کد خبر: ۱۳۳۶۲۱
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۶/۹

پیشنهاد فرابورس برای کاهش کارمزد معاملات در بازار پایه و اعمال دامنه نوسان از فردا
مدیرعامل خبر داد:

پیشنهاد فرابورس برای کاهش کارمزد معاملات در بازار پایه و اعمال دامنه نوسان از فردا

مدیرعامل فرابورس ضمن پاسخگویی به سوالات پیرامون اصلاحات مقررات بازار پایه از اعمال دامنه نوسان ۳ درصدی برای نمادهای حاضر در تابلو ب و ج از فردا و ارائه پیشنهاد جهت کاهش کارمزد معاملات در این بازار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیر هامونی قبل از ظهر امروز طی نشستی خبری پیرامون اصلاحات مقررات بازار پایه گفت: با هماهنگی سازمان بورس درصدد ارائه مجوز به صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط هستیم تا بخشی از پرتفوی را تا سقف مشخصی به بازار پایه اختصاص دهند. در حال حاضر عمده بازار پایه در اختیار حقیقی‌ها بوده و حقوقی‌ها نقش کمرنگی در این بازار دارند. به کمک فعالیت صندوق‌ها در بازار پایه، حرفه‌ای‌ها نیز در این بازار حضور خواهند یافت.

وی افزود: همچنین در ظرفیت‌های دستورالعمل جدید بازار پایه امکان حضور بازارگردان گنجانده شده که کمک می‌کند محدودیت دامنه نوسان یک، ۲ و ۳ درصدی برای تابلوهای قرمز، نارنجی و زرد برداشته شود. در این میان مقرر شده از فردا دامنه نوسان برای نمادهای حاضر در تابلو ب با نوسان ۱۰ درصدی و تابلو ج که دامنه نوسان ندارد تا چهارشنبه که نمادها متوقف می شوند ۳ درصد اعمال شود.

علت عدم اجرای زودتر اصلاحات در بازار پایه

این مقام مسئول درخصوص اینکه چرا زودتر برای اصلاحات در بازار پایه اقدام نشد، گفت: تصمیم گیری برای اصلاحات در این بازار به ۱۸ ماه گذشته برمی گردد. خواسته مهمی که فعالان بازار در سال های ۹۳ و ۹۴ داشتند باتوجه به انجام توافقی و کاغذی معاملات در بازار پایه و واگذاری سهام شرکت های سهامی عام در شهرها و روستاها ، ورود معامله گری آنلاین اتفاق بیفتد تا در این راستا، تمام سهامداران در اقصی نقاط از امکان برابری انجام معاملات برخوردار باشند.

ارائه مجوز به بازارگردان ها برای حضور در بازار پایه

هامونی در مورد نحوه نمایش مظنه‌ها در بازار پایه و حضور بازارگردان ها گفت: طبق دستورالعمل بازار پایه قرار شد مظنه‌‌ها مخفی بماند اما با اصلاحاتی که در جهت تدریجی‌ شدن قوانین جدید انجام شد، تمامی سفارش‌های خرید و فروش در حال حاضر نمایش داده می‌شود. پیش از این بازارگردان‌ها برای حضور در بازار پایه مجوز نداشتند اما طبق آخرین اصلاحات بازار پایه با هدف ورود حرفه‌ای‌ها به بازار و افزایش نقدشوندگی، اجاره فعالیت پیدا کردند. به بازارگردان‌ها اختیار عمل داده شده تا قیمت آغازین روز معامله را تعیین کنند و می‌توانند دامنه نوسان را دوبرابر کنند به شرط آنکه از دامنه نوسان در بازارهای عادی بیشتر نباشد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم بازار پایه حاکمیت شرکتی و شفافیت است، گفت:  در بازار پایه شرکت‌هایی داشتیم که بیش از ۵ سال هیچ اطلاعاتی در کدال منتشر نکرده و مجمع عمومی برگزار نکرده بودند. با هدف رسیدن شرکت‌ها به استانداردهای لازم و به منظور بهبود شاخص عملکرد بازار، ارتقای شفافیت و کارایی بازار، قوانین بازار پایه اصلاح شد.

انتقاد به زمان اجرای دستورالعمل جدید

مدیرعامل فرابورس ادامه داد: عده‌ای درباره زمان اجرای این قوانین خرده می‌گیرند اما شاید اگر هر زمان دیگری را نیز انتخاب می‌کردیم این انتقادها وجود داشت. در بازار سرمایه نسبت به ماه رمضان بازخورد داریم اما در هیچ یک از مقالات علمی بازخوردی نسبت به ماه محرم نداریم. از سوی دیگر بنا بود براساس گزارش مرداد ماه ۱۱۲ شرکت به تابلو زرد وارد شوند اما این تعداد به ۱۲۵ شرکت رسیده ، بنابراین وضعیت بازار در شرایط خوبی بوده و طبیعی است که در زودترین زمان ممکن و در چارچوب ضرب‌الاجل ۱۰ روزه این قوانین وارد فاز اجرایی شود.

فرابورس نمی تواند به سهامداران ضربه بزند

هامونی درخصوص نمایش یا عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش گفت: در جلسات متعدد با کارشناسان و فعالان بازار سرمایه تصمیم گرفتیم روش‌های معاملاتی را تدریجی اجرایی کنیم. بر این اساس در حالی که در دستورالعمل بازار پایه اعلام شده مظنه رقبا باید پنهان باشد اما تصمیم گرفتیم این روند را تدریجی اعمال کنیم. شاید این فرایند ۶ ماه طول بکشد که بتوانیم عمق مظنه و ... را کاهش دهیم. عده‌ای معتقدند فرابورس به دنبال ضربه زدن به بازار و سهامداران است. فرابورس چطور می‌تواند به سهامداران به عنوان یکی از اصلی‌ترین ستون‌های خود، ضربه بزند و بازار را با خطر روبه‌رو کند؟ فرابورس به عنوان یک سازمان ناظر از افزایش ارزش و حجم معاملات ارتزاق می‌کند.

وی در رابطه با مقایسه دامنه نوسان بین بورس‌های خارجی و بازار سهام ایران گفت: در همه دنیا محدوده نوسان وجود دارد اما فرق بازار سهام ایران با سایر بورس‌ها در پویا و استاتیک بودن دامنه نوسان است. در بورس‌های خارجی سهم پس از رسیدن به سقف دامنه، بسته شده و بعد از چند دقیقه با مجوز و اطلاع‌رسانی ناظر، باز شده و در دامنه نوسان جدید کشف قیمت خواهد شد. اختیارات ناظر که در اصلاحات جدید مقررات درنظر گرفته شده نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی است. به عنوان نهاد ناظر به اهالی بازار اطمینان می‌دهیم هیچ دغدغه‌ای برای دامنه نوسان نداشته باشند زیرا در اصلاحات جدید افزایش تعدادحراج و افزایش دامنه نوسان ذیل اختیارات ناظر تعریف شده است.

پیشنهاد کاهش کارمزد معاملات و افزایش دامنه نوسان نمادهای بازار رسمی

این مقام مسئول از ارائه پیشنهاد به سازمان بورس جهت کاهش کارمزد معاملات تابلو قرمز بازار پایه خبر داد و گفت: برای اینکه این کارمزد از چه رکن بازار کاسته شود هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. طی دو تا سال گذشته پیشنهاد افزایش دامنه نوسان از 5 به 6 درصد را برای شرکت های حاضر در بازار رسمی را ارائه کردیم که اکنون پیگیری مجدد این پیشنهاد در دستور کار قرار گرفته است.

پیگیری حضور شرکت ها در بازار برتر

هامونی همچنین از پیگیری بحث بازار برتر با هماهنگی سازمان بورس برای شرکت های برتر در این بورس خبر داد و گفت: اگر شرکتی حکم قطعی ورشکستگی را داشته باشد می توانیم نماد آن را باز کنیم تا سهامداران بتوانند در صورت تمایل اقدام به فروش سهام خود کنند. روزهای دوشنبه که قرار است اکشن انجام شود اگر تعطیلی رسمی باشد، مقرر شده روز معاملاتی بعد حراج صورت گیرد.

وی با توجه به تغییر و تحولات مثبت و منفی در کانال های تلگرامی گفت: توصیه به خرید یا فروش سهام ندارم اما سهامداران باید توجه داشته باشند که درگیر هیجانات بازار نشوند. به ارکان بازارسرمایه در صیانت از سهامداران اعتماد کنید. سهامداران دغدغه نوسان قیمت سهام را در قوانين جدید نداشته باشند، شرکت های ارزشمند راه خود را برای رشد قیمت پیدا می کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ