کد خبر: ۱۳۴۹۴۸
۰:۱ - ۱۳۹۸/۶/۲۱

نقش تحولات جهانی بر گزارش شرکت ها و پیش بینی رشد شاخص بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نقش تحولات جهانی بر گزارش شرکت ها و پیش بینی رشد شاخص بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط مطلوب بورس نسبت به بازارهای رقیب،نقش تحولات رخ داده در بازار جهانی را بر گزارش شرکت های بورسی بررسی و رشد شاخص را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی با بیان اینکه از چند ماه گذشته شاهد انتقال نقدینگی از دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه هستیم به ایرنا گفت: ١٦شهریور رقمی معادل ١٧٥ میلیارد تومان و ۱۷ شهریور معادل ۱۰۹ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد. همچنین چهار روز منتهی به ۱۷ شهریور در مجموع ۶۴۰ میلیارد تومان سطح خرید حقیقی‌های بازار بیشتر از فروش بود و این نقدینگی وارده به بازار نشان می‌دهد بورس بهترین شرایط  را از نظر اقبال عمومی سرمایه‌گذاران تجربه می‌کند.

وی افزود: با توجه به اخبار منتشر شده و تحولات رخ داده، نقدینگی در بازار طلا و ارز ماندگار نبود در بازار مسکن و خودرو هم نقدینگی به دلیل رکود موجود به این بازارها ورود نمی‌کند به همین دلیل با توجه به وضع کنونی سرمایه‌های در اختیار مردم در حال ورود به بورس است. بنابر تغییرات ایجاد شده در قیمت نفت و تقویت نرخ روی، سرب و مس شاهد انتشار گزارش‌های مثبت منتشر شده از سوی شرکت‌ها خواهیم بود که اواخر مهر ماه منتشر می شوند به همین دلیل اکنون شاخص بورس با اتکا به این نمادها در حال رشد است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد بازار و اقبال سرمایه گذاران فرصت مناسبی برای دولت و اقتصاد است تا با استفاده از رونق بازار سرمایه، خصوصی سازی را از سر گرفته و با واگذاری بنگاه‌های دولتی و انجام عرضه‌های اولیه توسط دولت و بخش خصوصی شرایط کلی اقتصاد را به سوی بهبود بیشتر پیش ببرد و همچنین دوره رشد بازار را طولانی تر و پایدارتر سازد.رشد تورم بصورت انتظاری قابل ملاحظه است به همین دلیل ارزش جایگزینی شرکت‌ها افزایش یافته و نباید دیگر در انتظار بازگشت ارزش شرکت‌ها به زمانی که نرخ دلار ٣٧٠٠ تومان بود، باشیم.

دارابی گفت: بازار ممکن است با نوسان هایی همراه شود که از جنس اصلاح شاخص یا شناسایی سود باشد اما نکته حائز اهمیت تثبیت قیمت های جدید در تمام اقتصاد ایران و عدم امکان بازگشت قیمت ها به دوران قبل از گرانی ها است. علاوه براین روند تحولات سیاسی نیز می تواند به بازار سرمایه کمک کند و پس از دوره تنش ها آرامشی حاکم شده است.

وی ادامه داد: چنانچه بازار دلار را مورد بررسی قرار دهیم، شاهد رشد قیمت دلار از ٣٧٠٠ تا ١٩ هزار تومان خواهیم بود اما بعد از آن قیمت ها اصلاح شد و نرخ دلار تا ١٢ هزار تومان کاهش یافت. اینکه کسی تصور کند قیمت دلار بار دیگر به نرخ به ٣٧٠٠ تومان بازگشت داشته باشد، معقول نیست.تا حدودی رشد قیمت ها در کل اقتصاد به حالت با ثبات در آمده و همین مساله منجر به محدودیت در اصلاح قیمت ها شده به خصوص اینکه ماهیت چنین رشدی ماهیت تورمی بوده است.

دارابی با تاکید بر اینکه اکنون نگاه بازار به سمت نمادهای بزرگ است،گفت: این نمادها به لحاظ قیمت جهانی و توانایی جذب نقدینگی از ظرفیت زیادی برخوردار است و زمینه رشد شاخص بورس را فراهم کرده اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ