کد خبر: ۱۳۳۷۸۴
۱۳:۷ - ۱۳۹۸/۶/۱۳

روحانی : گام سوم را با آثار بسیار فوق العاده اعلام می کنیم/ علت خروج آمریکا از برجام

روحانی : گام سوم را با آثار بسیار فوق العاده اعلام می کنیم/ علت خروج آمریکا از برجام

رئیس جمهور با اشاره به علت خروج آمریکا از برجام گفت: بعید می‌دانم امروز و فردا با اروپا به نتیجه برسیم و گام سوم ایران را اعلام می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، حسن روحانی در جلسه هیات دولت با تشریح روند مذاکرات گفت: مثلاً اگر در ۲۰ مساله اختلاف داشتیم ، این اختلافات اکنون در ۳ مساله است و بخش عمده آنها حل شده اند اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده ایم. بعید می دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم.

وی صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام، هوشمندانه خواند و افزود: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام  دو ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین ، روسیه و اروپایی ها  صحبت کردیم اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آنها توصیه می کردند گام دوم را برنداریم اما چون در عمل آنها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفت و گو و مذاکره کردیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: طی این دوره گام‌هایی با هم برداشتیم. در تلفن‌های روز اول فاصله فی مابین خیلی زیاد بود اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. در بسیاری از موارد به هم نزدیک شده ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف نظر داریم و به گام نهایی نرسیده ایم.

روحانی از تعیین یک چارچوب ۵ ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی ها خبر داد و گفت: آنها می‌گویند با اروپایی‌ها، چین، دیگران و آمریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم. حرف ایران با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود. ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن مهم است چراکه مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثار آن بسیار فوق‌العاده خواهد بود. با گام سوم، سازمان انرژی اتمی از روند سرعت معمولی خارج و فعالیت را شتاب می دهد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهداف شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.تلاش شد تا توافق برجام به خوبی اجرایی و عملیاتی شود اما آمریکا از این توافق بی‌دلیل و حتی بی‌بهانه خارج شد که البته غیرآمریکایی‌ها در این کار بیشتر موفق بودند.

رئیس جمهور گفت: در درون آمریکا تندروهایی شامل صهیونیست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه ای صحیح میان ایران و آمریکا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه ، جلو برویم یک جایی آن را بهم می‌زنند.رژیم نژاد پرست صهیونیستی‌ و برخی مرتجعین منطقه نیز به عنوان دومین و سومین گروه های مخالف هستند که اگر بفهمند ممکن است روزی بین ایران و آمریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود، می‌دانند مرگ دائمی آنها است چرا که اینها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند.

روحانی افزود: هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متاسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده اند، نمی‌گذارند. علت اینکه آمریکا از برجام خارج شد، تسلط این ۳ گروه بر کاخ سفید است. آنها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ایران و دنیا ایجاد کردند و البته ایران گام‌ها را حساب شده، صحیح و استوار برداشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ