه 1000 میلیاردی خرید پساب

مدیرعامل ذوب آهن ضمن اشاره به پروژه های مختلف و بزرگترین دغدغه فعلی شرکت از هدف گذاری میزان تولید چدن و وارد کردن کوره یک به مدار تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور یزدی زاده همزمان با هفته دولت طی نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت : سال جاری تحت عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد و تولید کنندگان در این خصوص وظیفه سنگین و الزاماتی نیاز دارند تا بتوانند در این زمینه با تمام قوا نقش آفرین باشند.

وی به فرایند متفاوت تولید این شرکت با سایر فولادسازان پرداخت و افزود: شیوه تولید در ذوب آهن به روش کوره بلند است که این شیوه 80 درصد تولید در دنیا را به خود اختصاص داده است. شرکت های تولیدی دیگر از گاز طبیعی استفاده می کنند و از یارانه این حامل های انرژی برخوردار هستند اما زغال و کک ماده اولیه تولید این شرکت بشمار می روند . این امر موجب شده سود "ذوب" ننسبت به دیگر شرکت های فولادساز کمتر باشد .

بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن 

این مقام مسئول به پروژه های مختلف از جمله PCI ، زیست محیطی انعطاف پذیر، تولید تسمه تیر ورق و سایر دستاوردها اشاره کرد و گفت: بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن تامین سنگ آهن است. هم اکنون در مرز یک میلیون تن تولید فولاد هستیم که شاید اندکی با برنامه فاصله داشته باشیم اما تلاش داریم آن را در شش ماهه دوم جبران کنیم.انتظار داریم با برنامه ریزی وزارت صنعت مواد معدنی در داخل به ارزش افزوده تبدیل شود و سپس فرایند صادرات را شاهد باشیم. البته باید مشکلات معدن داران نیز شنیده شود لذا نیاز است در سال رونق تولید هماهنگی لازم در این خصوص ایجاد شود.

ناهمگونی در واگذاری ها و مهمترین اقدام در سال 97

یزدی زاده گفت: تمام معادن ایران در گذشته در اختیار ذوب آهن بود اما از زمانی که بحث واگذاری ها انجام شد و متاسفانه ناهمگونی رخ داد، مشکلات فراوانی را ایجاد کرد. تولید ریل به عنوان یک آرزوی بزرگ برای ایرانیان مطرح بود که سال گذشته در ذوب آهن به ثمر نشست و برای تولید این محصول استراتژیک پروژه VD راه اندازی شد تا فولاد ریل با بیشترین کیفیت تولید شود و هم اکنون محدودیتی در خصوص تنوع و تناژ تولید ریل وجود ندارد.

وی درخصوص مبحث محیط زیست نیز گفت : یکی از موفقیت های خوب و موثر در این زمینه در باتری سه کک سازی رخ داد. طراحی، ساخت و تولید درب های انعطاف پذیر در شرایط سخت تحریمی به ثمر نشست و هم اکنون تعدادی از درب ها نصب شده است. هر یک از این درب ها حدود 1000 شیت نقشه و بیش از چند هزار قطعه است.

مدیرعامل ذوب آهن در خصوص پروژه PCI هم گفت: این پروژه از سال 95 کلید خورد و به دلیل مشکلات تحریم و واردات قطعات پیشرفت کندی داشت. مراحلی از این پروژه توسط طرف چینی انجام می گیرد که برنده مناقصه بود اما نصب، ساخت، اسکلت فلزی و معماری توسط شرکت انجام می گیرد. این پروژه هم اکنون در فاز راه اندازی قرار دارد تنها بخش کوچک آن که تزریق پودر زغال به داخل کوره بلندها است باقی مانده که بصورت آزمایشی بزودی انجام می گیرد.

یزدی زاده درباره مصرف آب نیز گفت: از طریق پروژه های مختلف مصرف آب کارخانه را کاهش دادیم.سال 96 حدود 17 میلیون متر مکعب مصرف آب داشتیم که سال گذشته به 14 میلیون متر مکعب رسیده است. استفاده از پساب نیز به عنوان یکی از دیگر اقدامات مهم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا قراردادهای مختلفی به منظور خرید پساب شهرهای مختلف منعقد شد که از خرید پساب زرین شهر کلید خورد.

پروژه 1000 میلیاردی خرید پساب

وی ادامه داد: حدود 1000 میلیارد تومان پروژه های خرید پساب داریم و قراردادهای خرید شهرهای نجف آباد، ایمانشهر و روستاهای فلاورجان نیز منعقد شده است. امید می رود از دو سال آینده به مرور مصرف آب خام فقط در حد شرب و مصارف بهداشتی داخل کارخانه باشد. در این زمینه پروژه BOT تصفیه خانه توسط شرکت مپنا به عنوان برنده در دست اقدام است و اولین الگو در این زمینه بشمار می رود.

یزدی زاده تصریح کرد: ذوب آهن به دلیل داشتن نیروگاه گفته می شود که خود باید خوراک آن را تامین کند. گازی که برای نیروگاه می دهند با تعرفه صنعتی است در حالی که باید با تعرفه نیروگاهی ارائه شود.سال گذشته را با وجود سختی های فراوان از جمله تشدید تحریم ها، اعتصاب کامیون داران، بحران آب و غیره پشت سر گذاشتیم اما 2410 هزار تن تولید چدن با دو کوره بلند را در سال گذشته داشتیم. برای سال جاری عدد 3.05 میلیون تن را هدف قرار دادیم و کوره یک را نیز از نیمه دوم سال وارد مدار می کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ