کد خبر: ۱۳۳۷۲۵
۹:۴ - ۱۳۹۸/۶/۱۲

موانع دیدار احتمالی ترامپ و روحانی در نیویورک و فاجعه‌ نتانیاهو
واشنگتن‌پست اعلام کرد:

موانع دیدار احتمالی ترامپ و روحانی در نیویورک و فاجعه‌ نتانیاهو

واشنگتن‌پست اعلام کرد احتمال دیدار روسای‌جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با موانعی همراه است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس آدام تیلور، خبرنگار اختصاصی سیاست خارجی واشنگتن‌پست اعلام کرد: روسای‌جمهور ایران و آمریکا در ماه سپتامبر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می‌کنند و این احتمال وجود دارد در راستای کاهش تنش در حاشیه مراسم با یکدیگر دیدار کنند.

وی افزود: ترامپ در سال‌های گذشته نشان داد مذاکره و سیاست را به ایدئولوژی و گزینه نظامی ترجیح می‌دهد و در صورت نیاز حاضر است راهبرد آمریکا را به‌طور ناگهانی برای کمک به شروع گفت‌وگوها تغییر دهد. ترامپ تاکنون چند بار به رغم چندین آزمایش موشکی با رهبر کره‌شمالی دیدار کرده و حتی حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با گروه‌های افراطی همچون طالبان در افغانستان و شبه‌نظامیان حوثی در یمن شده است.

اما اگر ترامپ به‌دنبال مذاکره مستقیم با روحانی باشد با موانع و مخالفت‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. چون فقط جریان‌های تندرو ایران و آمریکا درحال تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری کانال دیپلماتیک بین دو کشور نیستند.

اگرچه گفت‌وگو بین ترامپ و حسن روحانی می‌تواند خطر درگیری نظامی بین دو کشور را کاهش دهد اما تعدادی از متحدان و مشاوران نزدیک ترامپ از چنین ایده‌ای حمایت نمی‌کنند. مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا به‌ علت مخالفت شدید با برجام سال ۲۰۱۵ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. وی یکی از معماران اصلی کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه تهران است.

روسای‌جمهور دو کشور در مورد احتمال ملاقات با یکدیگر صحبت کرده‌اند. ترامپ به‌طور ویژه از این ایده استقبال کرده و گفته است: در صورتی که شرایط مناسب مهیا شوند، حتما با برگزاری این ملاقات موافقت خواهم کرد. ترامپ بعدا اشاره کرد که شاید اجلاسی در هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز سال گذشته،  آشکارا خواستار پایان دادن به نظام حاکم بر ایران شد.

مهم‌ترین متحدان ترامپ در خاورمیانه در سال‌های گذشته از کمپین فشار ترامپ حمایت می‌کردند. آنها نگران تغییر رویکرد واشنگتن هستند. کشورهای عربی خلیج‌فارس از جمله عربستان و امارات مخالف برنامه هسته‌ای و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای تهران هستند. البته آنها تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارند اما نگران هستند که ترامپ به‌طور کامل تسلیم ایران شود.

ظاهرا نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در هفته‌های اخیر به این نتیجه رسید باید به تنهایی از منافع دولت اسرائیل در منطقه دفاع کند. ارتش اسرائیل در روزهای اخیر مواضعی در لبنان، سوریه و عراق را هدف قرار داد. تنش بین اسرائیل و نیروهای نزدیک به ایران به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است. ملاقات بین روسای جمهور ایران و آمریکا پیش از انتخابات سراسری اسرائیل در ماه سپتامبر می‌تواند برای نتانیاهو فاجعه‌آمیز باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ