کد خبر: ۱۳۳۸۰۳
۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۶/۱۴

روحانی دستور گام سوم برجام را داد / لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه

روحانی دستور گام سوم برجام را داد / لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه

رئیس جمهور ، دستور اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از روز جمعه ۱۵ شهریور ماه را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از تسنیم ، حسن روحانی در نشست خبری بعد از جلسه سران قوا شب گذشته ، فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از روز جمعه 15 شهریور ماه را صادر و اعلام کرد:  در این جلسه درمورد مسائل اقتصادی، مبارزه با فساد و حاکم کردن یک فضای اعتماد و اطمینان و مسایل منطقه و به ویژه در خصوص مسائل هسته‌ای و گام سومی که ایران می‌خواهد بردارد، بحث و گفت و گو شد.

آمریکایی‌ها از 16 ماه پیش سه هدف را دنبال می‌کردند. هدف مهم و اولیه‌ آنها تغییر نظام بود و هدف بعدی این بود که اگر نتوانستند به هدف نخست دست یابند، نظام را تضعیف کنند و سومین هدف آنها نیز این بود که مذاکره‌ای را به نحوی که بخواهند تحمیل کنند، مذاکره‌ای که توأم با تحریم شدید بر ایران باشد تا به این ترتیب قدرت چانه زنی آنها افزایش یابد.

تردیدی نیست که  آمریکا در سیاستهای تغییر، تضعیف و تحمیل مذاکره، دچار شکست شده و خواهند شد و راهی برای آنها وجود نداردجز اینکه به قانون، تعهدات و مقررات بین‌المللی برگردند.

به دلیل اینکه بعد از خروج آمریکا، 1+4 نتوانسته بودند به تعهدات عمل کنند، راهی را که از 4 ماه پیش از طرف ایران در زمینه برجام، انتخاب کردیم، کاهش تعهدات بود که اعلام شد.

مرحله اول کاهش تعهدات را انجام دادیم بعد 2 ماه به 1+4 فرصت دادیم، مرحله دوم را هم عمل کردیم و باز 2 ماه دیگر به آنها فرصت دادیم البته در هر 2 ماه، مذاکراتی با کشورهای 1+4 و از جمله اتحادیه اروپا و مخصوصاً 3 کشور اروپایی داشتیم اما چون به نتیجه مطلوب خود نرسیدیم، گام سوم از پس فردا برداشته می‌شود.

در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی ایران است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مد نظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

البته می‌دانیم که این کار، گام بسیار بلندی است که ایران برمی‌دارد برای اینکه مردم مطلع باشند، بخش عمده مذاکرات با 1+5 و با 6 قدرت بزرگ برای زمان‌بندی تحقیق و توسعه بود که زمان‌بندی تحقیق و توسعه  طی سال‌های گوناگون چگونه باشد.

تمام این زمان‌بندی‌هایی که در برجام مورد تعهد ایران، برای تحقیق و توسعه بود از جمعه به طور کامل برداشته می‌شود و هر آنچه که از لحاظ فنی و از لحاظ پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری هسته‌ای مورد نیاز است با نظارت آژانس و در چارچوب حرکت صلح‌آمیز انجام خواهیم داد و  در عین حال 2 ماه هم به کشورهای 1+4 فرصت می‌دهیم که اگر توانستیم به توافق برسیم در شرایط توافق ممکن است به تعهدات برجامی برگردیم.

با توجه اظهارات روحانی می‌توان نتیجه گرفت که ایران از این پس اجرای بندهای 41، 42 و 43 از ضمیمه 1 برجام را متوقف خواهد کرد. مفاد این بندها به شرح ذیل است:

بند 41- به منظور منطبق سازی پایلوت نطنز با برنامه غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی، ایران تمام ماشین های سانتریفیوژ به جز آنهایی که در آزمایشات گفته شده در بندهای فوق مورد نیاز هستند و نیز به جز ماشین های سانتریفیوژIR-1در سکوی شماره 1 این موسسه آنطوری که در ذیل توضیح داده می شود را از آنجا خارج می کند. برای زنجیره کاملIR-1 سکوی شماره 6، ایران زیرساخت های مربوطه را با خارج کردن لوله های انتقال گاز UF6شامل خطوط فرعی، شیر آلات، فشارسنج ها در سطح زنجیره و مبدل های فرکانس اصلاح می کند. ماشین های سانتریفیوژIR-1 در سکوی شماره 1 حفظ شده ولی به گونه ای که توسط آژانس صحه گذاری شود از طریق در آوردن روتور از داخل آنها و تزریق رزین اپوکسی داخل لوله های فرعی، لوله های خوراک دهی و محصول و پسماند و خارج کردن سیستم های کنترل و الکتریکی برای تاسیسات برق، خلا و آب خنک کننده، غیر قابل کار می شوند. فضای تحقیقاتی در سکوی شماره 6 تا زمانی که ایران برای استفاده در برنامه تحقیق و توسعه نیاز داشته باشد، خالی می ماند.

بند 42- منطبق با فعالیت های منعکس شده در برنامه غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی، ایران تمام زیر ساخت های زنجیره ها برای تست تک ماشین و زنجیره های کوچک و میانی در دو سکوی شماره 2 و 3 را حفظ خواهد کرد و زیر ساخت دو سکوی دیگر، شماره 4 و 5 را شبیه آنچه در خطوط 2و3 هستند منطبق خواهد کرد تا بتوان در آن ها فعالیت های مشخص شده در برجام را انجام داد. این منطبق سازی شامل اصلاح تمام لوله های UF6، شامل جمع آوری تمام لوله های فرعی و ابزار دقیق مرتبط با آن به گونه ای که با استفاده از ماشین های منفرد و زنجیره های کوچک و میانی به جای تست زنجیره کامل، مطابقت داشته باشد.

بند 43- مطابق با برنامه خود و بهترین رویه های بنا شده بین المللی، ایران تمایل دارد که تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای نسل جدید را از طریق مدلسازی کامپیوتری و شبیه سازی از جمله در دانشگاه ها، ادامه دهد. در دوره 10 ساله برای هر پروژه ای که به مرحله نمونه سازی برای تست مکانیکی رسید، ارائه کامل و تصویب کمیسیون مشترک لازم است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ