وزیر صنعت با اعلام بدهی ایران خودرو و سایپا و دلایل نوسان قیمت محصولات در مورد انتخاب مدیرعامل جدید آن هم بدون نقش هیات مدیره توضیح داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا رحمانی با اعلام آخرین وضعیت مالی صنعت خودرو در برنامه دست خط شبکه پنجم سیما گفت: ایران خودرو و سایپا آبان سال گذشته و هنگام تحویل وزارت صنعت ، ۱۷ و ۱۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۲۰ و ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعهسازان و سایر موارد داشتندو در حالی که درآمد ناشی از پیش فروش خودرو ۲۴ هزار میلیارد تومان بود.
وی ادامه داد: با این شرایط ، برخی خواهان رفتار چکشی و تعطیلی خودروسازان بودند که با توجه به اشتغال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفری و نقش صنعت در جلوگیری از خروج ۱۴ میلیارد دلار ، امکان پذیر نبود اما با اصلاحاتی در تولید و فروش و تاکید بر واگذاری دارایی های مازاد ، وضعیت صنعت بهتر شد.
این مقام مسئول با اشاره به وعده مدیران ایران خودرو و سایپا مبنی بر صفر شدن تعهدات معوق تا پایان سال، درباره وضعیت سال گذشته قیمت محصولات و بازار خودرو هم گفت: از پاییز سال گذشته تا تیرسال جاری و در برابر تولید یک میلیون دستگاه ، ۶ میلیون نفر متقاضی خرید بودند.
رحمانی ادامه داد: در آن مقطع تا اسفند ، میانگین قیمتها با کاهش حدود ۱۰ درصدی روبرو شد اما به دلایلی چون سررسید سپردههای بانکی ، کاهش سود و ورود بخشی از منابع بانکی به بازار خودرو، بار دیگر قیمت ها افزایش یافت.
وی در مورد برکناری یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو و انتخاب مدیرعامل جدید آن هم بدون نقش هیات مدیره هم توضیح داد: در انتخاب مدیرعامل ، تحمیلی رخ نداده اما طبق استعلامات امنیتی یا مشورت از دولت و به علت حساسیتهای ویژه شخصی ، هماهنگیهایی انجام شد.
انتهای پیام